Moord- en vermissingstopic

Ik vind zijn spraak/ intonatie ook heel vervelend en totaal niet prettig om naar te luisteren

3 likes

Hij deed mij een beetje denken aan bepaalde medestudenten die dan in college en daarbuiten altijd heel arrogant en betweterig doen, maar vervolgens geen heel bijzondere resultaten boeken. Zo iemand die continu interessant probeert te zijn. Kan ik vaak niet zo goed handelen dus heb het maar snel afgezet gister (ook omdat Peter R. een beetje in diezelfde categorie valt wat mij betreft :joy:)

7 likes

Het is opzich toch ook niet heel vreemd dat hij de (mogelijke) onschuld van Jos B. verdedigt? Hij is immers zijn advocaat.

5 likes

ik heb vooral een beetje medelijden met die advocaat, zou echt niet in zijn schoenen willen staan.

Heeft iemand dat familiedrama in Papendrecht gevolgd? Ik woon in die regio dus ik weet niet zeker of het landelijk nieuws is.

Ja heb het in het nieuws gezien. Altijd zo erg wanneer er weet zoiets gebeurt.

Regio Rotterdam/Zeeland hier en heb het ook meegekregen. Vind het bizar dat ik tegelijkertijd het gevoel krijg dat het ‘alweer’ een familiedrama is
 Geheel niet terecht natuurlijk.

1 like

Ik vroeg me hierbij af wat het voor toegevoegde waarde heeft / had dat we nu allemaal weten dat het gezin bekend was bij de politie en hulponstanties. Dat was toch helemaal niet (meer) relevant na de brand?

1 like
7 likes

Heeft iemand Serial seizoen 1 geluisterd? Het is een podcast over de moord op de Amerikaanse studente Hae Min Lee. Haar ex Adnan Syed heeft een levenslange celstraf gekregen en de podcast belicht eigenlijk de pro’s en cons. Ik vind het zó’n gekke zaak, ook omdat er zoveel gaten in zitten en belangrijke getuigen nooit zijn verhoord. HBO gaat er een docuserie over uitzenden, echt jammer dat er nog geen release date bekend is:

In production since 2015, The Case Against Adnan Syed closely re-examines the events leading up to Hae Min Lee’s disappearance, from high school romance, forbidden love and cultural conflict, to the aftermath of her disappearance, the original police investigation and the present day, when Syed awaits a new trial. Presenting new discoveries as well as groundbreaking revelations that challenge the state’s case, and featuring exclusive access to Syed, the defense team, the Syed family, friends and teachers of both students, and members of City of Baltimore law enforcement, the series traces how the rush to justice and Syed’s conviction in 2000 raised more questions than answers about what happened to Hae Min Lee, underscoring the instability of memory and conflicting eyewitnesses.

2 likes

Jaa ik heb hem geluisterd. Weet alleen niet of een hele Netflix serie er nog wat aan kan toevoegen, vind dat ergens ook wel heel sneu voor de nabestaanden.
Maar het is een hele gekke zaak ja. Alleen geloof ik niet helemaal in zijn onschuld eerlijk gezegd. Maar die rare vriend van hem die toen van die tegenstrijdige verklaringen heeft afgelegd die moet er meer van weten.

2 likes

Ik heb serial ook geluisterd (ben nu bezig met seizoen 2 maar dat is een heel ander verhaal) en hoewel er een heleboel dingen niet lijken te kloppen in die zaak ben ik er ook niet helemaal van overtuigd dat Annan er niks mee te maken heeft. Zou wel benieuwd zijn naar de tv-serie!

1 like

Ik weet het niet, de ene keer denk ik dat hij schuldig is, het volgende moment denk ik van niet. Op basis waarvan is hij nou eigenlijk veroordeeld? Jays getuigenis, vooral, lijkt het, en die klopt echt van geen kant, losstaand van de tegenstrijdige verklaringen die hij gaf. Dus enerzijds denk ik dat je gelijk hebt, het is inderdaad echt heel rot voor die nabestaanden, anderzijds denk ik: als hij wél onschuldig is, is dat dan niet net zo rot voor hem (en zijn ouders)? En verdient hij dan geen tweede proces? (Al komt die er overigens, volgend jaar, als ik het goed heb gelezen.)

Ik vond het ook zo raar dat Jay de ene keer zei dat hij Adnan hielp met het laten verdwijnen van het lichaam omdat Adnan zijn vriendin Stephanie bedreigde en de keer daarop zei hij dat hij bang was opgepakt te worden voor drugs, terwijl hij vervolgens tegen iedereen die het wil horen zegt dat hij een lichaam heeft helpen begraven? Ehhhh, dude? Eerlijk gezegd denk ik dat Jay een grotere rol had en Adnan vervolgens voor de bus heeft gegooid (dus dat ze het samen hebben gedaan bijvoorbeeld en ze allebei liegen).

En de rechters vond ik ook raar. Ze zeiden dingen als ‘Ik denk dat Jay de waarheid omdat hij geen reden had te liegen, want hij zou sowieso zelf ook naar de gevangenis moeten’ (niet gebeurd + waarom geloof je iemand die al zoveel heeft gelogen gedurende de zaak?) en ‘Adnan heeft niet gezegd dat hij onschuldig is, wat we raar vonden’ (ja eh, als dat afgeraden wordt door zijn advocaat
 dat weten zij toch ook heus wel).

Edit: ik moet hierbij zeggen dat ik de serie nog niet uit heb. Aflevering 11, nu!

2 likes

Ik heb eindelijk de podcast uit. En ik ben hier duidelijk in de minderheid, maar ik denk dat Jay Hae heeft vermoord, niet Adnan. Hij heeft een paar maanden na het eind van de podcastreeks een interview gehouden en heeft weer heel de tijdlijn veranderd en ontkent dat hij heeft geholpen met het begraven van Hae (hij heeft alleen geholpen met het graven van het graf). Ook zei hij ineens dat Adnan haar midden in de nacht heeft begraven (maar er was toen een enorme ijsstorm en waarom zou je in hemelsnaam eerst lekker wiet gaan zitten roken met een lijk in een auto?). Wat ik ook raar vind, is dat hij zegt dat hij bang was dat Adnan hem aan zou geven als drugsdealer, want je kon daar 3-5 jaar voor krijgen. Bitch please, daarom vertel je maar aan iedereen die het horen wil dat je een lichaam hebt helpen begraven (toentertijd)? Want dat zorgt normaliter niet voor een celstraf? :woman_shrugging:t3: En waarom geloofde iedereen een leugenaar terwijl dat destijds duidelijk onterecht was (want hij heeft in 2014 zijn verhaal weer veranderd) en waarom gelooft men hem nu nog steeds? Ik geloof geen woord dat uit zijn mond komt. Volgens mij is op twee punten na alles in zijn verhaal een keer veranderd.

Er is ook maar heel weinig Ă©cht bewijs, voor zover ik heb gevonden. Iedereen zegt wel dat Adnan het moet zijn, maar veel mensen zeggen dat ook ‘omdat Jay geen reden heeft om te liegen en geen motief heeft’. Nee? Waarom liegt hij dan zoveel? Hij staat nota bene bij iedereen bekend als leugenaar en fantast. Bovendien zou hij niet trouw zijn geweest aan Stephanie, wat Adnan aan Hae heeft verteld, die Jay daar weer mee wilde confronteren, dus hij had als dat waar is zeker wel motief: zijn relatie van 5+ jaar beschermen.

Arme ouders van Adnan ook, dat ze zoveel duizenden dollars aan die Cristina Gutierrez hebben gegeven voor experts terwijl dat geld daar nooit voor is gebruikt. Ook zielig voor Gutierrez zelf, dat ze waarschijnlijk zonder het zelf door te hebben zo aan het aftakelen was dat ze gewoon echt niet meer geschikt was voor de advocatuur.

Edit: Jay is trouwens natuurlijk ook de enige die 100% weet wie de moordenaar, dus juist dat hij er toch zo over liegt - nog steeds! - vind ik enorm verdacht. Het moet hijzelf zijn of iemand die hij kent, want anders kon hij de locatie van Haes auto niet weten. En dat kan ook Adnan zijn ja, maar het kan zelfs ook Stephanie zijn bijvoorbeeld, of een drugsdealer.

6 likes

Ja dit denk ik ook!
Geloof die Jay ook helemaal niet. Weet niet of hij het heeft gedaan, maar hij weet er zeker meer van.
Weet ook niet zeker of Adnan 100% onschuldig is, maar geloof ook niet dat hij het heeft gedaan. Maar, ook al zou hij het wel gedaan hebben, het bewijs en de manier waarop hij nu veroordeeld is ook echt niet ok. Dus lus van het feit of hij het niet of wel gedaan heeft, niet echt een eerlijk proces.

Mocht je nog een andere podcast zoeken, kan ik je ‘in the dark’ aanraden. Seizoen 1 gaat over de kidnapping van een 11 jarig jongetje Jacob Wetterling. En seizoen 2 ben ik net aan begonnen. Is ook een heel bizar verhaal, draait om een moord in een meubelzaak waar 4 mensen zijn vermoord. Uiteindelijk is er iemand opgepakt, en weer op basis van super vaag bewijs. Die persoon heeft nu al 6 trials gehad! Elke keer wint hij zijn appeal, waarna hij opnieuw wordt aangeklaagd, en weer opnieuw ter dood wordt veroordeeld. Nja lang verhaal, maar aanrader als je serial goed vond.

2 likes

Thanks! Die ga ik opslaan. Ik heb een heel lijstje podcasts van een collega doorgekregen, dus ik heb een leuke verzameling, maar dan kan ik morgen in de bus kijken waar ik dan zin in heb. :smiley:

1 like

Wil je dat lijstje ook hier posten? Ik ben nog op zoek naar wat leuke. Was aan ‘the teachers pet’ begonnen maar ik kon er niet doorheen komen. Het was zo vaak herhaling en ik vind het ook wel heel erg bevooroordeeld. Iemand raadde hier ‘de kasteelmoord’ aan, dank je wel daarvoor, die vond ik erg leuk!

1. Stuff You Should Know (en ze zei voornamelijk deze afleveringen: The Dyatlov Pass Mystery en The Disappearance of the Yuba County Five);
  2. Reply All (en dan voornamelijk: On the Inside 1 t/m 4).

Ik had er meer, maar die heb ik blijkbaar nog niet opgeslagen. Dat lijstje slingert denk ik ergens op mijn werk. :grimacing:

2 likes

Ah goed om dit te lezen, ik lees alleen maar lyrische recensie over The Teacher’s Pet, maar ik kom er ook niet doorheen :frowning: Dacht dat ik de enige was haha! Ik versta het ook heel vaak niet, vooral die opgenomen telefoongesprekken met oude mensen met zwaar Australisch accent :flushed:

1 like

Ik heb een app via de appstore.
Hierbij een lijstje met een paar podcasts die ik regelmatig beluister:
Generation Why, Evidence Locker True Crime, Unfound, Trace Evidence enz
En de lijst is nog veel langer. Je ziet ook allerlei suggesties als je deze luistert. En zo kom je weer terecht bij andere interessante podcasts.

1 like