PhD topic

Thanks voor de goede tips @grace, @Ovenschaal en @Unagi! Ga ze in mijn rijtje erbij schrijven zodat mezelf er hopelijk vaak aan kan helpen herinneren, haha.

:scream:. Wat een horror verhaal

2 likes

Omg wat een horror!

In DK mag het trouwens wel maar gebeurt in de praktijk nooit (dan laten ze je idd niet verdedigen), en in de UK gebeurt het echt in de helft van de tijd ofzo dat iemand z’n verdediging niet haalt (maar die verdediging is niet openbaar).

Maar in Nederland is het wel echt kut zeg om dat zo te doen.

2 likes

ooh verschrikkelijk :sob:

1 like

Ja maar dan ga je er ook met een ander gevoel in als je het weet, denk ik? Als iedereen weet oké deze discussie met alleen commissie is 50-50 of ik het haal of niet en dat maakt dan ook niet zoveel uit ofzo. Zo begreep ik het van collega ook die daar PhD heeft gedaan

1 like

Maar dan is het toch ook geen fail? Dan krijg je korte of lange tijd voor corrections geloof ik en zoals je zegt, de standaard is daar anders dan hier, waar de promotie gewoon een feestelijke dag moet zijn!

2 likes

In de UK slagen heel veel mensen met minor of major corrections, dus dan heb je een tijdje om die te verwerken maar heb je het wel gehaald. Het is dan meer voorwaardelijk geslaagd. Het gebeurt wel eens dat iemand niet slaagt voor z’n proefschrift (outright fail) maar heeel weinig. Slagen zonder corrections komt ook weinig voor.

Ik ben in Engeland gepromoveerd en vond mijn verdediging heel spannend. Je weet van tevoren niet hoe lang het gaat duren en wat de uitkomst is, je hoort de uitslag aan het einde. Er is ook niet een bepaald format zoals in Nederland. Mijn verdediging duurde twee uur (en het was ook nog op Zoom door Covid). Maar het kan ook 3-4 uur duren.

5 likes

Oh, horror inderdaad! :fearful:

Al stelt het ook wel ergens gerust dat het zo zeldzaam is dat het het nieuws haalt. :’) Maar wat een drama voor die promovendus, als er de rest van je carriùre/leven zo’n verhaal aan je titel vast zit.

Om deze reden kan ik de keuze van o.a. België om een interne verdediging te houden alvorens iemand openbaar te laten verdedigen wel begrijpen. Alsnog komt zakken voor de interne verdediging hier praktisch nooit voor bij mijn weten, maar in theorie is het mogelijk (al denk ik denk dat het proefschrift dan al serieuze mankementen zou moeten vertonen). Aangezien dezelfde juryleden aanwezig zijn bij de openbare verdediging, voorkom je zo hoe dan ook dat zoiets gebeurt als in dit artikel beschreven staat.

Brrrr.

Is dat een beetje te doen via Zoom? Ik heb op die manier m’n interne over enkele dagen. Ik ben er al achtergekomen dat ik door een voor Zoom blijkbaar te hoge resolutie van mijn laptop geen screen kan delen (en lukte na aanpassen resolutie nog niet vreemd genoeg), gelukkig heb ik een Windows tablet en daar werkt het wel op. Ben blij dat ik het op tijd getest heb, had een probleem gehad anders.

Echt zo’n naar verhaal, ik weet oprecht niet of ik nog een tweede keer zou willen en kunnen verdedigen. Echt fucking raar gegaan dus ook maar ja wie gaat als phd degenen van wie je afhankelijk bent daarop aanspreken :face_with_symbols_over_mouth: Vind het heel goed van Vranken dat hij dit zo heeft opgeschreven, hopelijk sterkt dat die phd nog een beetje.

3 likes

Ja, ik vond van wel! Ik had geen presentatie. Het was gewoon een lange Zoom-vergadering eigenlijk. Er was wel een probleem met de wifi van Ă©Ă©n van mijn examinatoren, zijn internet viel weg terwijl ik middenin een lang antwoord zat. Dat was wat ongemakkelijk, haha. Er was ook een chair bij, zij deed niet mee en had haar camera uit en was er op de achtergrond bij om het proces in de gaten te houden. Toen dat internetprobleem gebeurde kwam ze er even bij. Verder ging het goed.

Veel succes met je interne verdediging! Hoe voel je je erover?

1 like

Wat een horror! Ik heb bij EMC eenmaal gehoord dat iemand niet was geslaagd maar zij viel flauw tijdens de verdediging en kon daarna niet verder. Dan is het ook wel logisch.

Voor de rest is het idd zo dat je al goedgekeurd bent en dat de verdediging gewoon een openbare toneelstukje is. Bij EUR:EMC trekken ze na hora Est dan 15 min terug voor beraad. Maar dat ging bij mij alleen over dat ene hoogleraar Postmus het echt jammer vond dat ik niet in regio Leiden/AMC in opleiding ging (@tessel miscchien ken je heb) maar in Rdam/Brabant (Aerts). Toen hebben ze gekibbeld over Adam vs Rdam volgens mij co-promoter haha.

1 like

Haha omg ik werk/loop stage in Leiden op de long, echt heel grappig dit

2 likes

Haha nee ik promoveer niet in Leiden of Amsterdam! Ik doe zelf ook weinig met CTs dus ken hem ook niet via samenwerkingen haha

2 likes

Haha. Ja ik kende hem helemaal niet maar hij moest in m’n promotiecommissie. Zag hem voor eerst op m’n verdediging. Vind hem heel aardig!

2 likes

Pfoeee op en af, toch wel wat stress haha. Ik vind het zo lastig dat ik niet weet wat ik moet verwachten. En ik moet mezelf steeds harder pushen om dingen te gaan lezen, aan de ene kant is het allemaal bekend natuurlijk, want de papers geschreven, aan de andere kant weet ik niet of ik ‘actief’ de kennis ook voldoende paraat heb. Zeker als het gaat om details of juist weer heel breed inzicht. (Er zitten verschillende onderwerpen en methodes in het proefschrift en ik was bij het merendeel van deze studies niet betrokken in de opzet, beetje een apart verhaal.) Ik wil ‘alles nog een keer doorlezen’ maar alleen dat kost al vet veel tijd, aaah. Laat staan op vragen anticiperen. Maar ik probeer toch maar gewoon een beetje mindful en rustig te blijven, en mezelf ook een beetje af te leiden met hersenloze shit. :sweat_smile:

2 likes

Nou heb dit manuscript gesubmit hoor!! Echt vreselijk online submissiesysteem hadden ze ook maar goed, het is weg! hoop heel erg dat het geen desk reject wordt want echt geen zin om hier voor de feestdagen/vakantie alweer mee te moeten dealen haha

Thuiswerken blijft toch wel een anticlimax nu, er is ook niemand thuis verder dus ik moet m’n blijdschap maar even hier kwijt!

8 likes

Ugh ik mag vanalles weer gaan cancellen. We schalen op in zorg en af qua onderzoek. Volgens mij is er iets in mij wat wel kan janken maar ben ik nu murw geslagen.

Gefeliciteerd! Duimen dat hij snel op ‘under review’ staat!

2 likes

Ik kreeg deze net doorgestuurd in m’n oud-phd appgroep en echt wtf. Dit gaat echt alle perken te buiten en kan echt niet. Wat belachelijk dat deze decaan er mee weggekomen was als deze emeritus hoogleraar dit stuk niet had geschreven.