Plantaardig/vegan eten #2

Nee sorry! Heb wel ergens een review gelezen dat ie goed was, maar kon die zo snel niet vinden.

2 likes

Mā€™n moeder heeft ook die vegan meatloaf voor me gekocht, ga 'm morgen proberen

Zijn er meer die in januari meedoen aan Veganuary? Ik heb in het verleden wel vegan gegeten maar laatste 2 jaar is dagelijks kaas en/of een ei bij de lunch er wel weer ingeslopen. Komt ook omdat ik heel weinig beleg echt lekker vind dus dan standaard op hummus uit kwam. Ik wil dus uit de challenge iig meer lunch ideeƫn halen. 'S avonds eten we 5 van de 7 avonden al vegan en vrijwel alles dat ik tussendoor eet is ook vegan. Dus ik verwacht dat het geen meeega stap is.

Enige uitzondering die ik aanhou is lactosevrije yoghurt. Ik wil zo min mogelijk soja eten dus weet daar niet zoā€™n goed alternatief voor.

Wel wat prijzig (geen idee wat lactosevrije yoghurt kost trouwens) maar ik vind kokosyoghurt zelf wel echt een goed alternatief! Ik sla altijd Abbott Kinneyā€™s in als het in de bonus is en dan vind ik het wel goed te doen.

Qua lunch, ik vind muhammara en (olijven)tapenade altijd lekker als smeersels, en mijn vriend is fan van vegan filet americain. En als ik meer tijd heb bak ik graag van die grote groene Turkse pepers of puntpaprika met olijfolie en zout, vet lekker op brood (evt met hummus).

Supertof dat je meedoet trouwens, lijkt me een goeie om de gewoonte er weer iets meer in te krijgen! (:

1 like

Leuk dat je meedoet!
De yoghurt en melk van oatly zijn echt heel lekker en bevatten geen soja, ze zijn helaas wel vrij prijzig.
Qua lunch eet ik eigenlijk altijd restjes/kleinere portie van mijn avondeten de dag ervoor. Hierdoor hoef ik zelden over lunch. Oh en de roomkaas van Wildwestland is ook heel lekker!

1 like

Haveryoghurt van de Lidl is ook top! Net als de kaas. En niet zo duur.

1 like

@Feather Nadeel van kokosyoghurt vind ik wel dat het heel erg calorierijk is (179 in 100 gr vs. 51 in 100 gr bij sojayoghurt). Je hebt ook haveryoghurt en amandelyoghurt, dat is iets minder calorierijk. Heb het zelf nog nooit geprobeerd dus weet niet hoe het qua smaak zit.

Broodbeleg ideeƫn:

• Baba ganoush
  • Vegan roomkaas
  • Avocado
  • Pindakaas
  • Scrambled tofu
  • Vegan salades
  • Vegan vleesvervangers

Alle hierboven genoemde spreads combineer ik vaak met diverse groentes: komkommer, tomaat, kiemgroenten, radijsjes, rucola, gebakken champignons/paddenstoelen, (gegrilde) paprika, gegrilde aubergine, gegrilde courgette etc.

Verder is veel zoet broodbeleg ook vegan.

1 like

Wat is de reden dat je geen soja wilt eten? Want dat is qua eiwitten wel gewoon de meest volwaardige vervanger.
Superleuk dat je mee gaat doen met Veganuary, hopelijk bevalt het je goed!!

4 likes

Klopt, daarom at ik tot een paar maanden geleden ook alleen maar sojayoghurt (ivm lactose intolerantie). Ik heb om medische redenen het advies gekregen van een diƫtist om te letten op sojagebruik. Bij het ontbijt sojayoghurt eten en verder hele dag niet kan dan opzich prima maar ik voel me er zelf prettiger bij om dat helemaal niet/zo min mogelijk te doen.

Ik ben destijds ook uit gezondheidsredenen gestopt met vegan eten (herstel van eetstoornis) dus ben ook wel benieuwd hoe 't is om volledig vegan weer op te pakken!

En bedankt voor de tips allemaal! Ik ga eens kijken welke zuivelvervangers lekker en betaalbaar zijn. Neem nu inderdaad soms kokosyoghurt maar vind dat voor elke dag te duur en te calorierijk.

Ik ben een tijd geleden naar een vegan diĆ«tist geweest. Dat was heel fijn en ze heeft hele goede tips gegeven om volwaardig vegan te eten! Kan het iedereen aanraden. In de basisverzekering zit 3 uur per jaar vergoed, dus als je je eigen risico al op hebt, kan je ā€˜gratisā€™. Wat algemene tips:

• Soja is de enige volwaardige eiwit bron. Als je geen soja-producten eet, dan is het misschien handig om ook met een diĆ«tist te gaan praten omdat het wat gepuzzel is anders alles binnen te krijgen. Amandel, haver en kokosyoghurt zijn niet zo voedzaam. Kokosyoghurt/melk is vooral vet, en heeft verder niet zo veel voedingsstoffen. Als je het lekker vindt, moet je het natuurlijk blijven eten! :relaxed:
  • Qua broodbeleg zijn de meeste vegan vervangers ook niet zo voedzaam. Nogmaals: vooral blijven eten als je het lekker vindt. Wat mijn diĆ«tist aanraadde, was om linzen/bonen/peul burgers of balletjes te maken. Die kan je op brood doen, maar ook als snack of avond eten. En idd zoals @Sundance al zei, combineren met groente.
  • Er zit een ā€˜maxā€™ op de hoeveelheid eiwit die je in Ć©Ć©n keer kan opnemen, daarom moet je eiwitten over de dag verspreiden. Bijvoorbeeld ontbijten met soja yoghurt, tijdens de lunch een smoothie met soja en in de avond een gerecht met tofu.
  • Verder vind ik op de website van Schijf for life heel veel goede informatie staan. Ik heb de adviezen bij elkaar gezet en in mā€™n keuken opgehangen. Misschien dat iemand ook geĆÆnteresseerd is:
    image

Ik merk zelf dat het wel een lang proces is om mijn eetpatroon aan te passen. maarja

7 likes

Tip voor mensen met kobo plus, er staan best wel wat gratis vegan kookboeken op! Deze heb ik tot nu toe die me erg aanspreken:

• The art of plant-based cheesemaking
  • 50x vegan zuivel
  • boeken van vegan richa
  • Family.eat.plant van Maartje Borst
  • La cucina della capra
  • I can cook vegan
  • Pure vegan
3 likes