Voor mij was het toch wel dat moment dat mijn oma al maanden in een verzorgingstehuis lag, en dat ik ineens zo’n ontzettend sterk gevoel kreeg van…’ Nee ik MOET haar vandaag opzoeken’. Want eigenlijk zou ik niet gaan, en het sneeuwde toen ook, en het was erg koud en glad buiten. Maar nee ik moest gewoon gaan, ik ging ook op de scooter wat best nog wel gevaarlijk was ook. Toen ik aan kwam schrok ik me echt kapot van hoe slecht mijn oma er aan toe was eigenlijk. Ze zei ook echt dat ze voelde dat zo doodging. En ik heb haar toen nog alles verteld wat ik wou. Hoeveel ik van haar hield en hoe belangrijk ze voor me is geweest. De volgende ochtend was ze dood. Sowieso is zij echt aanwezig geweest na haar overlijden, dat heb ik echt gevoeld. Mijn vader zei ook dat hij op de avond van haar overlijden haar stem hoorde s’ ochtends, en dat ze hem riep. Hij werd toen ook wakker op het exacte tijdstip van haar overlijden, en mijn tantes hadden blijkbaar iets soortgelijks meegemaakt.
Ik had haar die laatste avond ook geen zoen gegeven, omdat ik haar niet wakker wou maken toen ze eenmaal in slaap begon te vallen. En dat had ik ook tegen mijn vader gezegd dat ik dat zo jammer vond. Vervolgens had ik die nacht een droom, echt super duidelijk, dat ze in haar tuintje zat zoals altijd, in haar vest waar je haar echt in kon uittekenen, en dat ze mijn hand pakte en zei:’ Hier geef ik je toch nog even een zoen’. En toen kreeg ik een zoen van haar die zooo ontzettend echt voelde. Ik ben er ook echt van overtuigd dat ze dat was.
Ohhh en verder had ze me ook voordat ze overleed een koekjestrommel meegegeven. Mijn oma zette altijd thee voor ons als we daar waren, en dan mocht je een koekje pakken uit die trommel. Ik had serieus maandenlang niet in die trommel gekeken omdat ik er vanuit ging dat hij wel leeg zou zijn. Ik had na haar overlijden wat foto’ en kaartjes verzameld die ik dan wou bewaren, en ik bedacht me om dat in dat trommeltje te doen. Doe ik die trommel open, zit er precies 1 koekje in…Nou het was echt eerie. Alsof ze nog 1 koekje aan me wou geven.
En het meest bizarre was nog wel dat ik de powerpoint voor haar begrafenis in elkaar aan het zetten was, en zij had twee liedjes uitgekozen, my way van Frank Sinatra, en The Rose van Bette Middler. Ik besloot toen om die liedjes in die powerpoint te zetten, onder de foto’s. En het gekke was dat ik dit besloot toen alles al klaar was, dus ik wist totaal niet of die liedjes goed gingen eindigen of dat het uit kwam. En aan het einde had ik een filmpje gezet van haar verjaardag dat we dat allemaal aan het vieren waren. En ik begin die powerpoint af te spelen, en echt waar het eindigt gewoon EXACT op het einde van het liedje. Ik krijg er gewoon weer kippenvel van. Echt op de seconde af, het was zooo bizar. Het was niet alsof het een editing porgramma was waar ik het eind kon zien ofzo, nee het was echt willekeurig bij elkaar gezet en ik kon niet eens zien waar die muziek startte of eindigde. Serieus, het eindigde gewoon op de milliseconde af perfect met de muziek. Ik krijg er echt gewoon weer kippenvel van. Dat was zo’n intens moment toen, ik voelde gewoon echt dat ze er was.