Mommybloggerstopic #4

Ik werk met mijn bedrijf voornamelijk met brandreps dit zijn zowel volwassenen als kinderen. Dat zijn altijd bartel deals, zij krijgen een product en ik krijg fotos van hun met dat product. Het zijn vooral enthousiaste moeders die fotograferen leuk vinden en je als bedrijf ook willen helpen met reclame maken.

Het gedeelte kinderarbeid/ wat voor invloed heeft het op de kinderen gedeelte houdt mij wel altijd bezig. Ene kant vind ik het bizar hoeveel shoots ik sommige kids zie doen (als in een paar keer per week en alles wordt op IG gedeeld) Andere kant is het als bedrijf zonder mega vermogen een goedkope, snelle, effectieve manier van reclame maken waardoor je een bedrijf kunt hebben + een inkomen kunt hebben. Alleen voelt het wel dubbel als ik zie hoeveel fotos van die kids op hun eigen instagram pagina staan. Maar ook hoe apart die wereld is: ik krijg dagelijks dm’s van mag mijn kind brandrep zijn? Dat ik denk ok je gaat serieus allemaal bedrijven dm’en en je kind ‘aanbieden’ in ruil voor een paar producten?!

1 like

Het bizarre hieraan is: mijn conclusie na uitzoeken hoe dit nou precies zit is dat de enige reden dat het goedkoop, snel en effectief kan is dat er een miniscuul stukje wetgeving ontbreekt dat expliciet uitspreekt dat reclame gemaakt door de ouders ook arbeid is. Hierdoor kunnen bedrijven hun verantwoordelijkheid (die ze wel hebben bij het maken van een reclamespotje) volledig ontlopen.

Als je vanuit de geest van de wet zou handelen zouden bedrijven namelijk bij elke campagne een melding bij de inspectie moeten aanvragen.

12 likes

Ja daar heb je helemaal gelijk in! Daarom voelt het voor mij ook dubbel om het te doen. Als ik zelf een deal aan ga met een brandrep is dat mijn verantwoordelijkheid.

Er zijn dus ook heel veel brandreps/wannebe brandreps waarvan de ouders iets bij mij kopen en vervolgens een hele shoot er mee houden + mij daarin taggen. Dan heb ik ze dus niet gevraagd maar doen ze dit zelf om content te maken voor hun IG, om met die fotos bij andere bedrijven ook aan te kunnen kloppen en om hun kind te etaleren. Dus dat gebied is helemaal nog grijs omdat ze dit niet doen in opdracht van.

Ik ben ook blij dat het in dit topic er dus veel over gaat hoe het zit met #spon, hoe consumenten er over denken en hoe het zit met kinderen daarvoor gebruiken. Dat geeft mij namelijk ook de kans om er over na te denken hoe het anders kan Ă©n moet. Zodat er hopelijk ook vanuit de bedrijfs wereld er een shifting gaat komen.

6 likes

Leuk voor de verandering:

Duidelijk spon voor de kids, maar geen kind op foto!

13 likes

[quote=“tuula, post:563, topic:20097, full:true”]
Ik heb kort bij een PR-bureau gewerkt (jezus kutste job ooit, al lag dat waarschijnlijk ook aan het bureau) en het is wel geinig om een inkijkje in die wereld te hebben omdat iedereen er altijd zo geheimzinnig over doet. Dan hadden we een deal met een influencer, maar moest je nog 100 keer vragen naar die foto’s. Je bent inderdaad een soort bemiddelaar, en klant is niet snel tevreden dus dan moeten de foto’s opnieuw. Op zich niet erg want ze krijgen er dik voor betaald, maar voelde me soms zo’n schooljuf. [/quote]

Ik vind dit wel fascinerend, want moest je Ă©cht vaak vragen waar de foto’s bleven? Houden die influencers zich dan niet ad deadline? Lijkt me toch niet zo moeilijk, vandaar de vraag :see_no_evil:

En lagde standaard van de opdrachtgever dan zo hoog, of is de kwaliteit van de foto dan zo laag? Als ik bijv kijk nr mascha (geen mommyvlogger, maar wel veel bereik) of sommige andere vind ik de kwaliteit van de foto echt niet zo goed.

2 likes

Wacht even, Sarah Rebecca woont ÓÓK al niet in Utrecht terwijl ze doet alsof dat wel zo is?! What is up met deze mensen

7 likes

Nope hahaha

Niet bij alle influencers hoor, juist de kleinere influencers die soms niet eens betaald werden (of maar 100 euro) leverden altijd snel en goed. Maar grotere influencers konden nog wel eens smoesjes hebben dat het regende en dat ze daardoor geen foto hadden kunnen maken. Wat ze dan uiteindelijk leverden vond ik wel altijd heel mooi en soms vond ik wel dat het merk over kleine details kon zeuren (‘schoen iets meer naar rechts draaien’). Ok, die influencers worden veel betaald, maar het is nog duurder als je er een hele studio en fotograaf bij moet huren.

Verder denk ik dat bij iemand als Mascha het dan niet zozeer gaat om de foto maar eerder om haar engagement. Dat wisselt ook wel, bij Mascha weet je gewoon dat je geen super gelikte foto’s hoeft te verwachten, dat past ook helemaal niet bij haar dus zou dan eerder ‘out of tone’ voelen.

Maar voor interieurmerken is een mooie foto vaak wel belangrijk, omdat zij die dan willen doorplaatsen/gebruiken voor hun eigen website etc.

Want dat vind ik wel: influencers worden veel betaald, maar je betaalt ze voor:

• het maken van de foto en eventueel het bewerken
  • hun bereik (wat soms jaren heeft gekost om op te bouwen, vaak in de eerste jaren onbetaald)
  • de licentie/recht om de foto te gebruiken

Als je een gewoon model huurt om mooie foto’s te schieten voor je website ben je ook heel wat geld kwijt en heb je die invloed van een influencer nog niet.

9 likes

Onze Kim van Alboe heeft ook alweer vers van de pers een foto online waarop Mila staat om reclame te maken voor P.rince.

Het houdt niet op.

1 like

Daarbij, ook als het betaald, als een persoon zegt “merk x is geweldig” is het altijd nog geloofwaardiger dan wanneer merk x zelf zegt “wij zijn geweldig”.
User generated content scoort beter dan brand content dus influencers inzetten levert vaak méér op voor minder geld dan zelf een fotoshoot en campagne enzo inplannen.
Die influencers maken ook altijd content die hun doelgroep aanspreekt want daar hebben ze ervaring mee. Als merk is het meer gissen.

4 likes

Eigenlijk is het vrij simpel om te weten of iets betaald/gekregen/uitgenodigd is want zodra dat een keertje niet het geval is benoemen ze er altijd bij “dit is no spon, zelf betaald!!!” :joy:
Omgekeerde van de reclamecodecommissie maar als je oplet
 :wink:

17 likes

:popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn:

Maar wat is nou het account om te volgen? :fearful:

Oh, wow, dat is een stuk hoger
 Dan snap ik ook meteen waarom ze zo makkelijk een huis van 500k kunnen kopen als starters.

Dat is jammer om te horen, hopelijk heeft ze nu het licht gezien

Yes I wanne know

1 like

Thanks, ik ga volgen!

Mijn complimenten voor het insta account! Heel netjes.
Ik denk dat Katrien hier ook niet zoveel meer tegenin te brengen heeft, ze had er wellicht andere verwachtingen van. Ze volgt ook steeds minder mensen haha, maar het was een leuk probeersel.

3 likes

Ik zou 'm ook wel willen volgen! Wil iemand mij een DM sturen? Oh, en spaar je de moeite Katrien; ik ga je toch niet accepteren.

1 like

Ik ook! :grin:

1 like

Zou je mij ook een DM willen sturen met het account? :smile:

1 like