Iemand dit al gezien? https://www.mamaworden.nl/webinars/moederdag-webinar/ Ik ben echt benieuwd wat hun verdienmodel nu gaat worden.
Het is tenminste eerst persoonlijk contact i.p.v. een advocaat…
Annic had hier ook wel persoonlijke reactie kunnen geven op de kritische vragen.
Dit topic blijft mij echt elke dag verbazen
@annemariedroste
Buiten alle medische kennis/invalshoeken/onderzoeken, vind ik dat er ook nog wel wat te zeggen valt over het ethische aspect. Maar daarin is mijn mening natuurlijk absoluut niet leidend.
Op jullie website geven jullie aan dat er vele vrouwen van in de 30 zijn, die kinderen willen, maar nóg niet. Zoals ik de website begrepen heb, willen jullie vrouwen ‘inzicht’ bieden in waar ze staan op de lijn der (verminderde) vruchtbaarheid. Zodat vrouwen kunnen wachten of hun leven meer kunnen plannen.
Uitspraken die mij aan het denken zetten:
- ‘‘It should be easier to plan when to have kids.’’
- ‘‘Just start trying, and see if you’ll get pregnant" is no longer good enough. It’s time to be proactive about our fertility, rather than to wait until something is wrong.’’
- ‘‘We believe every woman should have access to data about her body, so you can make better decisions.’’
Jullie bieden vrouwen kennis aan over hun lichaam, zodat ze hun kinderwens met meer vertrouwen uitstellen of anders plannen. Tja, IK vind daar wel wat van. Naar mijn idee zijn kinderen niet te plannen en is het een schijnmaakbaarheid. In het ergste geval denkt een vrouw door jullie onderzoeken/resultaten dat ze nog ‘wel even heeft’, begint ze jaren later aan haar kinderwens en blijkt het alsnog allemaal niet zo soepel te verlopen als gedacht. Ik zou daar als owner van jullie bedrijf best een nare nasmaak van krijgen, want jullie boden toch testresultaten waarmee werd aangetoond dat het ‘‘allemaal best nog even kon wachten?’’. Het komt nu over alsof jullie er maar simpelweg vanuit gaan dat vruchtbaarheid lineair terugloopt. Is dit wel zo?
Persoonlijke ervaring
Mijn vriendin stond onder controle bij de gyneacoloog i.v.m. vervroegde overgang. Zowel haar moeder, tante als zus hadden dit. In 2018 was er nog niets aan de hand en in 2019 bleek uit onderzoeken dat ze tóch beter z.s.m. kon beginnen, omdat haar vruchtbaarheid in een korte tijd was verminderd. Dit gaat uiteraard allemaal onder zeer uitgebreide begeleiding. Hoe zit dat met vrouwen die ‘goede testresultaten’ krijgen en waar de fysieke situatie (zonder iets weten) fysiek tóch kort daarop veranderd. Jullie bieden geen jaarlijkse controles aan lijkt me? Of is dit dan ineens de verantwoordelijkheid van jullie klant, om dit jaarlijks op te pakken? De grote vraag is dus: in hoeverre gaan jullie mee in de planning van jullie vrouwen/klanten?
Maar nogmaals, mijn visie, mijn invalshoek en wellicht totaal niet representatief.
Ik heb ook wel als tip & advies om jullie arts niet een doctorstitel te laten voeren op de website als zij nog niet gepromoveerd is.
Klein maar belangrijk advies (haha deze krijg je gratis), geen kritische comments - lees: alles wat niet uitermaaaate positief is - verwijderen
& stuur geen dure advocaat op ze af met dreigende woorden
Allemaal hele goeie vragen! Beetje knoeien met de links want ik mag er als newbie niet zoveel plaatsen - maar komt ie!
Je eerste vraag, over AMH:
Anti Müller-Hormoon (AMH dus) wordt aangemaakt door de kleine, onrijpe eiblaasjes (follikels) in je eierstok en correspondeert daardoor met de hoeveelheid eitjes die je hebt. Het idee is: minder eitjes, minder eiblaasjes en dus ook minder AMH. AMH is momenteel de meest accurate voorspeller van je ovarieel reserve (1). Hierdoor kunnen we inschatten
- Of je op een gemiddelde leeftijd in de overgang zult raken (een lager AMH betekent dat de overgang dichterbij is) (2)
- Hoe je zal reageren op de hormoonstimulatie als je een IVF behandeling ondergaat of als je je eitjes wil laten invriezen (een hoger AMH betekent dat je vaak meer eicellen in een stimulatie ronde kan oogsten dan met een laag AMH) (3,4)
AMH zegt niets over hoe snel je zwanger gaat worden, of over je vruchtbaarheid op dit moment!
-
Broer SL, Broekmans FJ, Laven JS, Fauser BC. Anti-Müllerian hormone: ovarian reserve testing and its potential clinical implications. Human reproduction update. 2014;20(5):688-701.
-
Depmann M, Eijkemans MJ, Broer SL, Tehrani FR, Solaymani-Dodaran M, Azizi F, et al. Does AMH relate to timing of menopause? Results of an individual patient data meta-analysis. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. 2018;103(10):3593-600.
-
Broer S, Dolleman M, Opmeer B, Fauser B, Mol B, Broekmans F. AMH and AFC as predictors of excessive response in controlled ovarian hyperstimulation: a meta-analysis. Human reproduction update. 2011;17(1):46-54.
-
Elgindy EA, El-Haieg DO, El-Sebaey A. Anti-Müllerian hormone: correlation of early follicular, ovulatory and midluteal levels with ovarian response and cycle outcome in intracytoplasmic sperm injection patients. Fertility and sterility. 2008;89(6):1670-6.
Je tweede vraag, geblokkeerde eileiders:
Je hebt helemaal gelijk. Geblokkeerde eileiders kunnen alleen aangetoond worden door een HSG test, een behoorlijk invasieve operatie die artsen (gelukkig) alleen bij sterke indicatie uitvoeren. 60% van alle geblokkeerde eileiders zijn het gevolg van littekenweefsel na chlamydia (NHG standaarden). Bij Grip testen we je voor chlamydia antilichamen, zodat we kunnen zien of je ooit een chlamydia infectie hebt gehad, en hoe heftig die infectie was. Dat is natuurlijk geen garantie op blokkades, maar het geeft je een beter idee of je risico loopt. Dit is exact dezelfde test die gynaecologen in het ziekenhuis doen.
Dan je derde vraag, ovulatie:
We testen inderdaad op de derde dag van je menstruatie, zodat we een ‘stabiel’ LH en testosteron niveau kunnen meten in je folliculaire fase. De meest voorkomende eisprong afwijking is PCOS - ongeveer 1 op de 10 vrouwen heeft hier last van. Een combinatie van een hoge AMH, hoge LH, en hoge testosteron geeft je ongeveer 75% kans op PCOS (Sahmay, S., Aydin, Y., Oncul, M. et al. Diagnosis of Polycystic Ovary Syndrome: AMH in combination with clinical symptoms. J Assist Reprod Genet 31, 213–220 (2014). https://doi.org/10.1007/s10815-013-0149-0).
@annemariedroste Ik ga me niet inhoudelijk met deze discussie bemoeien, maar kudo’s voor jou dat je het gesprek niet uit de weg gaat!
Wordt de test via jullie ook vergoed door de basisverzekering?
Los van de inhoud, want daar heb ik geen verstand van, echt top dat je het gesprek aangaat hier
Heel relevant punt, dank je wel dat je 'm maakt!
Onverwacht maar waar: tot nu toe wil eigenlijk bijna iedereen die een Grip test heeft gedaan eerder aan kinderen beginnen. Dit is helemaal persoonlijk, maar ik dacht voordat ik aan Grip begon dat ik 't op m’n 38e ook nog wel kon redden, en joh, anders deed ik gewoon IVF? Ik weet nu dat vruchtbaarheid (en IVF!) helemaal niet zo werken, en dat het biologisch eigenlijk behoorlijk onverantwoord is dat we allemaal maar zo lang wachten.
Aan de andere kant ben ik als feminist behoorlijk sympathiek aan het idee dat we jonge vrouwen ook niet moeten dwingen om maar dan maar ‘biologisch juist’ jong kinderen te krijgen. Het kost ons nog steeds 40% in salaris wanneer we een kind krijgen ten opzichte van mannen, maar dat bedrag is een stuk kleiner wanneer we ouder kinderen krijgen. Deens onderzoek wijst uit dat we 50% in jaarlijks inkomen meer verdienen wanneer we kinderen krijgen na ons 31e. Dat betekent dat je als jonge, ambitieuze vrouw voor een onmogelijke keuze staat: wil je jong moeder worden en weinig verdienen, of neem je het risico en ga je voor je leven/carriere, maar heb je daarmee kans dat je te laat aan kinderen begint?
Idealiter passen we de samenleving aan dat dit niet langer het geval is natuurlijk, maar ondertussen begrijp ik heel goed dat er vrouwen bestaan die inzicht willen in hoe ze er voor staan. Ik wil niemand schijnzekerheid geven, maar er zijn bepaalde aandoeningen die zwanger worden moeilijker maken, en die kunnen we uitsluiten.
Dit is natuurlijk helemaal waar. Modern Fertility is een bedrijf in Amerika dat ongeveer dezelfde testen aanbiedt als Grip. Hun eigen onderzoekers hebben geconstateerd dat vingerprik en venapunctie dezelfde resultaten opleveren, ik neem aan omdat niemand daar ooit eerder naar had gekeken. Het onderzoek is ‘peer-reviewed’ en gepubliceerd in een van de meest vooraanstaande journals op het gebied van voortplantingsgeneeskunde.
We kunnen natuurlijk een heel debat voeren over of het goed of slecht is dat commerciele instellingen steeds meer wetenschappelijk onderzoek publiceren, maar feit is dat de kwaliteit van het journal garandeert dat de resultaten in ieder geval relevant en herhaalbaar zijn.
Ha bedankt! Ik ben al lang blij dat er aandacht voor het onderwerp komt!
Mooi dat je je website start uit feministische idealen en het is natuurlijk je goed recht je bedrijf daar vervolgens op in te richten.
Mijn visie is echter dat we beter de discussie binnen de maatschappij kunnen opzoeken m.b.t. carrière kansen en salaris, dan dat vrouwen moeten gaan inschatten waar ze staan met hun vruchtbaarheid. Wat jullie doen is namelijk meer symptoonbestrijding dan de oorzaak van manvrouw ongelijkheid aanpakken.
Uiteraard is het als vrouw fijn dat jullie/jouw bedrijf bepaalde aandoeningen die zwanger worden moeilijker maken kunnen uitsluiten, maar dit vind ik dus alsnog wel een bepaalde vorm van schijnzekerheid ofwel verkeerde keuze om je ‘planning’ op te baseren en/of uit te stellen. Zwanger worden blijft een loterij, en ook als je de bepaalde aandoeningen niet bezit, blijft hoe jonger hoe ‘beter’.
Maar zoals al eerder aangegeven, dat is maar slechts mijn visie en daar mogen jullie natuurlijk anders instaan.
100% gelijk. Ik wil die maatschappelijke discussie ook heel graag voeren! Als het aan mij zou liggen is Grip binnen niet al te lange tijd een stuk minder nodig ;).
Ik denk dat iedereen zelf mag bepalen of ze wel of geen extra informatie over hun lichaam willen. Voor sommige mensen zal die kennis hinderlijk zijn, maar voor anderen is het een belangrijke manier om betere keuzes te maken.
En natuurlijk de vragen vooraf insturen.
Oh, en in het kader van transparantie -
Hierboven citeer ik een paper van F. Broekmans. Prof Broekmans is gynaecoloog en prof reproductive endocrinology & surgery aan het UMC Utrecht. Hij is ook een adviseur voor Grip.
Echt sneu. Zoooooooo bang voor enigszins kritische vragen. Dan geloof je toch niet in je bedrijf en je product of dienst?