Nu op tv-topic

Wij hebben ergens nog het dagboek van m´n oma (die al een tijd is overleden), deels van tijdens de oorlog. Toen was ze tiener geloof ik. Maar daar zit dus ook een pagina van 5 mei 1945 in waarop ze 2 Nederlandse vlaggen heeft getekend met ‘vrijheid’ eronder. Kan het dagboek nu zo snel niet vinden maar dat is ook altijd weer janken als ik het zie.

16 likes

Ik keek het live via YouTube en nu is de video gegaan naar een video van een interview met Willem-Alexander en Maxima. Omg 2002. Die kwaliteit.
Muismatten omg

1 like

Ik vind het ook altijd raar om over de Maliebaan (in Utrecht) te lopen deze dagen omdat daar de NSB zat en ook de SS en andere Duitse instanties.

Zo vreemd dat dat om de hoek zat en je er nu niks meer van ziet als je het niet weet.

4 likes

Trouwens nog even over dat tolerantie, dit stukje uit Een schitterend gebrek zegt het treffend vind ik:

Tolerantie is iets heel anders dan acceptatie, ja eerder het tegenovergestelde, een slim middel tot onderdrukking. Iemand die je als gelijke aanneemt, omarm je onvoorwaardelijk, voor eens en voor altijd. Maar door iemand te laten weten dat je hem verdraagt, suggereer je in dezelfde adem dat hij eigenlijk een last is, als een zeurende pijn of een onaangename stank, waar je desnoods voor een keer wel even overheen wilt stappen. Onder tolerantie schuilt dreiging: de stemming kan ieder moment omslaan zodra je gedrag tekortschiet bij de verwachting of die overschrijdt.

14 likes

Ik heb geloof ik wel eens oude beelden gezien, dat is ook echt fascinerend. Ik heb bij twee bedrijven gewerkt aan de Maliebaan en vond het altijd idd zo’n idioot idee

Zal wel hier in zitten, maar wel erg lange film :sweat_smile:

2 likes

Deze man nu ook bij het journaal :cry::cry::cry:

3 likes

Ik kan het ook niet aannnn

4 likes

Ja op de boerderij (varkens en paarden) bij opa thuis hadden ze 10 onderduikers die er 2 jaar hebben gezeten, ook al zaten ze beneden waar al de viezigheid werd opgeslagen ze waren wel veilig en kregen voldoende te eten.

Ik weet alleen niet of het in het boek staat wat hij heeft geschreven (is verder niet uitgebracht maar is wel in te lezen bij de afd heemkunde van de gemeente).


Zo nu Schindlers List voor de miljoenste x

2 likes

Ik wil iedereen er nog even aan herinneren dat anti coronamaatregelen protestanten speciaal naar het Weteringplantsoen liepen om daar op een fusilladeplek en bij een monument de vergelijking te maken tussen henzelf en onderdrukt en bezet Nederland.

Dat ze doodvallen.

14 likes

Dan is je morele kompas echt wel heel erg kapot zeg. Ook pijnlijk dat een naar fascisme neigende partij zo de 4 en 5 mei herdenking misbruikt.

@Zemraluani er zit nu een kinderdagverblijf in!

@Oprah wat cool dat je opa een boek heeft geschreven!

2 likes

De Woo(lloomoolo) is deels ook een Duitse bunker dacht ik.
Óf dit is ook zo’n niet onder de dom door ding.

2 likes

Wow echt?

Edit ik kan niks vinden op Google! Alleen Maliebaan en Oudegracht

Nee liever niet

1 like

Echt walgelijk, net zoals die poster. Vraag me echt of ze geen geschiedenisles hebben gehad of verhalen over WOII en alle verschrikkingen in hun familie hebben waar doorheen je de pijn voelt?

Mijn overgrootvader is gefusilleerd (verzetsman) en dat heeft zo’n trauma in de familie gebracht. Niet alleen de fusillade zelf, maar alle angst daaromheen. Mijn opa heeft er nooit over kunnen praten, hij is recent overleden maar had geen goed woord over voor de corona vergelijkingen met WOII.

De ‘pijn’ die corona protestanten voelen door de beperking van hun vrijheid door corona maatregelen staat echt in geen verhouding tot de pijn en angst die hele families, en de samenleving als geheel, in WOII hebben ervaren.

13 likes

Ohh ik zie nu dat er een docu over Etty Hillesum op tv is, dus ik grijp de gelegenheid even aan om haar dagboek uit de oorlog aan te prijzen want dat is echt zo ontzettend mooi, ontroerend en aangrijpend om te lezen, echt 1 van de bijzonderste boeken die ik heb gelezen. Dagboek van Anne Frank is natuurlijk veel bekender maar ik vond dit inhoudelijk veel indrukwekkender eigenlijk.

Edit: heb hem meteen even uit de kast gepakt en een stuk opgezocht dat me altijd is bijgebleven omdat ik het zo bijzonder vond hoe ze met volle kracht en levenslust ondanks alles in het leven stond en haar ondergang tegemoet ging

Vrijdag 3 juli 1942

Vroeger heb ik gemeend vele geniale gedachten per dag te moeten produceren en nu ben ik soms als een braakliggend land, waar niets op groeit, maar waarboven een lage, stille hemel hangt. En zo is het beter. Een veelheid van opborrelende gedachten wantrouw ik tegenwoordig in me, ik lig liever braak en wachtend soms. Er is zo verschrikkelijk veel in me gebeurd de laatste dagen, maar nu heeft zich eindelijk iets uitgekristalliseerd.

Onze ondergang, onze waarschijnlijk ellendige ondergang, die nu al begonnen is in de vele kleine dingen van het dagelijks leven, heb ik regelrecht in de ogen gezien en de mogelijkheid daarvan heeft een plaats in mijn levensgevoel gekregen, zonder dat mijn levensgevoel daardoor in kracht verminderd is. Ik ben niet verbitterd en ik ben niet opstandig, ik ben ook niet meer moedeloos en geresigneerd ben ik helemaal niet.

Mijn groei gaat even onbelemmerd door, van dag tot dag, óók met die vernietingsmogelijkheid voor ogen. Ik zal niet meer koketteren met de woorden, die toch maar misverstanden oproepen: ik heb met het leven afgerekend, er kan mij niets meer gebeuren, en het gaat toch immers niet om mij persoonlijk, het doet er toch niet toe of ik ten onderga of een ander, dát er ten ondergegaan wordt, daarom gaat het.

14 likes

Haha je mag zeggen wat je wil hoor! Het gebouw was in elk geval bezet door Duitsers en hebben toen in de tuin een bunker geplaatst. Of het exact dezelfde is weet ik niet zeker.
Sowieso zijn in Utrecht veel gebouwen overgenomen, dus ze moesten daar gewoon uit. Ik weet in ieder geval dat het ook de drift was (waar nu veel universiteitsgebouwen zitten).

Ik lees nu dit op Wikipedia

Verder ken ik dit verhaal toevallig over studenten van die clubs daarnaast. Maar of er ook tegengestelde verhalen zijn weet ik niet, dus mijn beeld is mogelijk onvolledig

https://eo.library.uu.nl/bcocr/manifestation/fulltext/022389/0824.htm

4 likes

Wauwie tof dat je dit nog heb opgezocht. Wat een geschiedenis. Zo mooi om die verhalen te lezen over reddingsacties, op zo’n korte afstand van de bezetters ook echt :hushed:

2 likes

Vond dat idee met die fiets wel vet

1 like

Ja Maar ik hoop wel dat meneer Cor wint met zijn idee. Dat was echt te cute met die kleindochter :pleading_face:

2 likes

Kijkt iemand dat programma over jonge moeders die weer naar school gaan, nu op npo3?