Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Hier de volkskrant digitaal + zaterdag op papier. Vind het een fijne krant met goede journalisten. Het magazine bevat voor mij niet elke week wat boeiends. Gebruik eigenlijk vooral de app met live feed. Vaak staan de artikelen daarvan de volgende dag ook in de krant editie. Volkskrant had bijv het interview met de vriendin van Peter R. de Vries en dat vind ik waardevolle media.

Na dit jaar zou ik overigens wel overwegen een andere krant te proberen en dat is dan waarschijnlijk de NRC.

1 like

Ik wist dat echt totaal niet. Zijn wel interessante onderwerpen op zich maar je hoort nauwelijks scoops van Trouw of dat zij met onderzoeksjournalistiek problematiek aan het licht brengen ofzo maar dat kan ook echt aan mij liggen. Neig dan liever meer naar een NRC denk ik. Ik wil meer expose-verhalen van overheidsinstanties/politici (omtrent hun functie, niet privé) en het bedrijfsleven.

1 like

Ze hebben samen met RTL de toeslagenaffaire boven tafel gekregen.

9 likes

Wauw, ik denk bij de TA helemaal niet aan Trouw, alleen aan RTL. Kan mij echt niet herinneren dat ook Trouw werd genoemd, alleen RTL en die ene van de Correspondent die dat boek schreef. Maar misschien filter ik hen er gewoon uit? Heb ik onbewust gewoon een blinde vlek voor het harde werk van Trouw :sob: Misschien toch maar eens een proefabonnementje proberen dan.

Het waren twee journalisten, een van RTL en een van Trouw, Tegels gewonnen en alles :joy: dus dat zit met je exposé verhalen wel goed. Maar zelf heb ik een NRC abonnement en de andere kranten lees ik los via mijn werk. Trouw heeft wel duidelijk meer die focus op religie en filosofie maar ik vind dat ook wel weer een fijne tegenhanger tegenover de opiniefabrieken en het hijgerige nieuws. En die weekendbijlagen van andere kranten slaan helemaal nergens meer op, een soort glossy’s. Het NRC heeft ook wel een paar van mijn favo columnisten, Maxim Februari en Bas Heijne.

4 likes

De T. en het AD roepen bij mij instant irritatie op :joy: De T. heeft ook zulke irritante vormgeving, echt een ‘lelijke’ krant, inhoudelijk en qua vormgeving. Het AD schaar ik ook niet onder de kwaliteitskranten. Hebben soms wel interessante interviews.

2 likes

Ik lees alle ochtendkranten als ik aan het werk ben. Oke niet van voor tot achter inclusief alle kleine ANP-overtiksels, maar de eigen verhalen wel. Voor :sparkles:inspiratie :sparkles:.

Moet zeggen dat ik het meeste heb aan De Volkskrant en Trouw. Sporadisch ook de T als het gaat om lekkere crimeverhalen. Ik lees zelden iets in het AD dat ik nog niet wist.

1 like

Ik lees HLN voor de roddels/‘man in de straat’-commentaar en het lokale nieuws (en ook Gazet van Antwerpen maar die pikken niet alles even goed op vind ik) en De Morgen voor de lange artikels en reportages.
En ik check ook regelmatig AD, gewoon voor de leuk. Zij nemen ook vaak plusartikels over van HLN die ik dan op AD lees (HLN zit op slot en AD geeft 3 gratis artikels).

2 likes

Ik lees de Volkskrant digitaal en in het weekend heb ik de papieren versie, maar ik heb eigenlijk spijt van mijn abbo. Vind het de afgelopen jaren echt te overdreven Amsterdam zuid gemixt met hipster geworden, zou liever willen overstappen naar iets anders

3 likes

Ik vind dit ook een lastige keus, omdat ik het liefst overal wat vandaan haal en daardoor veel ‘gratis’ lees via de bibliotheek, losse kranten en online. Kom daarbij vooral bij NRC en Trouw uit. De onderzoeksjournalistiek van Trouw is overigens een samenwerking die je ook los kan supporten en volgen via Investico.

1 like

Ben ik het wel mee eens, maar is dat erg? Vind het zelf wel lekker eigenlijk.

Ik zit nog een jaar aan de VK vast en wil wellicht daarna ook overstappen. Ik neig naar NRC maar ik heb ooit een halfjaar de NRC gehad en nu, bijna 10 jaar later, wordt ik nog steeds door hun gestalkt met aanbiedingen. Daarom gun ik het ze ook eigenlijk niet.

Oh en ik word heel vaak getarget door NRC op instagram met specifieke artikelen wat ik heeeeel raar vind. Daar heb ik een keer wat van gezegd, toen ging het een maand goed maar nu krijg ik die advertenties weer.

2 likes

Ik lees op wiki dat dat de Oscars van de Nederlandse journalistiek is :flushed: Ik kruip maar weer snel terug onder mijn steen met m’n ‘ik hoor nooit iets van Trouw’ :grimacing::joy:

Ik volg Pieter Klein op Twitter en daarom associeer ik dat onderzoek en de onthulling alleen met RTL. Nu ga ik de andere journalist ook opzoeken, haha.

@grace @KipTokTok schrijven jullie beiden voor de krant? Hele toffe, maar volgens mij vrij stressvolle (?) baan!

5 likes

Nee ik doe iets met het nieuws bij de radio. Ook leuk! Mijn functie nu is weinig stressvol. Ik hou me met de achtergronden bezig, maar na dit jaar ga ik weer terug naar de eerstelijn denk ik, want ik mis juist die stress en actie haha.

2 likes

Ik heb jarenlang een abonnement op FD en NRC gehad en lees nu de Volkskrant en soms los iets op NRC. Bij mij had het te maken met een switch in vakgebied en interesses, de Volkskrant sluit nu beter aan qua topics die ze uitgebreider behandelen. Je zou overal even een proefabo op kunnen nemen en kijken wat je het meest aanspreekt.

Ik lees zelf digitaal (maar in de app, dus niet de digitale krant als pdf) en op zaterdag de papieren krant en magazine. Vind vooral dat krantje lezen in bed zo’n lekkere start van het weekend.

Edit - voor uitgebreide artikelen over specifieke onderwerpen lees ik trouwens de Correspondent. Niet een krant, maar wel onderzoeksjournalistiek.

4 likes

Dat heb ik sinds kort ook! En vaak gekoppeld aan dingen van hier. De weekendbijlagen vind ik vooral heel veel reclames en daarbij voel ik me dan weer totaal niet de targetgroep (belachelijk dure wijn en cultuurreizen bijv.)

3 likes

Ik heb een zaterdagabonnement op de NRC, dus op zaterdag de papieren krant en de rest van de tijd digitaal lezen (+ NRC Audio met chille podcasts, vind die app alleen wel onhandig in gebruik). Ik vind het een goede krant (veel onderzoeksjournalistiek en een goede Haagse redactie) en in zekere zin progressiever dan de Volkskrant. Tegelijkertijd geven met name de advertenties en de familieberichten me een inkijkje in een elitaire wereld die ik helemaal niet ken en dat vind ik in gelijke mate fascinerend en ergerlijk.

Edit: precies wat @LazySusan hierboven zegt over de advertenties idd!

4 likes

Ik heb hetzelfde als jij. Vind wel de rubrieken rondom cultuur en eten in NRC altijd dat ik denk ‘ugh, you priviliged motherfuckers…’

5 likes

Ik heb al jaren het vermoeden dat ik misschien een lichte vorm van autisme heb, (/ ergens op het spectrum zit? Weet even de correcte vorm niet, excuus.) Ik heb er tot dus ver nog nooit professioneel hulp voor gezocht want het zit me niet mega in de weg, wil ik wellicht in de toekomst wel doen. Ik heb er heus weleens iets over opgezocht op het internet en zo’n testje gedaan, maar verder houdt het me niet bijzonder bezig ofzo.

Maar nu krijg ik al denk ik zeker een jaar, minimaal 1x per week een advertentie met een NRC artikel dat gaat over autisme bij vrouwen. Het is ook geen mix met artikelen die interessant voor mij zouden kunnen zijn ofzo. Nee alleen dat autismeartikel. Jezus pleur lekker op, laat me dit op mijn eigen tempo uitzoeken, joh. :joy: Echt heel raar.

1 like

Jup! En tegelijkertijd smul ik van die ergernis.

Nee, maar wel schrijvende pers. Meer achtergronden en onderzoek. Ik heb juist het omgekeerde van @KipTokTok, ik zoek weer wat anders omdat ik die actie waar mijn redactie meer naartoe wil niet goed kan bijbenen :joy:

1 like