Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik zou gewoon zeggen dat ze een poging doen om België te onttronen. Nederland gaat nu voor het wereldrecord langste land zonder regering.

4 likes

Rutte voelt inmiddels zo permanent dat ik me begin af te vragen of ik dat hele demissionaire element gedroomd heb.

14 likes

Is er geen functie elders voor Rutte? Denk dat hij alleen dan vrijwillig vertrekt.

9 likes

Minister van Buitenlandse Zaken!

4 likes

Wij zijn ook hard op weg om het Belgisch record formeren te verbreken.

ik hoop dat ons kabinet ook echt het record verbreekt, dan heeft dit kabinet nog iets bereikt.

Echt woedend door dit artikel

3 likes

Wat vinden jullie hiervan?

Samenvatting

Column van Fretz over de invoering van de coronapas waarmee volgens hem ‘een grove grens wordt overschreden, die (indirect) tornt aan het grondrecht aangaande de persoonlijke integriteit van het menselijk lichaam’. Hij schrijft dat ‘mensen die zeggen dat je als ongevaccineerde toch ook elke keer een gratis test kunt laten doen’, voorbij gaan ‘aan het feit dat veel ongevaccineerden de wezenlijke vraag opwerpen of we een samenleving willen nastreven waarin je moet bewijzen dat je geen covid hebt, voordat je een kop koffie mag drinken in een café’. Hij maakt de vergelijking met dat we vlak na 9/11 veel privacyrechten opgaven en dat veel mensen dat niet erg vinden omdat ze ‘niets te verbergen’ hadden. “Het ging toen, net als nu, om de inbreuk op grondrechten en de achteloosheid waarmee dat gebeurt. Zonder enig debat, zonder enige einddatum.” En hij is verbaasd dat mensen die normaal strijden voor onvoorwaardelijke zelfbeschikkingsrecht nu ‘de schouders ophalen’. “Als het morele oordeel over andermans vrije keuze gaat bepalen of hun grondrechten de moeite waard zijn om te verdedigen, is het hek van de dam.”

Ik voel me best wel aangesproken omdat ik echt klaar ben met covid en geloof dat vaccins, dan wel testen hun bijdrage leveren aan indammen van het virus. Maar ik blijf me afvragen: zie ik iets over het hoofd? Gaan we echt te makkelijk mee in het beleid en zijn we daarmee onbewust ergens op aan het inleveren? Deze pandemie staat naar mijn idee zo op zichzelf, (i.p.v. complot v/d overheid oid) maar dan lees je weer eens hoe sneaky het er soms aan toe gaat daar in Den Haag en snap ik een deel van het wantrouwen naar de overheid eigenlijk ook wel.

Maar ja, wat is zo’n test nou als je daarmee ellende kan voorkomen? :weary: Wringt gewoon dat men niet bereid is zijn/haar/diens steentje bij te dragen zodat we allemaal straks profijt hebben van dat het virus ‘onder controle’ is.

7 likes

Ja ik vind het dubbel. Want in dit geval is het iets waar we het mee eens zijn: de pandemie moet worden bestreden en daarom worden privacy rechten geschonden en worden er maatregelen getroffen ondanks dat er (nog geen) wettelijke basis voor is en dat onder het mom: nood breekt wet.

Maar ik vraag me wel af: wat als het iets was waar ik het niet mee eens ben. Vinden we het dan ook ok dat er wetten worden genegeerd. En waar trek je dan de grens. Wie bepaalt er in welk geval de lichamelijke integriteit geschonden mag worden en wanneer niet.

7 likes

Ik vind dat hij hiermee de plank misslaat. Het gaat niet om een moreel oordeel over de keuze van anderen om zich niet te laten vaccineren maar om het feit dat de vrijheid van de een (om niet te vaccineren) de vrijheid van de ander beperkt. In zo’n geval is een coronapas een prima middel om de vrijheid van degenen die anders ziek zouden worden of wiens zorg uitgesteld zou worden te beschermen.

Ik ben het eens met Eric Boot hier:

(weer zo’n Leidse promovenda trouwens die kritisch is op de coronapas, het zit er blijkbaar vol mee daar)

3 likes

Ik kan het artikel niet openen dus ik baseer me even op jouw samenvatting. Ja, lichamelijke integriteit en privacy zijn belangrijk. Maar in een pandemie is de volksgezondheid ernstig in gevaar en moet je belangen tegen elkaar afwegen. In dit geval vind ik volksgezondheid dus belangrijker dan privacy.

2 likes

"Een coronatoegangsbewijs, wordt gezegd, zou de levens van ongevaccineerden beknotten en verarmen. Al klopt dat, zou dat dan zwaarder moeten wegen dan de gevolgen voor hen die bij een volgende piek ernstig ziek zullen worden, zullen overlijden, hun bedrijf zullen zien sluiten, hun mentale gezondheid achteruit zullen zien gaan, hun zorg uitgesteld zullen zien worden? Dat lijkt me niet. Te meer omdat de inperkingen van de vrijheid van ongevaccineerden het gevolg zijn van een vrije keuze. Het uitoefenen van je vrijheid is nu eenmaal alleen dan toelaatbaar als deze compatibel is met een gelijke vrijheid van alle anderen. Gaat, aan de andere kant, de wijze waarop jij je vrijheid uitoefent ten koste van de gelijke vrijheid van anderen, dan mag de staat ingrijpen.”

:clap::clap::clap::clap::clap:

17 likes

Maar is het ‘gevaar’ dat genoemd wordt niet meer gericht op de toekomst. Dus nu vindt het overgrote deel dat het ok is om de privacy rechten en lichamelijke integriteit van mensen te schenen. Maar wat gebeurt er in de toekomst als maar een krappe meerderheid dat vindt en je er dan echt over kan twisten.

Worden met de huidige maatregelen de grenzen niet (te ver) opgerekt?

Niet per se mijn mening hoor, maar ik probeer hun denkwijze te snappen

1 like

Denken jullie dat er dit weekend iets gaat gebeuren?

p.s. waarom zien Rutte en Hoekstra eruit als 2 brugklassers

10 likes

Strategische Vrijetijdsstijl en Kaag geeft Nordic Walk Vibes.

8 likes

Ik vind het rondom die discussie over de coronabewijzen heel vreemd dat er nu ineens geroepen wordt over een tweedeling in de samenleving (gevaccineerd vs niet) terwijl het alternatief een andere tweedeling is (die allang bestaat in deze pandemie): wel of niet kwetsbaar.

Dus vrijwillig ongevaccineerden die bier willen drinken moeten dat recht hebben bla bla maar fuck zieke mensen die blijven maar thuis.

49 likes

Zo mee eens!
Dat niet mee willen doen aan de maatregelen want we wij zijn voor iedereen of nu Doutzen met haar ik wil niemand uitsluiten vanwege medische status gaat helemaal voorbij aan de nog steeds kwetsbaren die al 1,5 jaar niet mee kunnen doen en nu weer worden uitgesloten van deelname aan de maatschappij

Ja dat je die Coronabewijzen om allerlei redenen niet ziet zitten snap ik best, en of ze gaan werken weten we ook niet, en ik vind het goed dat we blijven discussiëren over de afwegingen die gemaakt worden. Maar miss me met die verhalen over tweedelingen in de maatschappij als jij zelf eens met je gezonde middenklasse ass eens een keer iets niet zomaar mag.

2 likes

Ik vind het soms best lachwekkend hoe de rollen in mijn omgeving nu zijn omgedraaid. Als chronisch zieke tot voor de vaccinatie extra voorzichtig geweest. Nauwelijks kunnen socializen en de enige mensen die ik soms in het echt zag waren collega’s. En nu voornamelijk vrouwen in mijn omgeving die huiliehuilie doen en vinden dat ze zo buitengesloten worden. :pleading_face::pleading_face::pleading_face:

5 likes

Deze foto :joy::joy::joy: geweldig!
Ik geef je helemaal gelijk echt een hoog middelbare school gehalte.

1 like