Pcos

Bedankt @Canvastas @Lorem :slight_smile:
Helaas geen ei gevonden! Donderdag weer een echo.
Ik heb ook laatst pas mijn eerste enigszins ‘normale’ menstruatie gehad, dus ik heb ook geen idee hoe lang mijn cyclus is!

Na stoppen met de pil kreeg ik een menstruatie van 6 weken waarbij ik alleen een beetje oud bloedverlies had.
Toen progesteron + onttrekkingsbloeding (dat was echt hels, zoals die scène in the Shining waarin er een vloedgolf bloed uit de lift deuren komt hahaha)
En daarna dus die menstruatie.
Dus nu afwachten!

1 like

Jammer! Ik blijf voor je hopen!

_

Heeft iemand wat gehad aan (eet)boeken over hormonen o.i.d.? Zo ja: welke raden jullie aan? Het liefst in het Nederlands.

Het boek Herstel je hormonen van Vivian Reijs is een makkelijk geschreven boek wat wel wat inzichten geeft. Misschien niets wat je niet al weet of op internet kunt vinden, maar wel een leuk boek om te lezen.

Van welke symptomen hebben jullie veel last? Ik heb zelf vooral last van acné. Heb jarenlang de Diane-35 geslikt. Toen een kinderwens dus gestopt (en zwanger geworden dmv clomid). Na de zwangerschap vrij snel weer aan de pil maar dit keer microgynon 30 (volgens mij). Huisarts wilde de Diane-35 niet meer voorschrijven.

Vanaf stoppen met de pil is mn huid heel slecht. Sinds ik weer aan de pil ben is het iets beter, maar echt niet zoals eerst. Baal er toch best wel van.

Crèmes enzo helpen eigenlijk niet.

Wat vervelend dat je daar zo’n last van hebt zeg!

Ik heb ook een slechte huid, maar moet zeggen dat het het afgelopen jaar best oké gaat (zonder aanwijsbare reden). Verder heb ik last van overbeharing, een onregelmatige cyclus en mentaal niet altijd helemaal stabiel zijn.

Ik heb trouwens de eerste afspraak in de fertiliteitskliniek gehad en mag starten met letrozol om een eisprong op te wekken. Dit doet hetzelfde als clomid, maar het heeft minder bijwerkingen (als ik het goed begrepen heb).

Ik ben gisteren na 105 dagen weer ongesteld geworden, toch wel een opluchting :raised_hands:

5 likes

Wat naar dat de acné weer is terug gekomen. Ik kan me voorstellen dat je daar op een gegeven moment helemaal klaar mee bent!
Misschien kun je een verwijzing naar de dermatoloog vragen aan je huisarts of naar een huidtherapeut.
Huidtherapeut wordt soms vanuit aanvullende zorgverzekering vergoedt als je acné hebt. Een vriendin van me heeft daar heel veel baat bij gehad toen ze veel last had van acné. Ze kunnen bijvoorbeeld hele sterke peelings doen enzo.

Zelf heb ik met name last van een onregelmatige cyclus + dat ik altijd alleen maar zwaarder werd ondanks een gewoon gezond voedingspatroon.
Maar sinds 3 maanden eet ik low-carb en dat werkt echt heel goed voor mij. Ik mis wel soms een lekkere snee volkorenbrood maarja… voorlopig maar even niet.

1 like

Als je er erg last van hebt kan icm de pil, spironolactone voorgeschreven worden. Dat remt testosteron. Ik had zowel van testosteron als een andere (weet ff niet meer welke) meer dan 3x de maximale referentiewaarde voor vrouwen. Om de symptomen te verminderen (had alleen last van haarverlies/inhammen op hoofd + een opgefokt gevoel) kreeg ik dat. Hielp goed!

1 like

Even een up voor dit topic.
Ik heb sinds een maand de diagnose pcos. Ben nu iets meer dan een jaar gestopt met de pil, de eerste maanden een cylus van ± 35 dagen, deze werd steeds langer en momenteel ben ik eind september voor het laatst ongesteld geweest.
We hebben een kinderwens, bij mij actief en bij mijn vriend nog wat minder actief haha. Ik wil het heel graag gaan proberen nu, maar vind het ook lastig aangezien ik nu geen cyclus heb. Ben heel bang dat het lang gaat duren en we een heel traject in moeten en daar word ik heel verdrietig van. Afgelopen maand hebben we af en toe wel seks gehad zonder condoom. De test was gisteren negatief, maar ik ben ook niet ongesteld. Het doet mentaal zoooveel, ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben. OF ‘gewoon’ ongesteld worden elke maand OF een baby in mijn buik.
Ik heb verder geen pcos symptomen, behalve dan die cyclus en een wat onrustige huid. Bleh ben hier zo verdrietig van

Ik begrijp je verdriet echt absoluut, het is heel rot dat je niet weet waar je aan toe bent omdat er gewoon niets gebeurd he. Hebben ze bij je diagnose mogelijkheden gegeven voor dingen die kunnen helpen met je cyclus of huid?

1 like

Ja precies dat. Heb de afgelopen weken zo vaak gedacht, kon ik maar even met een luikje naar binnen kijken en zien wat er daar gebeurd. Nee, ze hebben niks gezegd. Als we een actieve kinderwens hebben moest ik contact opnemen en dan word ik gelijk doorverwezen naar de gynaecoloog. En mocht altijd bellen met vragen, dus misschien dat ik dat binnenkort alvast ga doen.

Ik heb eind november hetzelfde gehoord. Ik heb het dan even laten bezinken omdat het ergens wel moest binnenkomen ook, het feit dat je lichaam niet werkt zoals het zou moeten. Mijn vriend en ik wouden graag in het nieuwe jaar actief met onze kinderwens bezig zijn. Dus ik ben toen in december ook bloed gaan afnemen om een hele check up te doen, bleek dat ik wel wat vitamines te kort had en veel verhoogde androgenen, maar niets met bloedsuiker of schildklier aan de hand en dat vond ik wel fijn om te weten.

1 like

Wat rot zeg. ): Ik snap heel goed dat je verdrietig bent, ik had precies hetzelfde.

Bij mijn eerste diagnose ben ik zonder nazorg met een foto van mijn eierstokken naar huis gestuurd. Was helemaal overstuur, voelde me echt zó rot. Ik heb ook een kinderwens, maar voor over een jaar pas.

Ik ben vorige maand eindelijk (twee jaar naar mijn diagnose) naar de gynaecoloog doorverwezen, omdat mijn cyclus zo’n hel was (lange cyclus, heel pijnlijke menstruatie, slechte huid, etc). Ze hebben toen weer het hele onderzoek gedaan, maar nu ook met bloedonderzoek, om te kijken of alles oké was. En dat was zo. Ik heb nog steeds pcos, maar ik ben wel blij dat er niks ‘ergers’ aan de hand is.

Én als mijn vriend en ik aan kinderen willen beginnen, krijgen we gelijk een doorverwijzing, zodat ik kan beginnen met hormonen. Dus misschien kun je dat aangeven bij je huisarts?

2 likes

en @Aquiver bloedonderzoek heb ik gelijk al gehad! Daaruit bleek dat alles goed is, behalve dan de pcos. En word bij een actieve kinderwens gelijk doorverwezen. Maar dat vond ik wel fijn om te weten, dat er verder niks is nu! Wel erg dat jullie ook zo weinig informatie hebben gekregen na de diagnose, las dat al meer hier in het topic. Het is niet niks als je te horen krijgt dat je lichaam niet doet wat het moet doen.

Ben jij nu een traject gestart @Aquiver ? Of wachten jullie nog even?

1 like

Nou inderdaad! Ja, ‘in principe’ is het niks ernstigs en hebben heel veel vrouwen het, maar het is toch iets wat niet helemaal goed werkt aan je lichaam. En dat kan echt rauw op je dak vallen. Ik was zo ondersteboven, dat ik op een gegeven moment jankend in de supermarkt stond. Ik vond het zó erg, vooral omdat ik ook niet wist wat het voor mij en een kinderwens ging betekenen.

De nazorg mag echt wel beter. Gelukkig heb ik nu een hele lieve gynaecoloog, ik voel me eindelijk gehoord/begrepen.

En goed dat er wel bloedonderzoek is gedaan! En dat je hier post, dan kunnen we elkaar een beetje steunen. :slight_smile:

2 likes

Ik heb vitamines voorgeschreven gekregen en myo-inositol. Ook de boodschap gehad dat ik moet afvallen. Wat ik niet actief doe nu, maar ik probeer wel gezonder te leven en dat lukt me aardig. Als het daarna niet lukte, mocht ik deze zomer terugkomen om hormoonbehandeling op te starten maar sinds eind december lijk ik gewoon weer een cyclus te hebben van 30 dagen. Alles wijst er ook op dat ik ovuleer, dus voorlopig lijkt alles wel oké en zijn de gewoon normaal aan het proberen!

1 like

Wat rot, ik herken het helemaal. Fijn wel om te lezen dat je bij een actieve wens gelijk wordt doorgestuurd (dat was bij mij ook het geval en is uiteindelijk ook gelukt). Die tussentijd is alleen zo’n limbo want ik had telkens toch die stiekeme hoop dat het misschien zo ‘per ongeluk’ zou lukken of dat ik een cyclus zou krijgen. Nouja is obviously beide nooit gebeurd :sweat_smile:

Er werd mij wel verteld dat het niet heel goed is voor je baarmoeder om nooit ongesteld te worden als je niet aan de pil zit, dan blijft het opgebouwde slijmvlies te lang zitten. Ik kreeg 4x per jaar pillen (provera) om een ‘menstruatie’ op te wekken zodat elk kwartaal het even opgeschoond werd. Heel soms kan dan ook een cyclus gekickstart worden al is dat hier nooit gebeurd. Dat is eventueel wel iets wat je kan doen als je nog geen actieve kinderwens hebt?

1 like

Als je de diagnose al hebt gehad en je wilt echt actief gaan proberen, zou ik gewoon een afspraak maken bij de gynaecoloog. Het hoeft geen lang traject te worden. Ik kreeg na ongeveer 11 maanden proberen zwanger te worden de diagnose pcos. Toen gelijk met clomid gestart en in de eerste ronde zwanger. Als je al weet dat je pcos hebt, hoef je dus niet eens een jaar te proberen zonder hulp van het ziekenhuis.

Wat fijn dat het bij jou zo snel is gegaan met hulp van de gynaecoloog!
Wij zijn het nu low key aan het proberen. Gebruiken geen anticonceptie meer, maar hebben nog geen ruimte/zin in een traject. Heb met de huisarts afgesproken dat wanneer ik doorverwezen wil worden ik alleen even naar haar hoef te bellen en dan verwijst ze me door.
Het idee is voor nu om het tot mei/juni op deze manier te doen en als ik dan nog niet ongesteld/zwanger ben, ik naar de gynaecoloog ga :slight_smile:

1 like

Nee snap best dat je nog geen zin hebt in een traject. Wij zijn ook voor de tweede aan het proberen, ook eerst zonder hulp van het ziekenhuis gedaan. Heb nu binnenkort wel een afspraak bij de gynaecoloog.
Fijn dat je huisarts je snel door wilt sturen!

1 like