PhD topic

Vanuit geneeskunde solliciteren voor een Phd is normaal en redelijk toegankelijk. Soms wordt er ook specifiek gevraagd naar achtergrond kennis van een arts. Een plek bemachtigen is erg afhankelijk van hoe populair het is. Ik weet niet wat jouw achtergrond is? Ik zat op een afdeling met verschillende achtergronden en uhm er waren maar een paar research masters. Rest gewoon master in een bepaalde richting. Vooral de vacatures in de gaten houden van waar je graag wilt promoveren.

Omg net weer stukken ingeleverd bij mijn promotors om volgende week te bespreken en al-tijd ben ik bang dat ze tijdens zo’n gesprek zullen zeggen 'nou we dachten ‘t al een beetje maar deze pulp heeft het bevestigd : je bent hier niet slim genoeg voor’. Vind de zelftwijfel soms bijna 't lastigste van het hele traject.

1 like

Impostor syndrome! (Ken je dat?) Ik denk ook nog zo vaak dat ik ‘door de mand ga vallen’. Maar het helpt me altijd om te bedenken dat iedereen zich zo voelt, tot aan mijn promotor toe (die heeft dat zelf een keer tegen mij gezegd).

1 like

0,8 komt neer op fulltime voor 0,8 loon. Als je het gaat doen raad ik echt aan om er de volle mep aan geld voor te krijgen, want deadlines/congressen/schrijven hebben schijt aan je fte.

3 likes

Mijn phd contract was voor 36 uur. Ik heb zeker het eerste jaar en deels het tweede jaar om de twee weken op vrijdag vrij genomen omdat ik de week ervoor wel 5 dagen had gewerkt. Daarna werd ik iets fanatieker omdat ik het zo leuk vond. Ik turf echt de uren niet van mijn promovendi nu, zolang ze hun deadlines halen mogen ze ook best 1 dag per week werken. En na een drukke tijd (onderwijs of bv een deadline) let ik goed op dat ze ook bijkomen. Ik weet dat dat niet overal zo is. Maar ik denk echt dat je alleen onderzoek kan doen als het goed met je gaat (randjes mag je best opzoeken, maar te lang is niet goed voor de creativiteit)

1 like

Ik kende wel iemand die 0.8 fte doet voor 5 jaar en hij doet op die ene dag ook echt wat anders dan z’n phd (iets van vrijwilligerswerk of een hobby ofzo) en hem beviel dat wel goed. Denk dat ie nog steeds vast af en toe wat buiten die 4 dagen doet en het moet ook maar net kunnen met je soort onderzoek etc

Ik denk dat dit beter hier past dan in het ‘werken in het onderwijs’-topic, gezien dat vooral over po en vo gaat.

Maar ik start in januari met het BKO-traject en ben er nu al chagrijnig om. Ik vind het prima om een portfolio in elkaar te zetten hoor, maar hoezo moet ik verplicht naar al die bijeenkomsten als ik al die kennis al heb met mijn onderwijsdiploma’s? Ik wilde ook een vrijstelling aanvragen, omdat ik zelf trainingen geef over een van de onderwerpen, maar dat mag niet :joy: Hoe wil je mensen demotiveren?

Anyway. Op mijn universiteit hebben ze nu ook bedacht dat het geven van 4 hoorcolleges verplicht is. Ik doe geen PhD, ben ‘gewoon’ docent, dus dit gaat nogal een uitdaging worden.

Ah ha herkenbaar! Ik zat ook met mijn hakken in het zand toen ik mn BKO moest halen, maar heb toen snel alles achter elkaar gepropt en het maar gewoon ondergaan. Er is ook weinig blijven plakken :,), maar vond het leuk om van collega’s van andere afdelingen te zien hoe zij lesgeven aanpakken. Ik hoop dat je ook iets vind waar je een beetje op aangaat :).

1 like

Ah irritant, en dat mogen geen werkgroepen zijn? Bij mijn faculteit geven ook echt niet alle PhDs hoorcolleges, werkgroepen zijn wel vrij standaard.

Ik vond het BKO-traject verrassend leuk en leerzaam trouwens, inderdaad leuk om andere collega’s te leren kennen en chill om dibgen in te brengen waar je op dat moment tegenaan loopt (edit: maar kan me de frustratie met jouw achtergrond wel voorstellen).

1 like

Ik ga er helaas minimaal 2,5 jaar over moeten doen. Want ik geef veel werkgroepen, dus kan de bijeenkomsten vaak niet volgen en ook ivm die hoorcolleges die ik moet geven.

@Opperhoofd Nee helaas hebben ze sinds dit jaar de regel dat je ook minimaal 4 hoorcolleges moet geven. Echt irritant, want ik geef echt heel veel werkgroepen in allerlei soorten en maten tot aan wel 40 studenten. Maar dat telt niet.

Ik geloof ook wel dat ik wat van anderen kan leren, maar ik had ook graag cursussen gevolgd over onderwerpen waar ik echt tegenaan loop. Daar is nu geen ruimte voor helaas.

1 like

Ja klopt dat verschilt zo per universiteit. Is binnen het hbo ook heel verschillend, want elke organisatie mag zijn eigen eisen/regels bepalen.

Oh myyy, hele vakken volgen die je al gehaald hebt is helemaal zuur. Ik begrijp soms ook echt niet waarom daar niet wat makkelijker mee kan worden omgegaan.

Hoi! Ik heb een vraag. Ik overweeg serieus om na mijn master te promoveren (en heb daar ook de mogelijkheden voor), maar ik vroeg me af, even voor mijn beeld hoe jullie gemiddelde dag eruit ziet als je aan je onderzoek werkt? Is het vergelijkbaar met wat je doet als je fulltime aan je thesis werkt?

Hangt van het onderwerp en opzet van je onderzoek af. Bij mij was het groot deel data verkrijgen via NJR, CBS en CBG. Dus aanvragen indienen en vervolgens dataopschonen. Daarbij Medische dossiers opvragen en zelf invoeren in databases. Vervolgens data bewerken en onderzoeken en manuscript schrijven. Vaak liepen 2 onderzoeksvragen door elkaar en kon ik het werk afwisselen. Ohja, ik deed nog extra cursussen erbij of onderwijstaken etc ter afwisseling. In mijn geval was het zeker meer en meer diepgaand dan thesis.

1 like

Ik vind het best lijken op de tijd van mijn masterscriptie, alleen loopt nu alles door elkaar heen. Dus niet Ă©Ă©n project (zoals mijn master scriptie) maar meerdere tegelijk door de verschillende papers/hoofdstukken die ik schrijf. En daarnaast dingen zoals papers die terugkomen met reviews, contact onderhouden met externen (die bijvoorbeeld data verschaffen) en allerlei meetings en seminars.

Dus je dag ziet er waarschijnlijk min of meer hetzelfde uit, maar soms mis ik het wel dat ik voor een langere tijd aan Ă©Ă©n ding kon werken. Hopelijk klinkt dit niet te negatief want ik vind het werk super leuk!

1 like

Voor mij is het echt anders, maar het is ook geen typisch project waar ik aan werk. Dus ik heb bijvoorbeeld te maken met dataverzameling, schrijven, analyseren enz. Maar ook met digitale middelen, interventie ontwikkeling, (sociale) media, hulpverlening, promotie, veel mensen ontmoeten, naar congressen, presentaties en onderwijs geven, stagiaires begeleiden, cursussen volgen enz. Ik heb heel veel afwisseling in mijn werk, maar er zit ook het stuk bij wat lijkt op werken aan je thesis inderdaad. Het ligt echt aan het type onderzoek dat je gaat doen en wat je zelf uit je PhD traject wilt halen hoe het er uit ziet denk ik.

1 like

Hoi! Ik twijfel al 2 jaar over het doen van een PhD, heb ook wel eens gesolliciteerd naar een plek maar ben het niet geworden. Ik werk nu sinds de zomer op een hogeschool, heeft iemand ervaring met het doen van een PhD terwijl je verbonden bent aan de hogeschool? Ik zag dat de optie er is, ik zou dan 0,2 FTE aanstelling krijgen om de PhD te doen maar ben benieuwd of dit haalbaar is.

Is er misschien iemand hier die een antwoord heeft op mijn vraag?

In 2017 heb ik een onderzoek gehouden voor mijn scriptie. Ik vraag me af of dat ik de verzamelde data (kwalitatieve interviews) kan gebruiken om een paper te schrijven, of is de data daar inmiddels te oud voor?

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord! Zou ik je anders misschien een PB mogen sturen over mijn onderwerp? (Is wel een soort actueel maatschappelijk onderwerp namelijk.)

Het lukt me alleen volgens mij niet om je een PB te sturen vanwege een verborgen profiel. Maar het onderwerp is de ontwikkeling van de niet-heteroseksualiteit, ik heb hiervoor jongeren geĂŻnterviewd door middel van kwalitatieve diepte-interviews. Wellicht kan ik de theorie en analyse sowieso wel aanpassen inderdaad.

Heel erg bedankt weer voor het uitgebreide antwoord! Goed om te weten dat het waarschijnlijk dan geen probleem is om de data te gebruiken! (Daar hoopte ik natuurlijk ook op.) Goede tip om even te kijken naar andere artikelen, dat zal ik zeker doen.

En nĂłg een keer bedankt, weet ik nu ook hoe je PM-berichten moet sturen :smiley:

1 like