Weet niet meer waar het over ging, in elk geval haar gerelateerd. “Nee dat zijn je inhammen”. Ok thanks
Voor mij zou thuiswonen echt een no go zijn, hoeveel geld ik ook zou besparen. Maar dit is natuurlijk persoonlijk. Heb je anders echt tienduizenden euro’s schuld?
Dat zeg ik ook niet he, ik zeg daarvoor juist dat ik het belangrijk vind om niet meteen conclusies te trekken over iemand. Nu wordt mijn bericht uit z’n verband gerukt. Wegens mijn thuissituatie zou thuiswonen gewoonweg geen optie zijn. Fijn dat jij “lekker thuis kon blijven”, maar zo werkt dat niet bij iedereen helaas.
wat vreselijk zulke rot opmerkingen belachelijk. Maar je bent prachtig echt en natuurlijk gefeliciteerd
Jaa, dacht jullie kunnen zelf ook rekenen toch . Thanks! Ben wel een stuk voller hoor moet ik wel toe geven. Weeg nu na 10 weken al bijna net zoveel als na 37 weken bij me vorige zwangerschap. Maar dan hoef je dat toch niet zo te zeggen. Jaaa ben zo blij!
Zo raar dat mensen dat zeggen. Komt zo denigrerend over alsof hij helemaal niet normaal functioneert. Lekker links laten liggen of een opmerking maken in de trant van: vind jou partner het niet vervelen om samen te wonen met iemand die zo kortzichtig is?
Ik vat dat altijd op als compliment
Ik snap het! Van sommige mensen kun je ook gewoon minder hebben. Als jullie elkaar kennen is het wel heel stom ja!
Wat is je vraag dan precies? Dan begrijp ik je verkeerd.
Ohh ik dacht dat je m’n eerste post niet gezien had.
Ten eerste zou ik nooit opmerkingen maken over/tegen iemand die nog thuis woont. Dat mag je zelf weten. Waar mijn beeld vandaan komt: als je nog lang (ik vind dat boven de 22 ofzo) thuis woont dan heb je volgens mij sowieso minder of op z’n minst gedeelde verantwoordelijkheden. Je bent ook nooit door het proces van uit huis gaan gegaan en je bent minder losgeweekt van je ouders. Je zorgt nog niet 100% voor jezelf, je bent niet gewend aan de lasten en verantwoordelijkheden die erbij komen kijken als je op jezelf woont, je bent nog nooit in je eentje geweest, je financiële last draag je niet zelf en ik kan me niet voorstellen dat je helemaal los staat van toch een verzorgende ouder-kind relatie.
Desalniettemin betekent het zoals ik zei niet dat mensen in luilekkerland wonen (en dat is ook een foute aanname van mij), maar ik geloof wel dat mensen die lang thuis wonen op een bepaalde manier minder volwassen zijn puur omdat je minder verantwoordelijkheden hebt wat ik vind horen bij volwassen worden. Misschien moet dit wel in onpopulaire meningen trouwens
Begin vorige week op werk kreeg ik een onnodige kut opmerking naar m’n hoofd (alhoewel niet kut. Maar wel heel ongemakkelijk). Collega vroeg hoe mijn weekend geweest was en ik was daar enthousiast over aan het vertellen. Daarna vroeg ik. “Goh en hoe was jouw weekend dan?”.
Toen draaide ze zich om liep weg en zei op een bitse toon “mijn weekenden zijn privé” .
Ah well
Prima dat dat privé is overigens. Maar dat kun je dan toch normaal vertellen
Die brengt waars haar weekenden zo door:
Maar waarom is dit aan leeftijd gebonden?
Uit jouw verhaal begrijp ik dat je eigenlijk voor je 22ste het huis uit moet zijn en dan kun je pas volwassen worden?
Dat betekent in veel geval (gedeeltelijk) lenen bij ome duo om zowel studie, als huur, eten etc te kunnen betalen. Wat bij een aantal mensen onnodig veel wordt aangezien het pas op de lange termijn terugbetaald moet worden. Dus ‘nu veel lenen, want ik merk het toch nog niet’. Maar ook voor de mensen die een gedeelte lenen is het gevolg een schuld waardoor het de komende 10 jaar vrij lastig word om een koopwoning te kopen. En ook de huurwoningen liggen niet voor het oprapen.of zijn erg duur waardoor een groot gedeelte van je salaris opgaat aan huur.
Terwijl een ander juist thuis blijft wonen om bewust met geld om te gaan om straks wel die koopwoning te kunnen vinden, want geen/minder hoge studieschuld en makkelijker kunnen sparen. Daarnaast wil het echt niet zeggen dat iemand die langer thuis blijft wonen minder volwassen is. Nee je zorgt misschien niet 100% voor jezelf en bent samen met je ouder(s) verantwoordelijk. Maar maakt juist misschien wel volwassenere keuzes dan bepaalde leeftijdsgenoten die op zaterdag weer hun zuurverdiende geld er doorheen brassen om aan het einde van hun geld een stuk maand over houden. En nee dat doet niet iedereen dat weet ik ook wel . En ook samenwonen die thuiswonen kunnen dit natuurlijk doen.
Ik vind het eerlijk gezegd erg kort door de bocht om te zeggen dat mensen die niet vroeg uit huis zijn volgens jou minder volwassen zijn. Puur omdat het niet komt uit ‘luiheid’/gemak maar soms juist uit toekomstperspectief en daarbij misschien wel een volwassen besluit maken om niet uit huis te gaan.
Ik voel me deels persoonlijk aangesproken omdat ik rond mijn 19de bewust (samen met mijn vriend) heb gekozen om niet uit huis te gaan en niet veel geld uit te geven aan huurhuizen en te sparen. om zo op mijn 23ste (en mijn vriend op zijn 27ste) een huis te kunnen kopen. En hadden wij eerst gaan huren (zowel samen of apart) dan was het voor ons verrekte lastig geweest om komende jaren een huis te kunnen kopen. Omdat het sparen voor de aankoop van een huis dan lastig waren geweest.
En ik denk niet dat dit bij mij ervoor gezorgd heeft dat ik of mijn vriend minder volwassen zijn geworden dan leeftijdsgenoten, maar juist soms misschien wel iets volwassener. Omdat wij bepaalde keuzes voor de ‘toekomst’ gemaakt hebben. En daardoor nu juist goed voor onszelf kunnen zorgen.
En ik weet dat thuis blijven wonen niet altijd tot de mogelijkheden behoort en dat het niet altijd een keus is. Maar in ons geval wel en ik ben blij dat ik de kans heb gekregen om dus te kunnen sparen voor die koopwoning.
Oké het is een heel verhaal geworden haha.
maar ik word soms gek van de opmerkingen rondom ‘lang’ thuiswonen. Juist omdat het soms een bewuste keus is en dat het niet zo zwart wit is.
Onnodig kut als iemand zo’n toon tegen je aanslaat, maar wordt je vaker jonger geschat? In dat geval zou ik je ID gewoon gereed houden, dan vermijd je die denigrerende opmerkingen hopelijk.
Even van de andere kant trouwens: Ik moet voor sigaretten iedereen tot 25 vragen, maar dat blijkt bizar lastig. 18 of niet lukt meestal wel, maar daarna wordt het vaag en ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ik ben zelf 25 en vroeg vandaag iemand van 27 om haar ID. Heb ook al mensen boven de 30 gevraagd en bied dan altijd mijn excuses aan, maar nog nooit heeft iemand moeilijk gedaan of laten blijken dat ze het vervelend vonden. Dat is zooooo fijn, want ik kan me heel goed voorstellen dat het niet leuk is om jonger geschat te worden.
Dat had ik dus ook. Zeg dan iets als “joh mijn weekend was prima! Het was goed weer”. Of iets anders nietszeggends . Dit was zo gek moment. Ook omdat ze zich meteen omdraaide nadat ik het vroeg.
Vervelend dat je het zo persoonlijk opvat. Ik zeg zeker niet dat je nooit meer zo volwassen zou kunnen worden, dat als je lang thuisblijft je een soort ‘eeuwige achterstand’ hebt. Dat zou raar zijn. En het is natuurlijk kort door de bocht om te zeggen: “elke thuiswonende is minder volwassen dan uitwonenden.” Maar ik geloof dat over het algemeen je sneller ontwikkeld bent op bepaalde vlakken als je uit huis gaat wonen. Dat heeft niks met jou te maken en zeker gezien die tijd al achter je is zou ik je er niet druk over maken
Maar dat ligt echt totaal aan de persoon zelf! Het is zo moeilijk om een huis te vinden op jonge leeftijd. Ik ben zelf jong uit huis gegaan en wilde daarom ook beslist niet meer terug naar huis omdat ik mijn vrije leven gewend was. Andere vrienden van mij hadden een perfect vrij leven terwijl ze ook nog thuis woonden.
Er zijn ook gewoon mensen die het echt niet trekken om in een bijvoorbeeld ranzig studentenhuis te wonen en dingen te moeten delen met andere. Ik vind het persoonlijk ook echt een denigrerende opmerking om het te vergelijken met volwassen worden/zijn. Dat is voor mij net hetzelfde dat mensen vinden dat je pas weet wie je bent en jezelf terug kan vinden als je op een verre reis gaat.
En overigens ken ik zat onvolwassen mensen die toch uit huis zijn waarvan bijvoorbeeld de ouders de huur betalen.
Ik geloof heel erg dat ontwikkeling niets te maken heeft met uit huis gaan etc. Ik denk namelijk dat het ook heel erg aan je ouders zelf ligt hoe die zijn. Ik vind iemand die bewust gaat sparen voor een koophuis (want tegenwoordig moet je gewoon veel spaargeld hebben voor een hypotheek) juist heel volwassener tegenover mensen die bijvoorbeeld maar uit huis gaan maximaal lenen etc etc.
Ik ben zelf bijna 32, ben al 14 jaar uit huis en word nu pas helaas een beetje volwassen .
Ik mag waarschijnlijk ook naar het impopulaire meningen topic, maar ik vind het ook altijd maar vreemd als mensen pas laat het huis uitgaan en/of direct vanuit hun ouders gaan samenwonen. Maar ik kom uit een omgeving waar het vanzelfsprekend is dat als je gaat studeren of werken na de middelbare school je op kamers gaat. Mijn vader was met zijn zestiende het huis uit, mijn moeder met haar zeventiende, ik was dus nog laat met mijn negentiende… Kon toen ook niet wachten eerlijk gezegd, en snap nog steeds niks van mensen die ik via via ken die op hun 24e of zelfs 27e nog thuis wonen
Ja zou best wel uithuis willen, maar ik kom gewoon niet aan een huis. Reageer echt op elke loting, maar kom er niet door