Maakt niet uit, beide is prima
Bij SuperBra hebben we deze fijne beugelloze bralette: https://www.superbra.nl/collections/all/products/andorra-bralette-zonder-beugel-zwart?variant=29231097249903
En deze padded met beugel in het wit is ook erg mooi: https://www.superbra.nl/collections/all/products/gorteks-charlize-padded-longline-bh-wit?variant=31823053717615
(ik weet trouwens niet of het OK is dat ik naar mijn eigen webshop link hier?)
Ik antwoord hier op @Tubing die in het Mommybloggerstopic zei dat ze fijn maatadvies bij de Honkemoller heeft gehad.
Ik vind het goed dat je een beetje provoceert, ik vind namelijk dat er in Nederland veel te weinig discussie is op dit gebied.
De manier die jij beschrijft (gemeten omtrek onder de borst in cm = de omvangsmaat) is inderdaad wat wereldwijd de overgrote meerderheid van alle lingeriewinkel gebruikt, en ook bijna elke online BH-calculator. In het Engels heet deze methode de “+4 method” (voor wie er meer over zou willen lezen)
Onze ervaring is dat deze methode maar voor een klein deel van de mensen goed werkt, en hoe groter de borst, hoe slechter deze methode werkt. Dit (in combinatie met het feit dat op heel veel plekken de cup te klein geadviseerd wordt) heeft als gevolg dat heel veel mensen vinden dat een BH nooit echt lekker zit.
Wij geven advies met het uitgangspunt “zo strak mogelijk maar nog wel comfortabel”, en komen daarmee over het algemeen 1-2 omvangsmaten smaller uit (en soms nog meer), en voor heel veel mensen gaat er dan echt een wereld voor ze open omdat ze voor het eerst merken wat een BH voor ze kan doen.
Als jij nu een 75B draagt (en ongeveer confectiemaat voor je bovenkleding 36 hebt), dan is de kans echt vrij groot dat de eerste BH die we voor jou bij een brafitting zouden pakken een 65D zou zijn. Voor je beeld: dat ziet er dan zo uit: https://www.bratabase.com/browse/by-size/30:4/?page=1
Ik heb trouwens ook nog een filmpje gemaakt over hoe strak BHs horen te zitten, daar laat ik aan het eind ook nog een voor en na foto zien van een vrouw die eerst 75B droeg en bij ons uitkwam op 65DD (zij was ook heel sceptisch van tevoren, ze kwam mee met haar zus en wilde eigenlijk niet gefit worden): https://www.youtube.com/watch?v=0OoebnK2e8s
Dit filmpje was naar aanleiding van een tweet van Leonie ter Veld trouwens, ze had getweet dat ze het zou gaan kijken maar ze heeft me helaas nooit meer laten weten wat ze ervan vond.
Ik vind dat je een heel lief en vriendelijk gezicht hebt! Bij jou zou ik me heel comfortabel voelen om een bh uit te zoeken. En je legt grappig uit haha. “Tering strak”
Ik wilde graag bij jullie bh’s kopen, maar vanwege covid ga ik liever niet helemaal jullie kant op (2 uur enkele reis). Ik ben in de zomer goed geslaagd bij Rebelle Lingerie in Appingedam. Zij hebben dezelfde overtuiging als jij/jullie. De medewerker heeft me niet opgemeten en kon op het oog zien wat ik nodig had. Ik kreeg ook meerdere bh’s aangereikt om te passen, net zolang totdat ik eentje vond die helemaal perfect was. Heel anders dan bij een Hunkemöller. Daar moet het vaak snel snel en wordt er niet zo goed naar je lichaam/pasvorm gekeken, is mijn ervaring. Ik heb nu 75B en kwam daar met een 75A. Ik wist dat m’n bh te klein was, maar vond het moeilijk om te bepalen welke maat ik dan wél heb. M’n nieuwe bh’s zitten strak, maar niet op een vervelende manier. Eerder lekker stevig, net zoals een goed zittende schoen ofzo. M’n vriend ‘schrok’ eerst wel van die afdruk, maar het doet inderdaad niet zeer dus het is niet erg. Ik vond in het begin de cups van m’n nieuwe bh’s echt groooot. Maar dat is ook gewoon een kwestie van wennen. Logisch als je eerst een te kleine droeg haha. Misschien zou ik bij jullie ook wel kunnen slagen als de omtrek nog smaller wordt, maar dit zit nu eigenlijk al goed.
Ik heb het bij Victoria’s Secret ook gehad. Ik ging van een 80B naar een 70D en het zit zo lekker.
Maar het ligt ook echt aan de bh’s want ik heb er 1 van h&m en 1 van Hunkemöller en die kan ik gewoon niet de hele werkdag aanhouden. Wat een ondingen echt waar. Terwijl ze niet eens heel verkeerd of gek zitten als ik ze aan doe, anders had ik ze ook niet gekocht natuurlijk.
Het is echt fijn als je eenmaal een goede hebt
Ik vind die tweede prachtig, maar draag nooit wit. Ik zie hem in het rood maar helaas nu niet in mijn maat. Wat een fijne website, trouwens! Ik hou het in de gaten of mijn maat beschikbaar is. Ik ben in Chantelle/Fantasie een 75E en Freya 75F, welke maat zou ik dan bij Gorteks hebben denk je?
Wat een goed filmpje! Ik heb zelf ook een fitting gehad bij jullie een paar maanden geleden in Utrecht en vond het zo’n fijne sfeer! Heb toen een bh gekocht die ik inderdaad erg strak vind zitten maar ga hem nu nog even wat meer dragen zodat ik er misschien aan wen of hij een beetje uitrekt. (afgelopen maanden met thuiswerken vooral niks gedragen haha.) Vond het inderdaad ook verrassend hoe mijn borsten in een BH zonder vulling maar met stevige band dan toch vrij groot kunnen ogen terwijl dat in mijn oude bralette echt totaal niet zo is.
Ik ben laatst heel fijn en goed geholpen bij Famke C in Leeuwarden! Ging naar binnen met een 70D, kwam naar buiten met een 65G . Echt een wereld van verschil, het zit zoveel beter nu.
Je zou ook tijdens het indragen van de BH zo’n tussenstukje kunnen gebruiken.
Famke C is inderdaad één van de drie andere winkels in Nederland waar ik het advies van vertrouw.
@vaatdoek die Panacha Andorra heb ik ook, vind hem erg fijn en mooi zitten! Hij valt wel wat strakker qua omvang heb ik het idee, ik heb normaal 75E en heb van deze een 80E nodig.
@pastelzwart haha ja dat met die afdrukken heb ik ook. Ik heb na een hele dag dragen altijd wel een afdruk met rode strepen zitten en mijn vriend schrikt daar wel eens van (“ik heb echt medelijden met je borsten, zo strak ingesnoerd ), maar het doet totaal geen pijn dus dat is helemaal niet erg. Die vergelijking met een schoen is wel een goede, ik heb op mijn voeten soms ook wat strepen zitten die mijn schoenen achterlaten en dat is ook niet erg.
@Leuk123 ja dat vond ik ook verrassend! Ik draag nu alleen nog maar bh’s met beugel maar zonder vulling. Dat zit het lekkerste en daar komen ze het mooiste in uit. Had dat echt niet verwacht, ik dacht vroeger altijd dat ik voorgevormde cups “nodig” had omdat ik van mezelf geen “goede” vorm hebben maar dat is dus echt niet zo! Het zit ook gelijk veel beter omdat de stof direct aansluit op je eigen vormen. Ik heb één strapless bh met voorgevormde cups en daar ben ik altijd veel langer bezig met alles op z’n plek krijgen omdat het minder flexibel aansluit haha
Als je één op éen de maten zou omrekenen dan is dat 75DD of 75E SuperBramaat. Maar ik ben altijd huiverig om mensen te adviseren te kopen op onze webshop als ze nog nooit bij ons zijn geweest, omdat de kans zo groot is dat je bij een brafitting op een andere maat uit zou komen.
Als je toch een keer bestelt, kan je met deze tips checken of het goed zit: https://www.superbra.nl/pages/vind-je-fit
En als je het niet zeker weet, mag je altijd alsnog met je webaankoop bij de winkel langskomen.
Hoe houden jullie je bh schoon en dan vooral huidkleurige bh’s, ik was ze wel gewoon maar krijg toch zo’n viezig grijs randje bij de bandjes en krijg dat er niet uit zeker niet bij wat oudere bh’s of gooien jullie ze dan gewoon weg?
Wat naar dat je zo respectloos bent behandeld! Ik heb zelf ook scoliose, ik ben wel geopereerd dus ik weet niet of je hieraan wat hebt maar ik draag altijd de Demi of Perfectly Fit beha’s van Calvin Klein, die zonder pushup. Zijn vrij basic en vind ik persoonlijk goed zitten.
hmm drie andere? Zit een van die andere twee toevallig in Groningen
Zou ik een pb mogen sturen? Ik heb een vraag over de brafitting die ik liever niet openbaar zet
Nope, niet in Groningen. Ik ga ze niet openbaar noemen. Je mag me wel een privébericht sturen.
Famke C heb ik een beetje geholpen met opstarten, daarvan vind ik het niet erg om die in het openbaar te endorsen.
Ja hoor, geen probleem! En je bent niet de enige
Ahh ja helaas! Ben ooit naar een speciaalzaak geweest hier en daar waren alle bh’s rond de 100 euro. Vond ik wel heel overdreven, dus ben daarna weer overgestapt naar goedkopere van h&m enzo. Maar wellicht als ik weer eens in Leeuwarden ben!
Super toevallig, ik had gister mezelf opgemeten (via de reddit thread die eerder was gepost), en kwam uit op een 65d terwijl ik normaal 75b heb. Bedankt voor al je info, vind het echt leuk dat je dit allemaal deelt! Ik had vandaag wat bh’s gepast, maar ik heb op m’n middenrif bijna geen vet waardoor dat ijzerdraad pijn doet. Ik blijf bij m’n bralettes haha.