Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Wil net zeggen ik ken zo fucking veel rijke boomers die gewoon GroenLinks stemmen.

10 likes

De vraag was retorisch maar ik waardeer je uitgebreide antwoord haha
Overigens ben ik het eens met meer belasting op vermogen en dat arbeid mag lonen, maar voor mij (en de gemiddelde bovenmodaal verdienende groenlinkser denk ik) mag het prima én én zijn. Doordat je inkomen nog altijd wordt onverdeeld in schijven is belastingverhoging voor hogere lonen mijns inziens prima te behappen

6 likes

Lijkt me ook voor de 60k verdieners gewoon eigenbelang. Wat heb je aan dat geld als de woningmarkt totaal gesjeesd is, de zorg en het onderwijs langzaam instorten en het klimaat naar de gallemiezen is. Alleen als je met je eigen raketje naar mars kan of met een been in het graf staat, kan je je daar misschien aan onttrekken. En ja, de VVD, wil blijkbaar dit soort thema’s oppakken en er dan geen linkse stempel op, maar daar heb ik echt nul vertrouwen in.
Heb het idee dat de VVD ook veel stemmen trekt van mensen die rijk hopen te worden en niet per se die dat al zijn (ik ken er meerdere althans). Mensen willen graag geloven dat succes een keuze is blijkbaar.

13 likes

Zoals de studenten tegenover mij die een mark rutte poster in hun slaapkamer hebben hangen (Dit is geen grap).

Maar los van salaris enzo, linkse partijen zijn toch voor de overheid uitbreiden en dat kan ook een reden zijn om op een liberale partij te stemmen.

1 like

Ik denk eigenlijk dat het veel breder is. Ik heb vorige verkiezingen voor mijn werk met jongvolwassenen en jonge gezinnen gesproken. De desinteresse verbaasde me echt (en mijn verwachting lag al laag). Vooral gezien de tijd: verkiezingen tijdens een landelijke crisis vol politiek drama. Alle urgentie om te breken met de status quo.

Ik heb een waanzinnig gepassioneerde weldenkende lievelingstante. Werkt in de jeugdzorg, is alleenstaand, huurt scheef, wilt al jaren kopen. Wilde vvd stemmen omdat Rutte zo sympathiek is en het zwaar had. Sprak jongeren die enerzijds klagen over huizen, dicht hoger onderwijs, zorgen en vervolgens tegen hun eigenbelang in stemmen. En dit zijn nog enigzins politiek betrokkenen die hierover in gesprek wilden. Ik denk dat de basisvoorwaarden om te kiezen en te weten waarom en voor wat je kiest bij veel mensen niet zo goed aanwezig zijn. Tel daarbij loze verkiezingsbeloftes, inhoudsloze posters (meer toekomst meer groenlinks? Wat is dat?) en shitshows van debatten op en je krijgt een beeld van hoe we hier komen. Waarom kan dat? Waarom is een debat niet sterk inhoudelijk met factcheck en reflectie door ervaren en ingelezen journalisten én een directie vertaling naar de gevolgen van de burger. Hoezo kan je bij veel partijen kiezen tussen de baggerposter, de versie voor laaggeletterden en de onleesbare 140 pg versie die elke partij zelf mag inrichten, waardoor zelfs de geoefende lezer de programma’s moeilijk kan vergelijken.

Ik ben echt een pessimist want het is natuurlijk ook weer niet zo dramatisch, maar ons democratisch systeem heeft echt zo zijn gebreken en ik denk dat er teveel mensen zijn die daardoor ook helemaal niet bewust kiezen. Je kan het hen ook niet kwalijk nemen, want hoe kies je nog met deze informatie.

18 likes

Je weet niet met welke reden hè :hot_face: :sweat_drops: :woozy_face:

2 likes

Iemand dit gezien of gehoord? Weet niet zo goed of dit het juiste topic is hiervoor. Maar zo bizar dit. Ook passages uit het boek in de post, echt walgelijk. Een kinderboek. De bibliotheek omschrijft het als ondeugende verhaaltjes in ot en sien stijl.

Haha dat geloof ik meteen. Van een levensgrote kartonnen versie zou ik ook niet opkijken.

Ik vind het klassiek liberalisme echt een groot goed in de politiek. Alleen heb ik het idee dat nu vooral de grote internationals profiteren van de VVD en beperkte overheidsbemoeienis en de rest (Nederlandse ondernemers, individuele burgers en de samenleving als geheel) aan het kortste eind trekt of zelfs ronduit gedupeerd wordt. Daar is weinig liberaals aan. En ik betwijfel of de nu goeddraaiende economie echt de verdienste is van de VVD en of dat niet ook prima had gekund met een sociaal beleid. Nu wordt daardoor namelijk een tegenstelling gecreëerd dat het het één of ander is. De dominantie van de VVD vind ik op dat vlak echt problematisch - al komt dat natuurlijk ook door de verdere versnippering in de politiek.

Dat laatst werkt volgens mij ook heel erg die desinteresse en misinformatie in de hand die @Shaaar noemt. Als er gewoon een stuk of vijf partijen waren, zou het denk ik al veel makkelijker zijn om je te verdiepen en een weloverwogen keuze te maken.

5 likes

Wat is dit nou weer voor doodenge ontwikkeling. ‘Land of the free’.

9 likes

:neutral_face: alleen als je rijk en blank bent. De Republikeinse partij is helemaal ontspoord. Misschien dat de Supreme Court dit nog kan stoppen.

2 likes

Haha eerste teamuitje van GL en PvdA is een feit

10 likes

18 likes

Ugh ik ben vatbaar voor dit charme offensief

8 likes

Ah ik vind dit leuk!!!

3 likes

Ja ik vind Jesse heel relatable zo

3 likes

Love it hoe Lilianne Jesse z’n Ajax shirt belachelijk maakt

14 likes

Die mevrouw in het lichtblauw (sorry geen idee wie ze is) staat erbij alsof ze een rapbattle aan het winnen is.

9 likes

Even ongerelateerd aan de rest van je bericht, maar het is netter om “wit” te zeggen i.p.v. “blank.”

Hier wordt kort uitgelegd waarom:

5 likes

“Yo mama is so…”

1 like

Bedankt! Dit wist ik nog niet. Ik ga er in vervolg om denken. :hugs:

2 likes