PhD topic

Ja, nou als ik om me heen kijk willen de meeste begeleiders dat wel maar worden ze ook altijd erg opgeslokt door hun eigen bezigheden en soms ook voortgedreven door voornamelijk hun eigen agenda, het is nooit uit echt slechte bedoelingen denk ik maar jij steekt er wel positief tegen af.

1 like

Heeft iemand hier nog tips voor sneller leren schrijven? Ik loop hier echt heel erg tegenaan en het begin echt problematische vormen aan te nemen. Het gaat niet zo zeer om dat het niet lukt om te focussen, maar ik ben niet in staat om iets op te schrijven wat ik niet precies snap of doorgrond. Dus als ik een paper moet schrijven, dan moet ik het in mijn hoofd al helemaal hebben uitgedacht denk ik en dan doe ik serieus 1 dag over het schrijven van 1 zin. Ik denk dat het een combinatie is van perfectionisme + het veld nog niet goed genoeg kennen waardoor je niet goed weet welke punten je moet aanhalen in je paper en welke je buiten beschouwing kan laten (dus afbakenen gaat mis). Dat komt vooral omdat het echt een heel nieuw veld is, dus er zijn geen eerdere papers die ongeveer hetzelfde hebben gedaan (ik moet twee hele losse velden met elkaar verbinden in mijn proefschrift) waar ik inspiratie uit kan halen. Maar daardoor wordt het paper een soort geschiedenis overzicht over hoe beide velden zich hebben ontwikkeld de afgelopen tachtig jaar en dat is natuurlijk onmogelijk om even op te schrijven als je die kennis eigenlijk nog niet hebt.

Omg ik word er zooooo moedeloos van. Het lukt me gewoon letterlijk niet om iets op papier te krijgen om naar mijn begeleiders te sturen. Dus zij worden ongeduldig, maar ik krijg gewoon echt geen zin getypt (zelfs niet iets heel slechts, want dat heb ik vaak als tip gekregen van ja stuur gewoon iets op waarvan je al weet dat het slecht is). Maar ik heb echt een soort blokkade die al weken duurt waarin ik letterlijk geen zinnen geformuleerd krijg. Nu MOET ik dus morgen iets opsturen, maar ik heb nog steeds maar 1 alinea op papier terwijl ik er al 7 dagen full time aan werk. Echt ik kan wel janken en weet gewoon niet hoe ik dit moet oplossen. Ik voel me echt zo incapabel en wil er echt per direct mee stoppen.

Hmm vervelend. Wat moet je precies opsturen? De introductie met onderzoeksvraag?

1 like

Yes en eigenlijk ook theoretisch kader + overzicht eerdere onderzoek, maar dat ga ik maar achterwege laten want dat gaat al helemaal niet lukkenā€¦

Ik ben gewend om het trechtermodel te gebruiken in de intro. Dus heel breed beginnen (bv iets over de epidemiologie. Ik schreef dan iets over de incidentie van longkanker en de sterfte ervan). Vervolgens iets over wat zou kunnen helpen om dit aan te pakken (dat zijn weer enkele zinnen). Dan iets over huidig inzicht (dus het overzicht van huidig literatuur, wat weer enkele zinnen zijn). Vervolgens haal je een onderwerp naar voren om deze uit te lichten (weer enkele zinnen) en dan werk je naar het onderzoeksvraag toe. Zo ben je minimaal 4-5 alineaā€™s verder. Juiste referenties erbij. Het hoeft echt niet allemaal perfect te zijn. Niemand schrijft een goed paper in een dag en gaat echt samen met veel correctie en wegstrepen van onnodige informatie.

3 likes

Ik denk dat je zelf al heb gediagnosticeerd waar het aan ligt: veel schrijfproblemen zijn denkproblemen! Als je het nog niet helder hebt, kan je het nog niet goed helder opschrijven. Ik geloof dat je grofweg twee soorten werkwijze hebt dan: 1) mensen die denken door te schrijven, dus door het schrijven zelf wordt het duidelijk. 2) mensen die eerst moeten kauwen en herkauwen en dan in 1 keer een lap tekst schrijven. Volgens mij werkt het voor beiden werkwijzes het goed om hardop tegen iemand te vertellen wat je punt/bevinding is. Sommige mensen maken zelfs een ppt om de kern scherp te krijgen.

Ik denk dat het als ik het zo lees ook belangrijk is scherp te kiezen voor wie je schrijft: wie wil je bereiken en welke taal spreken die, dat helpt om de toon, stijl en kennisniveau die je mag verwachten helder te krijgen en kan je waarschijnlijk makkelijker je draad vasthouden (ik vertel dit aan X, met reden Y: dit is wat jullie moeten weten).

Extra tip: schrijf ook op waar je vastloopt (dat kan op meerdere plekken zijn natuurlijk): heeft het te maken met dat je te weinig gelezen hebt erover, teveel gelezen en nog niet scherp hebt wat jouw voorkeur heeft qua theorie/concept, krijg je niet scherp voor wie je schrijft of probeer je bv voor je gevoel teveel in 1 overkoepelende vraag te stoppen?

4 likes

Heeft iemand ervaring met Atlas? Ik heb data van een uitgebreide vragenlijst in spss staan, waarin ook open vragen zaten. Die wil ik coderen en Atlas leek me daarvoor geschikt. Ik heb alleen niet echt een idee hoe het werktā€¦ ik wil in de antwoorden onderscheid kunnen maken in leeftijdscategorie, geboorteland, beroep et cetera. Kan dat in Atlas?
En weet iemand wat de handigste manier is om data van spss over te zetten in Atlas?

Ik heb eenzelfde soort vraag: heeft iemand een goede handleiding oid van NVivo? Normaal gesproken zou je zo bij een collega binnenlopen, maar probeer het al 2 dagen te begrijpen met youtube filmpjes maar kom er zelf niet echt uit. Ik wil documenten en interviews analyseren voor een case study.

Umm ik ben niet echt een expert maar ik gebruik het ook wel eens. Hoe ik dit zou doen is per deelnemer een document (waar hun antwoord in staat) importeren in Atlas, en die documenten kun je dan weer onderverdelen in groepen. Dus dan behoort 1 document bijv tot de groep jongeren, de groep Nederlanders, en de groep timmermannen. Dan kun je alle documenten los coderen en daarna de codes van de groepen onder elkaar zetten en zo dus bijv jongeren en ouderen vergelijken. Ik weet zeker dat Atlas nog meer kan dan ik weet dus ik hoop dat je van anderen ook tips krijgt :stuck_out_tongue:

Verder vind ik Atlas echt een kutprogramma en heb ik best veel problemen gehad met synchronisatie tussen verschillende besturingsprogrammaā€™s, en let ook goed op of je dingen echt het opgeslagen of dat je eigenlijk een soort lege snelkoppeling hebt gecreeerd waardoor je al je analyses kwijt bent als je computer crasht en je denkt dat je het hebt gebackupt in de cloud maar dat dat eigenlijk niet zo is en dat je daardoor studievertraging oploopt.

Dankje voor je tips, alleen vraag ik me nu af of ik niet beter een ander programma kan gebruiken :sweat_smile:
Weet je of het ook mogelijk is om meerdere factoren te combineren? Bijvoorbeeld de timmermannen van 50 en de timmermannen van 30. die hebben hetzelfde beroep maar een andere leeftijdscategorie. En bv de verpleegkundigen van 50 en de timmermannen hebben dezelfde leeftijd maar weer een andere beroep. OkƩ misschien maak ik het mezelf nu gewoon te moeilijk, maar voor mijn onderzoek zijn verschillende factoren belangrijk dus wil dat wel zoveel mogelijk meenemen.

Ik werk wel vaker met Nvivo, waar heb je vragen over? Is het gelukt je data te uploaden? En heb je al codes ingevoerd?

1 like

@squidy Ik ga over een tijdje ook kwalitatieve analyses doen en heb dit in mijn mapje ā€˜handig voor laterā€™ staan haha, maar deze had je zelf ook vast al wel gevonden?

https://intersentia.be/nl/fileuploader/download/index/file/0f731c15ad7ec95c4ba5d699cb9f1e0aebcbac13cab36f3de1/product/33507/

@quarterlife Misschien kun je met collega-promovendi afspreken dat je een keer per maand (of zo) samen een deadline afspreekt waarop je teksten bij elkaar inlevert en elkaar dan feedback geeft? Ik hoor van veel mensen dat dat voor hen goed werkt, omdat het wel een stok achter de deur is, maar minder druk oplevert dan iets moeten inleveren bij je begeleider.


Ik vind zelf het thuis werken nog wel fijn en krijg veel meer gedaan. Postte hier een tijdje terug dat ik in een dipje zat, maar dat gaat inmiddels gelukkig een stuk beter. Heb deze week twee belangrijke dingen van mijn to-do list kunnen strepen (een onderzoek gepreregistreerd en een andere ingediend bij de medisch-ethische toetsingscommissie), dus dat voelt wel weer als een goede stap. Ik merk wel dat als ik denk aan weer naar kantoor gaan als de corona-maatregelen voorbij zijn, ik eerder tegenzin en stress voel dan dat ik er zin in hebā€¦ Volgens mij moet ik concluderen dat ik daar echt niet zo op mijn plek zit. Gelukkig maar dat ik het onderzoek zelf wel heel leuk vind.

Hierbij nog een knuffel en hart onder de riem voor iedereen bij wie het nu even niet zo lekker gaat! Hopelijk wordt het gauw beter.

5 likes

Pff nou ik heb een tijdje mijn eigen topic op negeer gehad (haha omg) omdat ik echt zoā€™n heftige motivatiedip heb op het moment. Mijn onderzoek valt in het water omdat ik met jonge kinderen werk en mijn dataverzameling (longitudinaal onderzoek) heb moeten staken door corona. De hamvraag is nu of de volgende meetronde uberhaupt plaats kan gaan vinden. Kan mijn onderzoeksvragen nu niet beantwoorden en alles ligt helemaal op zijn gat. Ik vul mijn dagen nu met het geven van online onderwijs waar ik 0 energie uithaal, het schrijven vlot niet, voel mij eenzaam en mis collegaā€™s om me heen. Gelukkig spreken we elkaar veel via Zoom maar deze uitzichtloosheid breekt me op.

Oke dit was mijn klaagpost, nu ga ik weer een poging wagen de data te coderen die ik tot nu toe heb verzameld :sob: :sob:

3 likes

Wat rot van je motivatiedip, maar ook superbegrijpelijk. Zo kut als je een langlopend onderzoek middenin stil moet zetten en niet weet wanneer je verder kan. Ik vind de uitzichtloosheid van alles ook wel wat demotiverend hoor, ik heb soms echt zoā€™n gevoel van ā€œik kan nu wel deze literatuurreview af maken, maar als dat dan af is en ik mag nog steeds geen experimenteel onderzoek doen WAT DANā€. Maar denk dat je ook niet te streng voor jezelf moet zijn!

Ik heb net deze webinar gekeken, misschien hebben anderen er ook wat aan! Legt een meohode uit om een literatuurdatabase bij te houden in Excel en vond het echt supernuttig en simpel/hele goeie aanvulling op hoe ik nu mijn literatuur bijhoud.

4 likes

WOW waar was dit 4 jaar geleden :cry:

1 like

Ik herken dit zo goed! Wij waren ook in het midden van data verzameling op middelbare scholen. De scholen geven nu zelf ook aan dat er weinig tijd is om verder te gaan met het onderzoek. Dit zou zorgen voor ontzettende vertraging. Ook staan de scholen niet open voor vragen opsturen naar de leerlingen voor wat online vragenlijsten. Het is zo lastig.

Ik vraag me echt een beetje af of het allemaal nog wel gaat lukken binnen een korte tijd. Want als de scholen weer opengaan dan zullen ze dit jaar waarschijnlijk niet meer mee willen doen met onze tweede sessie. Volgend jaar zitten ze alweer een andere jaarlaag.

1 like

Ohh verschrikkelijk he? Niks aan te doen. Bij mij is het probleem dat de kinderen waarmee ik werk (2-3 jaar) sowieso al snel uitstromen (verhuizen, naar de basisschool etc etc) dat grote aantallen testen gewoon echt nodig is om een longitudinaal design vorm te kunnen geven. Maar als we na de zomer niet terecht kunnen dan kunnen we dit longitudinale sowieso wel uit ons hoofd zetten, want dan zijn veel kinderen gewoon weg. Maar dan valt mijn hele proefschrift in het water. Of we moeten weer van voor af aan beginnen, maar dan heb ik wel een jaar (of twee) verlenging nodig.

En ook: stel dat we na de zomer weer mogen testen (vraag me sowieso af hoe groot die kans nou eigenlijk is), dan is het nog maar de vraag of dit mogelijk is met zulke jonge kinderen op 1,5 meter afstand? Alles is zo onzeker.

Misschien dat nu door de versoepeling van de regels het wel iets makkelijker wordt en ze iets soepeler met de 1.5 meter omgaan?

Mag toch hopen dat ze wel een beetje uitzondering maken met verlenging van je proefschrift in deze tijden.

Denk dat alles een beetje afgaat hangen van hoe de cijfers zich gaan ontwikkelen en dat we in september weer aan de slag kunnen!

Ja ik hoop ook echt dat verlenging erin zit, maar vanuit onze onderzoeksschool en faculteit stuit ik voor nu nog op weinig begrip (ā€œGeld groeit niet aan bomen!ā€ is tegen me gezegd). Ik vind het best lastig te verkroppen dat intussen de kostbare tijd van mijn tijdelijke contract doorloopt. Dat vind ik wel stressvol!

Aan de andere kant hebben ze dan toch ook veel geld ā€œverspildā€ als jij niet met resultaten komt. Wat stom zeg. Terwijl de hele slogan is in deze tijd dat we het samen doen. Beetje begrip mag dan wel :frowning:

1 like