Nederlands vs. Vlaams

Echt? Nog nooit van gehoord! Welke provincie kom je?

1 like

hahaha is niet van hier hoor, gewoon zweetoksels - zwoksels - zwokkies

6 likes

“Ik ben er in de late voormiddag”
Ik denk dan, zie hem om 14u ofzo. Stond ie er om 10.

2 likes

Haha ja maar dat snap ik dus echt niet aan Nederlanders. Voormiddag is toch duidelijk vóór de middag, toch een van de enige dingen waar Vlaanderen logischer in is.

7 likes

haha nee want bij ons is namiddag de late middag. dus zou voormiddag de vroege middag zijn, maar daar hebben wij geen woord voor. voor de middag heet het toch gewoon de ochtend? :sweat_smile:

3 likes

Een mede-Vlaming gebruikte de uitdrukking “van hetzelfde laken een broek” terwijl ik dacht dat het “van hetzelfde laken een pak” is, maar dat laatste is dus blijkbaar Nederlands? Heb het altijd alleen op die manier gehoord/gelezen, nooit de broek-variant.

Ochtend voormiddag middag namiddag avond. Logisch toch :sweat_smile:

4 likes

Maar wat is dan het verschil tussen ochtend en voormiddag haha

Voor mij (Nederlands) is het in ieder geval:
Ochtend 6:00-12:00
Middag: 12:00-18:00
Avond: 18:00-24:00
Nacht: 00:00-6:00

Als een Nederlands iemand tegen mij over de namiddag begint, denk ik aan zo rond 15:30 oid

3 likes

en voornacht nacht nanacht dan?

3 likes

Ja de ochtend is nog voor de voormiddag :woman_shrugging: pakweg tot 10 a half 11 smorgens?
Tussen 7 en 10 ochtend
10 tot 12 voormiddag
12 tot 2 middag
2 tot 4 a 5 namiddag

4 likes

Wat zeggen jullie eigenlijk als je wat mezr specifiek 's middags rond 12u/13u wilt afspreken? Rond lunchtijd eigenlijk. Zeg je dan ‘vroege middag’?

Ochtend 6-9 voormiddag 9-12 zou ik zo ongeveer zeggen. En middag is bij ons echt het gedeelte waarop je je lunch eet; 12 tot 1 of 2. Vervolgens namiddag tot een uur of 6 en dan idd avond. Eigenlijk gebaseerd op een werkdag: ochtend ben je thuis; gedeelte op werk voor lunch is voormiddag, gedeelte erna is namiddag. En vanaf thuis gaat de avond in.

4 likes

Dan zeggen wij rond lunchtijd haha

2 likes

Haha ik voel me altijd dit gifje als mijn vriend een tijd afspreekt

0F6341F4-C5E4-48E8-8789-96D6B04B1D54

6 likes

“Tussen de middag” zou ik dan zeggen!

Interessant om te lezen allemaal, als een Belg met mij zou afspreken voor “de middag” zou ik dus echt te laat komen kom ik nu achter haha

1 like

Hahaha hele late reactie, maar toen ik voor de 1e keer de run with Evi liep was ik vol verbazing hoe makkelijk de 1e keer was. Toen ze het had over lopen deed ik snel wandelen ipv rennen en met wandelen liep ik wat rustiger. Toen ik na 20 min weer klaar was viel het kwartje pas :joy:

22 likes

“Over de middag”

Voor mij begint de voormiddag om 10u30, daarvoor is het nog ochtend.

1 like

Begin van de middag zeg ik

Haha ja ik zeg er meestal ook wel een tijd bij, iet van “Zullen we rond lunchtijd/tussen de middag afspreken, uur of 1?
Als er hier mensen komen eten zegt mijn vriend meestal dat ze aan het einde van de middag welkom zijn en dan zit ik al vanaf 4 uur klaar, terwijl ze ook twee uur later kunnen komen haha.

2 likes

‘Oep de noen’ of ’ snoenens’ in het plat Vlaams dat ik spreek. :grin:
Algemener: 's middags.

2 likes