Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

https://www.ad.nl/buitenland/boskalis-gaat-nederlandse-vrachtschip-dat-stuurloos-voor-noorse-kust-drijft-bergen~a6275955/

Boskalis gaat weer aan de slag! (No spon)

1 like

Is er hier al vaak benoemd hoe fantastisch NOS op 3 op YouTube is. Ik val denk ik precies binnen de doelgroep maar die filmpjes zijn echt zo chill en informatief. Ben helemaal fan! Zij hadden bij de verkiezingen ook alle partijen samengevat in 3 minuten per partij, was ook zo fijn.

7 likes

Love deze manier van nieuws delen, zo toegankelijk ook voor iedereen.

2 likes

Pff ik heb er even geen zin meer in, dat gedoe met Sidney Smeets; die 925 miljoen dat een demissionair kabinet uitgeeft aan fieldlab-testen terwijl niemand dat wil; Tjeenk Willink heeft ‘economie en coronacrisis’ hoog op de agenda staan, en het woord klimaat is nauwelijks nog gevallen tijdens de formatie. Dat blijkt maar weer want Nederland is de grootste aanjager van ontbossing.

Dat is het nieuws van vanochtend :sob:

8 likes

Oh weet nog goed dat die zaak speelde rond 2009… wat een bizarre bedragen ook.

1 like

Bizar dat we op dit punt zijn aanbeland.

8 likes

We leven in een dystopie. Serieus wie gaan er in de rij staan voor de primark? Wie betaalt er voor een winkelbezoek aan de primark? Zo veel vragen. :unamused:

3 likes

Als je een maatschappij inricht op consumeren…

Het verbaast me niet als je ziet hoeveel reclame we op een dag zien, dat mensen hun geluk zoeken in dingen kopen en daarmee een leegte proberen op te vullen.

5 likes

Er zou toch meer uit het leven te moeten halen zijn, waarmee je die leegte kunt vullen? Alcohol of drugs bijvoorbeeld. Grapje, maar dit soort dingen zijn wel sad. Het voegt allemaal zo weinig toe.

2 likes

Primark is super goedkoop, heeft een veel breder aanbod dan andere goedkope winkels en is behoorlijk wat maanden dicht geweest. Ik denk dat er best mensen en vooral gezinnen zijn die daar om die reden kleding kopen. Vooral met oog op groeiende kinderen en de start van de lente/zomer. Ze hebben daarnaast geen webshop, dus er is ook geen alternatief anders dan fysiek naar de winkel gaan.

10 likes

Klopt, en vooral ook veel goedkope kinderschoenen en pyjama’s/ondergoed. Snap wel dat je daar naar snakt wanneer je al maanden vrijwel niets voor de kinderen hebt kunnen kopen en er nu idd een compleet nieuw seizoen komt.

4 likes

Ja, snap de verbazing hier wel maar het is ook wel een beetje elitair. Er zijn echt heel veel gezinnen die niet zo rijk zijn die hun (groeiende) kinderen niet anders dan in Primark kleding kunnen steken. En wij doen ook funshop aankopen online die we niet nodig hebben, dat willen mensen met een minder budget ook gewoon (en misschien nog wel meer: armoede maakt ongelukkig, de pandemie ook best wel, en koopkracht geeft toch het gevoel dat je net als mensen met een modaal salaris af en toe wat nieuws aan kan schaffen. Totaal gestimuleerd door de consumptiemaatschappij dat dit een hoger doel is ja, maar het is echt niet voorbehouden aan mensen die naar de Primark gaan)
Denk echt niet dat het gros van de mensen met een modaal salaris percentueel op hun inkomen persé minder geld uit geeft aan kleding dan de mensen die nu een ‘toegangsticket’ voor de Primark kopen

13 likes

Oef vind het bijna misplaatst om de wereld achter drugs te vergelijken met de wereld achter fast fashion. Ja daar vinden een heleboel misstanden plaats en is vreselijk. Maar niet te vergelijken met de drugswereld.

Ten eerste alleen al de zeer gewelddadige kartels en gangs die vechten om een plek op de markt omdat de vraag zo groot is. Die willekeurig mensen vermoorden om niets. In sommige delen van Mexico hebben veel mensen geen leven meer vanwege de gangs. Ze leven in angst. Hele groepen studenten worden ontvoerd en vermoord. Politieagenten, burgemeesters, journalisten worden vermoord. Hoeveel migranten vermoord worden door deze gangs, vrouwen worden verkracht. Als je ook maar iets over schrijft word je vermoord.

Dan heb je ook nog eens de maffia uit welk land dan ook. Zij handelen ook in drugs. In Italië hebben die in bepaalde regio’s alle macht. Je wordt vermoord als je tegenspreekt. Mensen van bedrijfjes worden bedreigd om deel van hun winst aan de maffia te geven.

Je hebt gezien wat er in Nederland is gebeurd. Vermoorde advocaat, schietpartijen, bedreigingen.

Los van al het geweld wat erbij komt kijken, is het ook nog eens enorm schadelijk voor het milieu en gezondheid. Als je ziet hoeveel drugsverslaafden er zijn op de wereld. Als je weer hoort hoeveel tonnen drugsafval is gedumpt in de natuur.

Dit en nog veel meer alleen zodat mensen lekker drugs kunnen gebruiken. De vraag is zo groot dat ze deze wereld in stand houden.

25 likes

Ja allemaal leuk en aardig maar whatabout een plakje kaas dan?

9 likes

Hmm ja daar hebben heel veel mensen dus geen weet van, maar dat is mijn ervaring.

De ‘beloning’ van drugs (in je hersens) is gewoon veel groter dan die van een t shirt bij de h&m kopen. Wil het niet verdedigen hoor maar het is toch wel logisch en begrijpelijk dat mensen niet stil staan bij een mega ver-van-hun-bed show als ze een mogelijk verslavende stof aan het gebruiken zijn of willen gaan gebruiken. Ik realiseerde me ook pas na jaren hoeveel doden er eigenlijk echt achter de cokeindustrie kleven. Je weet het wel, maar je denkt er gewoon niet bij na en word er ook verder nooit écht mee geconfronteerd.

Ik heb verder het standpunt dat ik vind dat er veel gelegaliseerd zou moeten worden (ik weet dat dit in de praktijk lastiger is) dus ik vind het argument over milieuvervuiling niet zo geldend. Er is zoveel vraag naar xtc, je kunt wel de war on drugs blijven voeren maar mensen blijven echt wel pillen slikken. Doordat het illegaal is kunnen de makers het afval ook niet goed weggooien dus dumpen ze het maar in de natuur.
Plus: er is geen regulering op schadelijke stoffen die er soms in zitten én mensen zijn telkens allemaal research chemicals aan het proberen die legaal zijn die mogelijk veel schadelijker en gevaarlijker zijn dan xtc (zoals 3mmc nu bijvoorbeeld)
Het is misschien niet ideaal om dingen als xtc of ketamine legaal te maken maar het is ook naïef om te denken dat partydrugs (waar bloed en milieuvervuiling aan kleeft) ooit weg zullen gaan.
Maargoed in de praktijk gaat dit wel lastig worden, als het in 1 land legaal is word dat natuurlijk een zooitje. Maar ik ben er wel heel erg tegen dat alles alleen maar strenger word. Vroegah kon je aan de bar een raketje scoren en meteen je pil laten testen op een feest, dat kan nu al lang niet meer. Maar er worden echt niet minder drugs gebruikt ofzo, dus waarom probeer je het dan niet veiliger te laten verlopen?

6 likes

Het is inderdaad iets waar mensen niet bij stilstaan. Maar ik vind dat daar echt meer over voorgelicht mag worden. Want hele landen en samenlevingen worden ontwricht door de vraag naar drugs. Nee, het zal nooit verdwijnen, maar zie hoe mensen al anders denken over roken. Niet helemaal vergelijkbaar omdat dat altijd legaal is geweest, maar door tijdsgeest, veel voorlichting, duidelijk het gevaar uiten, is roken ook niet meer zo vanzelfsprekend. Dus het is niet naïef om te denken dat het veel minder kan. Maar het is een ingewikkeld proces en helaas is daar geen makkelijk antwoord op, want je ziet dat het probleem steeds verschuift en groter wordt op dit moment. Maar vooral omdat de criminelen aangepakt worden en niet de oorzaak van het probleem (de grote vraag naar drugs, en daar achter zitten vaak ook weer grote problemen, vooral in de VS bijv). Het is ingewikkeld.

Het argument milieuvervuiling speelt wel degelijk. Want legalisering is niet aan de orde. Ik zelf ben niet per se tegen legalisering. Maar op dit moment is het illegaal en wordt het gedumpt en heeft de natuur schade.

3 likes

Ja wel goed punt, maar ik denk niet dat het snel gaat gebeuren dat de wereld opeens zodanig veranderd dat er geen vraag meer is naar drugs. Misschien ben ik pessimistisch maar de wereld is zo gestoord fucked up, dat gaat echt niet zomaar veranderen en daarmee de vraag naar drugs ook niet. Buiten de crack en de meth kant van de drugsgebruikers, denk ik ook echt dat de jongeren vanaf 2000 zo’n sterk hedonistisch verlangen hebben dat daardoor het xtc gebruik ook sterk omhoog is gegaan. De wereld om ons heen valt uit elkaar, die kinderen groeien op in een tijdperk met een overload aan informatie waarin je een geairbrushed plaatje op instagram ziet naast weer een nieuwsbericht over een aanslag. Als je gezellig naar een natuurfilm wil kijken word er eigenlijk continu herhaald: ‘kijk uit, door mensen gaat alles dood!’. Je studiebeurs is afgeschaft, je kunt geen woning krijgen, geen baan… Dan maar lekker feesten en pillen poppen, dan voel je tenminste nog liefde en verbinding met de vrienden die je bijna nooit in RL spreekt want social media tijdperk. Tegelijkertijd is iedereen ook huiverig voor echte verbinding want 0 vertrouwen in niks in de wereld dus gooien ze ghb en keta in de mix om gewoon gek te gaan. Het is echt een sign of the times, daar heb je wel gelijk in, maar of dit makkelijker te veranderen is dan bepaalde drugssoorten/verkoop/productie op een manier reguleren, ik weet het niet.
Ik hoop echt dat dit allemaal veranderd hoor en dat er minder vraag naar drugs komt maar ik zie het niet gebeuren.

En ik bedoelde dat ik persoonlijk het argument milieuvervuiling niet mee neem, omdat mijn standpunt is dat dat opgelost kan worden door het te gedogen oid of te reguleren. Je hoeft de drugs niet eens te legaliseren maar zorg ergens voor een stortplaats of weet ik veel waar mensen dat kwijt kunnen. In de tussentijd mogen ze lekker de wereld gaan fixen en voorlichting geven.

2 likes

Ik denk ook dat je drugs en roken qua gezondheidsrisico’s niet zo makkelijk kan vergelijken @Mexi . Een pilletje per kwartaal is niet zo heel schadelijk. Als je het dan met iets wilt vergelijken is alcohol veel schadelijker en dat is genormaliseerd. Paddo’s richten volgens mij lichamelijk helemaal geen schade aan. Keta kan zelfs als een anti-depressiva werken. Roken is per definitie veel en veel schadelijker voor jezelf, maar ook voor de mensen in je directe omgeving.

4 likes

Ja psychedelica is sowieso iets heel anders, paddo’s en lsd zijn lichamelijk vrijwel onschadelijk en daar zit ook geen gestoorde moord en vervuilings industrie achter voor zover ik weet.

Ketamine en pillen kunnen mentaal hele goede uitwerkingen op een persoon hebben maar ze verkopen gewoon keihard en weet niet hoe het met de afvalstoffen van ketamine zit, maar ik weet wel dat het qua industrie volgens mij door dezelfde mensen als coke ver/inkopers word verhandeld, dus daar schuilt ook meteen een hele hoop meer gewelddadige criminaliteit achter.