Nieuws, actualiteit en politiek

Ik vind het eerlijk gezegd niet echt jong. Whatsapp is ‘gewoon’ de goedkopere, nieuwe versie van sms en zeker als je kind bijv. alleen naar school fietst vind ik het heel slim om je kind een telefoon te geven. Op school moeten de telefoons doorgaans ingeleverd worden bij de juf of meester.
Het is gewoon een andere tijd dan toen wij jong waren.

Ik vond het altijd super irritant als ik als kind iets wilde/had en oudere mensen zeiden: ‘Goh in jouw tijd hadden we x niet eens en moesten we op onze blote voeten naar school in de sneeuw.’

*overigens vind ik andere sociale media wel anders omdat dat i.m.o. gevaarlijker is en geen substitutie voor sms.

11 likes

Jaa precies! wij hadden vroeger toch ook gewoon MSN op de basisschool? Ik in ieder geval wel vanaf groep 7. Ik vind dat een beetje hetzelfde als whatsapp, alleen dat je voor whatsapp een mobieltje moet hebben (die kreeg ik pas later haha)

4 likes

In mijn tijd was dat al niet meer want toen had je al msn waar mensen gepest werden.
Hier ligt een taak voor ouders om hun kind in de gaten te houden, maar je kind alleen naar school laten fietsen zonder telefoon vind ik eerlijk gezegd onverantwoord.
Je moet ‘het middel’ niet de schuld geven van dat kinderen assholes zijn maar de kinderen zelf of de ouders.

*overigens wil ik niet zeggen dat dat gemakkelijk is maar iedere generatie heeft moeilijkheden.

4 likes

Ik vind MSN en Whatsapp wel wat anders. Ik heb het idee dat ouders wat meer zicht hadden op MSN/hoe vaak je op de computer mocht etc. En ik denk dat met een mobiele telefoon wel anders is, maar dat weet ik ook niet zeker. Het lijkt me in ieder geval lastiger te monitoren, zeker als kinderen hun mobiele telefoon meenemen naar school.

@Protagonist Ik vind fietsen met een mobiele telefoon geen schijnveiligheid. Het hoeft natuurlijk niet per se om een ongeluk te gaan, maar ik moest vroeger 10km fietsen naar de middelbare school. Toen kreeg ik halverwege een lekke band en kon ik wel school bellen dat ik laat kwam en mijn ouders vragen of ze me op konden halen. In dat soort situaties is het gewoon heel erg praktisch.
En ik heb wel meegemaakt dat een vriendin heel ongelukkig was gevallen, haar voet kwam tussen haar spaken en we waren al ver weg van huis. Toen was ik wel blij dat ik haar ouders kon bellen, want ik had haar nooit alleen thuis kunnen krijgen.

Ik ben het met je eens dat het niet in iedere situatie een verschil zal maken, maar er zijn ook een hoop situaties waarin het wel erg handig is.

2 likes

Ja precies! Nu vind ik de basisschoolleeftijd überhaupt wat jong voor een mobiele telefoon, dus ik dacht meer aan de middelbare school haha. Ik kreeg op de basisschool wel eens de telefoon van mijn vader mee als ik 's avonds nog buiten ging spelen en dat was dan ook een prima oplossing.

1 like

Ik moet als onderdeel van mijn afstuderen ook nog een kort essay schrijven over een ethisch dilemma. Ik wilde graag iets actueels doen, dus ik dacht: hmm, misschien is deze abortuswet wel interessant. Maar ik kan echt geen rationele voor-argumenten bedenken (behalve dan dus dat elke foetus recht op leven heeft maar ehh). Normaal kan ik wel advocaat van de duivel spelen, maar dit gaat zo tegen m’n gevoel in. Ik kan hier alleen maar 2384930230230 tegen-argumenten voor bedenken. Dus denk dat ik het maar laat, haha.

4 likes

Ik las een poosje geleden dit artikel:

(Wellicht ben ik het via het forum tegengekomen, maar dat weet ik niet meer zeker.)

Hier worden best wat interessante dingen in gezegd, ook punten die juist voor de pro-lifebeweging pleiten, hoewel deze vrouw dus een groot voorvechter van het recht op abortus is.

Dankje voor het delen! Interessant stuk

1 like

Ja maar écht schandalig. Ik kwam met zoeken naar info over hem ook al tegen dat hij een felle supporter van het vorige college van bestuur rond de bezettingen en dat riep ook alweer vraagtekens bij me op, gezien de verwijzing in het NRC artikel naar dat de verhalen over hem “tot de borresl van het college van bestuur rond gingen”. Maar de UvA heeft gewoon echt totaal geen aansprakelijkheidscultuur of manier waarop je dit soort dingen kan melden. Er hadden 5 mensen over hem naar een vertrouwenspersoon kunnen gaan, maar dna nog was dat waarschijnlijk nergens terecht gekomen. En een klacht indienen wordt vaak afgeraden/moeilijk gemaakt. Als je op de site van de UvA naar d epagina over ongewenst gedrag gaat, is letterlijk de eerste aanbeveling “probeer het zelf met diegene op te lossen”. Echt bizar. Ben wel blij dat ik nu eventjes niet op de UvA ben, want dan had ik het al helemaal overweldigend heftig gevonden.

2 likes

Hebben jullie het ook zo lastig met de Europese Parlementsverkiezingen? Dankzij de Instagram stories van @anon76889665 ben ik me nu aan het verdiepen in de internationale fracties maar ik vind het echt moeilijk.
Uit m’n stemwijzer kwamen PvDD, PvdA en Groen Links. PvdA vond ik op basis van de onderbouwingen die ze bij stellingen gaven vrij stom, ook als ik het wel met de beslissing eens was (“we zijn tegen permanente wintertijd want dan kan je niet meer lang op het terras zitten” :roll_eyes:), met GL was ik het sommige dingen toch behoorlijk oneens (en wederom beetje slappe onderbouwingen af en toe). PvdD kan ik me goed in vinden op de meeste vlakken, en zelfs als ik het er niet helemaal mee eens ben zit er een tenminste wel een fatsoenlijke onderbouwing achter imo.
Maar nou kijk ik dus naar die fractie en daar zitten meerdere communistische partijen bij? En dat is niet perse helemaal m’n ding zegmaar. Aan de andere kant zijn ze wel vrij klein als fractie, maar ik vind het lastig om er achter te komen hoe ‘radicaal’ die partijen daar dan in zijn, en of ik daar dan ook achter sta :thinking:

3 likes

Ik ga waarschijnlijk op Volt stemmen, een pan-Europese partij. Veel jonge mensen en is gericht op samenwerking binnen Europa. Zij zitten niet in een Europese fractie zoals veel andere nationale partijen. Dat vind ik een voordeel. Ze zijn wel sterk pro-Europa, dus dat moet je aanspreken.

5 likes

Geen fractie klinkt wel interessant, ik ga me eens in hun standpunten verdiepen! Ben zelf eerder medium-europa maar wie weet :grin:

1 like

Ik moet me er eerlijk gezegd nog in verdiepen. Die Instagram-stories klinken interessant, @anon76889665, wil je je account delen of ben je hier anoniem?

1 like

Wat goed :blush:

En ik vind het zeker geen klein iets hoor, ik zou het eerder een enorme stap noemen!

1 like

Helemaal met @Violoncello eens.
Het weglaten van dieren uit je dieet is een gigastap.
Ik heb ze even niet voor me maar de impact van stoppen met dieren eten is echt heel groot.
Tuurlijk is die impact nog groter als je bv ook zuivel weglaat maar de grootste stap heb je gezet en dat is echt heel goed :).
(qua impact heb ik het hier over milieu trouwens)

Plaatje van @Thesocialreporter met de impact meter qua keuzes in de supermarkt :slight_smile:

4 likes

Dit maakte me echt blij vandaag :smile: :smile: :smile:

21 likes

Haha ik kreeg net ineens een appje van mijn vriend met een link naar dit artikel: “Ik zou willen dat hij dit ook voor jou deed” hahahaha

3 likes

Ik word hier oprecht verdrietig van. Hoe kan iemand zo denken?!

“Wat gebeurt er als ze (vrouwen, red.) dertig zijn?”, vraagt Baudet zich hardop af.

Nou Bidetje, ik ben nu een paar maanden dertig en er gebeurt bar weinig. Zo goed?

25 likes

Ik ben het ook vol ongeloof aan het lezen. Hoe is dit mogelijk?

1 like