De laatste tijd merk ik dat ik best wel bang ben om ouder te worden en ik zie hier dan ook echt tegenop. Ik heb het gevoel dat alles minder leuk en fijn wordt als je ouder wordt, deels omdat je steeds meer verantwoordelijkheden krijgt en minder kunt terugvallen op anderen. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog maar begin 20 ben, dus misschien is mijn angst nog niet echt terecht en een beetje overdreven, maar toch zit ik er best wel mee. Ook omdat ik merk dat sommige dingen gewoon echt minder worden als je er niks aan doet (zo kwam ik er pas achter dat ik ineens geen koprol meer kan, hoewel dat niet per se een ramp is maargoed). Ik ben ook gewoon veel sneller moe na een feestje bijvoorbeeld. Ik vraag me gewoon oprecht af hoe mensen van 70/80 nog gelukkig zijn terwijl je weet dat je aan het aftakelen bent? Dit klinkt wel echt dramatisch maar ik merk dat dit gevoel zich steeds verder ontwikkelt bij mij, dus ik zou hier graag wat makkelijker over willen denken.
In mijn omgeving zijn er niet echt mensen die dit herkennen dus ik krijg ook het idee dat ik me aanstel. Herkennen jullie dit en hebben jullie tips om dit een beetje te kunnen relativeren voor jezelf?