Ik ben wel benieuwd hoeveel vragen er gaan komen. Alhoewel het me niets zal verbazen als ze zelf vragen gaan verzinnen als er niks binnen komt
Annic heeft een heel netwerk van BN’ers en influencers om zich heen en anders verzinnen ze zelf wel vragen.
Waarom niet gewoon proberen zwanger te worden en als het niet lukt naar de huisarts? Waarom die vage bloedtesten en grip fertility testen? Sommige bedrijven willen een kinderwens en het niet (meteen) zwanger kunnen worden uitmelken. Ik snap niet dat hier een verdienmodel van wordt gemaakt.
Tsja, over 't algemeen zijn bedrijven er om winst te maken niet voor ethische doeleinden.
Er zijn uiteraard uitzonderingen… mja.
Eerlijk is eerlijk, het is netjes dat de discussie wordt aangegaan, maar ik ben persoonlijk nog niet overtuigd (los van de vraag of het OK is om van dit onderwerp een verdienmodel te maken). Ik volg de discussie tussen @Ovenschaal en @annemariedroste nog even verder. Geen verstand van verder maar leer een hoop zo
Als bijna iedereen die de test laat uitvoeren eerder aan kinderen wil beginnen, wat is dan de meerwaarde van een betaalde test, tegenover goede voorlichting over vruchtbaarheid? Ik ben een leek op dit onderwerp, maar het lijkt mij dat het basis advies altijd is: je bent vrouw, dat betekent dat je vruchtbare jaren relatief vroeg eindig zijn, die zijn niet nauwkeurig te voorspellen zijn want het is uiteindelijk een kwestie van kansen, dus je kan een eventuele kinderwens niet eeuwig vooruit schuiven.
Is het niet ethisch meer verantwoord om een toegankelijk platform te bouwen waarop vrouwen die zich afvragen wanneer ze aan kinderen zouden moeten beginnen, informatie kunnen vinden over vruchtbaarheid, hoe planbaar een kinderwens is, welke alternatieven er zijn om dat eventueel op te rekken (zoals invriezen eitjes), wat daar de voordelen en nadelen van zijn? Wat een kind betekent voor carrière, adviezen hoe je daarmee om kunt gaan. Zodat ze op basis van die informatie zelf een afweging kunnen maken. Ik snap jullie intentie, maar nu verkoop je in mijn ogen toch schijn. Het is wachten op de eerst die op basis van zo’n test denkt: ik heb nog even en niet nog even blijkt te hebben.
Edit: en op het feministisch deel. Ik betwijfel of het naar achter schuiven van een kinderwens per se feministisch is. Het is een non argument, want technisch gezien bestaat het naar achter schuiven niet echt. Je wint er geen tientallen jaren mee. In mijn ogen is zelf in charge zijn van wanneer je daarvoor gaat en die keuze op basis van de juiste informatie kunnen maken feministisch.
@Daan1 even een tip, ik zie je veel losse berichten plaatsen maar misschien wist je nog niet dat je op meerdere mensen tegelijk kunt reageren?
Hoe je dit doet vind je als je op het vraagtekentje klikt!
Nogmaals - er bestaat geen test die je kan vertellen of je vruchtbaar bent. Wij kunnen dat niet testen, en dokters ook niet. Grip is een toegankelijke manier om na te denken over je vruchtbaarheid, geen vervanging van je arts. We stellen geen diagnoses, en dat willen we ook helemaal niet beweren. Als je afwijkende resultaten hebt (en zelfs als je dat niet hebt), dan raden we altijd aan om met je huisarts in gesprek te gaan. We maken het mogelijk om gesprekken met je huisarts te hebben die je niet zou kunnen hebben zonder een Grip test, omdat je zonder symptomen of aanleiding (>1 jaar proberen zwanger te worden) deze testen niet voorgeschreven zult krijgen. Er zijn nou eenmaal een boel vrouwen erg ontevreden met de zorg die hen momenteel geboden wordt.
Antwoorden:
-
Je Antrale Follikel Count (AFC) en AMH zijn beide goede voorspellers van je ovarieel reserve, oftewel hoeveel eitjes we denken dat je nog hebt. Er is helaas nog geen test die duidelijk superieur is en je een absolute voorspelling van je reserve kan geven, maar zowel AFC als AMH hebben goede voorspellende waarden. Omdat je AMH op elke dag van je cyclus kan testen, in tegenstelling tot een AFC, wordt AMH langzaam de meest gebruikte/‘gold standard’ test (zie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26283017). Voor zover wij weten bestaan er geen ‘voorwaarden’ voor wat telt als een ‘egg count’, en worden beiden door elkaar gebruikt op basis van de voorkeur van de arts.
-
Je hebt helemaal gelijk dat er meerdere redenen zijn waarom je geblokkeerde eileiders kan hebben. Chlamydia is daar een van de oorzaken van, maar ook een gescheurde blinde darm of een andere seksueel overdraagbare aandoening kan dit bijvoorbeeld veroorzaken. Als je een chlamydia infectie hebt gehad, kunnen we dan ook alleen zeggen dat je een verhoogde kans hebt op geblokeerde eileiders (namelijk tussen de 10-20% als je een PID van Chlamydia hebt gehad (Land et al 2010 (Hum Repr Update)). We zeggen op onze website: ’60% van de verstopte eileiders komen door littekens vanwege infecties, en de meest voorkomende infectie is chlamydia. We kijken of er antilichamen in je bloed aanwezig zijn die aantonen dat je ooit chlamydia gehad hebt. Dat betekent natuurlijk niet dat je eileiders dan ook dicht zitten, maar met name als je niet wist dat je ooit geinfecteerd was is het een goed datapunt.’ Dat lijkt mij niet misleidend?
-
PCOS is een lastig te diagnosticeren syndroom, en presenteert zich ook verschillend in verschillende vrouwen. De drie pijlers waar een PCOS diagnose op staat zijn (1) onregelmatige ongesteldheid, (2) teveel aan androgenen, zoals testosteron en (3) een echo waarop je een teveel aan AFC kan zien. We vragen aan alle vrouwen die de test doen of hun cyclus regelmatig is, en testen vervolgens punt (2), het testosteron. Mocht hieruit de verdenking op PCOS komen, dan verwijzen we je door naar je huisarts om een echo te laten maken. De GRIP test kan dus een hulpmiddel zijn om hier met je huisarts over te praten, omdat veel vrouwen toch lang rondlopen (en veel artsen moeten zien) met vage klachten voordat ze een diagnose PCOS krijgen. Nogmaals: we kunnen dus geen PCOS diagnosticeren, maar je wel een risico profiel geven gebaseerd op je menstruatie patroon en testosteron waarde.
Ik moet weer aan het werk, dus afsluitend: we zullen ongetwijfeld van mening blijven verschillen over de toegevoegde waarde van een test als deze, maar ik vond het in ieder geval erg leuk om zo inhoudelijk over het onderwerp te praten! Dank je wel voor al jullie kritische vragen. Ik hoop dat wie dit leest in ieder geval het gevoel heeft dat we geen meridianen meten of kwakzalverij verkopen, en als iemand verder nog vragen of opmerkingen heeft, email me vooral, of boek een gratis consult met Noor.
Dank Forum Feminarium
@annemariedroste Vind het mooi dat vanuit GF wel echt geloofd wordt in de dienst die jullie aanbieden en dat jullie goed kunnen/proberen te onderbouwen waarom jullie bepaalde keuzes hebben gemaakt. Echter, als leek zegt het het grootste deel van die termen niet zoveel. Als je geen kenner bent, kun je deze kritische vragen dus eigenlijk ook niet stellen.
Zou je aan simpele Suzy - aka moi - kunnen uitleggen waarom GF meer kan doen dan huisarts/ziekenhuistraject etc.? Waar liggen de gaten in de reguliere zorg die jullie wel kunnen invullen?
Edit: misschien wordt vraag al beantwoord, zie nu je post!
Shit oke laatste dan haha.
In het ziekenhuis doen artsen een serie bloedtesten die de meest voorkomende oorzaken van verminderde vruchtbaarheid uitsluiten. In plaats van te kijken ‘wat je hebt’, kijken ze naar ‘wat je in ieder geval niet hebt’. Dat is natuurlijk nog steeds geen garantie op een baby, maar het is een belangrijke manier van inschatten wat jouw kansen op (natuurlijk) verwekken gaan zijn.
In Nederland word je pas doorgestuurd naar het ziekenhuis wanneer je 1) al 12 maanden zonder succes aan het proberen bent om zwanger te worden, of 2) wanneer je klachten hebt. Als gezonde vrouwen zonder klachten, die willen weten hoe onze vruchtbaarheid er voorstaat zodat we wellicht andere keuzes kunnen maken, zijn die testen niet toegankelijk. Bij Grip geven we je dezelfde testen, maar zonder dat je een verwijzing van je huisarts nodig hebt, en je kunt de test gewoon vanuit huis doen.
Helpt dat?
Jemig en dan spel ik ook de naam nog verkeerd.
Forum Feminarum*
@annemariedroste Tof dat je hier reageert en uitleg geeft, het moge duidelijk zijn dat dat meer gewaardeerd wordt dan de aanpak ‘alle kritiek verwijderen’
Maar wordt de test nou vergoed via de basisverzekering?
Die papaya
It doesn’t matter if you like papaya or not, it is a very healthy fruit.
Kleine correctie; als er niks naar haar zin binnenkomt
Ik kan uit persoonlijke ervaring beamen dat het echt waar is dat je niet zomaar kan laten testen of je vruchtbaar bent of niet, rond m’n 20ste (na een positieve soa test) had ik een vurige kinderwens en was ik doodsbang dat die nu in het gevaar zou komen, het was echt onmogelijk om dit te laten nakijken. Pas heel veel later, inderdaad na klachten bleek ik dus toch onvruchtbaar. Heel zuur. Ik laat me verder niet uit over de manier waarop maar opzich sta ik niet negatief tegenover het überhaupt weten of je wel of niet vruchtbaar bent voordat je begint aan kinderen proberen te krijgen, of bijvoorbeeld 20 jaar lang anticonceptie gebruiken.
Maar je kan toch bij de huisarts vragen om bepaalde waarden te prikken?
Ik hoor dat wel vaker van mensen… moet je wel weten welke waarde haha
Dit is wel 15 jaar geleden, disclaimer
Goed, om toch weer op het topic in te gaan, en niet de verdediging van iemand:
Zal Annic dit weekend wel een vlog plaatsen en echt zeggen wat ze gedaan heeft en veranderd heeft op haar mama website?