Mommybloggerstopic #4

Joehoe Katrien, wanneer ga je posten? Of moeten we wachten tot morgen? Maar dat is er dan niet iedere dag 1, want je hebt vandaag gemist :woman_shrugging:t2:

1 like

Haha genieten dit

ze blijft ook volgverzoeken versturen… al 6 keer op verwijderen geklikt…

Ahw sorry @MevrWillem… dan wordt je denk ik toch genegeerd als ze nog actief wakker is…

Wat ik dan wel weer knap vindt van Sarah Rebecca, ik woon in hetzelfde dorp, dat ze mooie foto’s maakt op plekken waar je normaal echt je hond nog niet zou laten dekken.

39 likes

Ik kan de insta niet vinden. Heb op mn ander account gekeken dus ik kan hem wel zien maar wil hem met mn anoniem account volgen, alleen dan laat hij het account niet zien

Edit: gevonden!

Die vriendschap staat dus NU AL op instorten. Heb namelijk alleen vrienden op insta.

1 like

Verhaal van iemand uit het influencer-marketing wereldje

Ik zit ook in het wereldje. Volgers doen er toe, maar ook engagement met volgers. Bij ons wordt er gekeken of het ook echte volgers zijn. Het is meestal een campagne met een briefing die naar heel veel influencers gestuurd wordt. In zo’n briefing staan alle eisen voor de content, dus in welke vorm: post, stories , vlog of meerdere. En ook hoelang de post moet blijven staan, want het gebeurt weleens dat gesponsorde content later wordt verwijderd en dat wil je natuurlijk niet hebben. Moeders zijn een hele belangrijke groep voor marketeers en heel veel bedrijven willen hun campagnes specifiek richten op deze groep die erg zoekend is en advies zoekt (eigenlijk net zoals in het echte leven, vriendinnen die elkaar bepaalde producten aanraden).

Een briefing geeft aan welke boodschap gedeeld moet worden met de doelgroep, welke hashtags, maar ook hoe de foto eruit ziet. De gemaakte content wordt voordat het online wordt gedeeld eerst goedgekeurd door ons, maar ook door de marketeers van het desbetreffende merk. Hier kunnen dus weleens meningsverschillen ontstaan. Een marketeer wil zoveel mogelijk leads/winst, dus als dat met het gezichtje is van een kindje dan liggen zij daar niet wakker van. Het gebeurt daarom ook weleens dat het bedrijf niet tevreden is met de content, en de desbetreffende influencer bij hun standpunt blijft staan waardoor de hele campagne niet doorgaat. Dit gebeurt bij campagnes met kinderen maar net zo goed bij campagnes waar geen kinderen bij betrokken zijn.

Elke campagne is anders, maar vaak wordt hetzelfde format naar meerdere influencer gestuurd en daardoor krijg je soms 100 keer dezelfde soort post te zien. Het merk wil dan zoveel mogelijk buzz en aandacht trekken. Dan is de briefing bijv. deel een spontane foto waarop je gezellig met je kind koekjes aan het bakken bent en waar product x duidelijk in beeld staat enz.

Lekker lang verhaal maar is helemaal mijn vakgebied dit.

14 likes

Heb je het influenza marketing boek van mascha gelezen? Zo ja: Aangezien het je vakgebied is; wat vond je ervan? Haha

@Manis
Haha helaas niet! Ik heb gehoord dat het niet al te best was en weiger er geld aan uit te geven.

@Ovenschaal
Ja, dat is verplicht! Er wordt in de briefing altijd duidelijk aangegeven welke hashtags er gebruikt moeten worden, dus ook #ad of #spon #partner enz. Maar marketeers willen dat het zo geloofwaardig mogelijk overkomt en zouden het allerliefste willen zien dat het niet duidelijk is dat iets #spon is. Zijn echt merken die met het verzoek komen om alle regels achter wegen te laten. Wij geven dan natuurlijk aan dat zij daar echt flink mee op hun bek kunnen gaan en wij gaan nooit op die manier een samenwerking aan.

4 likes

Ik denk dat #gekregen niet zo veel voorkomt. Nouja, dat krijgen wel, maar niet het wijden van een post eraan. Waarom zouden ze.
De huismuts doet wel #uitgenodigd bij gratis weekendjes maar een weekendje is natuurlijk ook wat anders dan een hydrofiele doek of speendoekje.

1 like

Ja, 90% wat wij doen is betaald. Merken sturen influencers meestal zelf producten op en daar hoeft geen spon bij te staan. Soms zetten ze er inderdaad #gekregen bij. Dat zijn meestal barterdeals met kleinere influencers, waar niet voor betaald wordt. @Pininhetweb dat voorbeeld met de huismuts is wel een interessante! Ik ga er vanuit dat zij uitgenodigd is om daar te slapen in ruil voor content, dus geen extra geld bovenop. Of ze mag daar slapen en krijgt nog eens betaald, maar volgens de regels zou er dan #ad bij moeten staan. Maar het kan best shady zijn soms en je weet helaas niet waar wel en niet betaald voor is.

4 likes

Dankje voor je uitleg sweetener! Nu alleen nog benieuwd naar de bedragen die ermee gemoeid gaan haha, maar dat ga je vast (terecht) niet vertellen.

Haha koekjes bakken… ik moet gelijk aan Maggioni pizza ofzo denken die je ook altijd bij iedereen tegelijk ziet. Die naam blijft echt hangen, terwijl ik er verder niks van weet. Ik vind het maar wanhopig overkomen ofzo.
Maar ik ben dan ook totaal geen zoekende moeder.

Jenniefromtheblog deelt ook wel eens verzoekjes die ze binnen krijgt. Sons echt zoo misplaatst :joy:die marketingbureaus doen niet altijd even goed hun research.

Interessante uitleg inderdaad.

Ik kwam laatst deze site (https://www.frankwatching.com) tegen met heul veul informatie over influencer marketing, eigenlijk is het wel super interessant. Het ziet er wel betrouwbaar uit, maar weet zelf niet of alles klopt at op die site staat. Zoals dit:

(gemiddeld!) :stuck_out_tongue:

Over spon en tags: https://www.frankwatching.com/archive/2019/08/29/influencers-overtreden-reclameregels-zo-moet-het-wel/

Samenvatting: heel veel valt onder #spon, volgens hun.

2 likes

Ik probeer me te bedenken wat ik nu zo irritant vind aan spon en denk dat het het verbloemen/verpakken in langdradige verhalen is. Ik denk dat ik dit veel minder irritant zou vinden:

Hoi! Deze zonnebrand voor kids is echt top, die moet je kopen!

(Zo, ik heb mijn plicht weer gedaan en ga nu echt genieten van mijn gezin en/of een boek lezen.)

Het is dan wel heel makkelijk verdiend maar een stuk minder nep.

1 like

Ik voel mij dan altijd een beetje bedrogen.

2 likes

Barterdeals zijn voor sommige bedrijven/merken echt een uitkomst omdat zij geen budget hebben voor betaalde samenwerkingen. Dus voor de klant vind ik het dan heel fijn om te zien als zij uitgebreid worden behandeld in een unboxing video, of op een story waar duizenden mensen naar kijken. Ik zie het als een goedkope strategie, en dus wel als advertentie. Maar het verschilt wel per barterdeal. Het opsturen van een perspakketje is niet te vergelijken met een weekendje weg.

@Koekoek
Om een indicatie te geven. Voor een samenwerking met een influencer met 200.00 volgers op Instagram, is een post met tag 2000 euro. Een story 1500 euro en 1800 euro voor een story met swipe-up. Dus die 500k+ influencer krijgen veel meer dan dit. Maar dan heb je het echt over de grootste influencers van Nederland, zoals Monica en Enzo Knol.

3 likes

Vragen jullie als merk toestemming van swz om het kind in de campagne te laten verschijnen? Technisch gezien moet dit als expliciet gevraagd wordt om het kind te tonen.

& @Fishing

Heel eerlijk, wij willen gewoon ons merk in de markt zetten en groter maken op social media om bekendheid te krijgen. Ik sta er niet teveel bij stil, daarnaast geven wij geen briefing voor een foto. Echt helemaal niks, dus als zij er zelf voor kiezen om het kindje mee op de foto te zetten is dat helemaal vrijwillig hun eigen keus! Daar zijn ze helemaal vrij in, dat is vanuit ons écht niet verplicht en ook niet persé nodig. Het is natuurlijk wel algemeen bekend dat foto’s met personen het beter doen dan foto’s met alleen producten…

Bij ons is het (9 van de 10 keer) een barter deal: promotie van 1 post en 1 story in ruil voor producten. We benaderen niet iedereen tegelijk, niet iedereen krijgt tegelijk een baby natuurlijk :sweat_smile: we kijken gewoon of diegene bij ons merk past en of de doelgroep interessant is.

Wij zijn een relatief klein bedrijf dus jullie zullen echt niet overspoeld worden met spon. Als we 15 samenwerkingen per jaar hebben is het veel…

2 likes

Ik heb kort bij een PR-bureau gewerkt (jezus kutste job ooit, al lag dat waarschijnlijk ook aan het bureau) en het is wel geinig om een inkijkje in die wereld te hebben omdat iedereen er altijd zo geheimzinnig over doet. Dan hadden we een deal met een influencer, maar moest je nog 100 keer vragen naar die foto’s. Je bent inderdaad een soort bemiddelaar, en klant is niet snel tevreden dus dan moeten de foto’s opnieuw. Op zich niet erg want ze krijgen er dik voor betaald, maar voelde me soms zo’n schooljuf.

Overigens ken ik ook de andere kant, omdat ik zelf influenza ben. Ik moet wel zeggen dat tegenwoordig gelukkig vrijwel altijd wordt verplicht om erbij te vermelden dat het een samenwerking betreft.

@Shaaar ik heb je insta even gemist maar kan uit de berichtjes wel opmaken waar het over gaat. Wat betreft copyright, check even het citaatrecht. Daaronder kun je soms wel afbeeldingen delen, als het nuttig is voor het punt dat je wil maken. Zo gebruikt Zeikschrift het bijvoorbeeld ook.

7 likes