Mommybloggerstopic #3

Vooral veel geduld en veel tijd kosten honden inderdaad

1 like

Eens het lijkt nu alsof JM zoiets heeft van We hebben er geld voor gekregen en dat willen we niet afstaan. Maar we willen ons zelf ook indekken voor de vele reacties die we krijgen.

7 likes

Het punt is dat je met behulp van een minuscuul druppeltje bloed je deze bepalingen niet kunt doen. Het is simpelweg te weinig :drop_of_blood:. Ze kunnen dus nooit zeggen of iemand deficiënties heeft of niet. En dus ook nooit wetenschappelijk onderbouwd wat suppleren omdat de test al niet goed is. Als het zo simpel was zou je in het ziekenhuis of bij de huisarts toch ook geen 5 buisjes bloed moeten afgeven om te weten wat er mankeert.

Jammer dat ze voor nu een stop hebben op de EBM testen en deze dus in de toekomst toch weer beschikbaar zijn. Heel spijtig.

44 likes

Kon het maar met een druppeltje bloed :cry: heb zo’n grafhekel aan bloedprikken.

8 likes

Lol, zou mijn werk een stuk makkelijker maken. Hup druppeltje bloed en je hebt een volledig bloedbeeld jeeeeej. Ik ken alleen de vingerprik voor een glucose meting of het Hb als je bloed gaat doneren bij de bloedbank.

9 likes

Bovendien stop je het bloed in een apparaat om de waarde van bijvoorbeeld rode en witte bloedcellen af te lezen. Ook voor vitamine b12 en ijzer geldt dit. Ook de mineralen (zoals kalium en magnesium) onderzoekt het apparaat. Dit allemaal onderzoek je niet onder een microscoop. Het enige wat je onder een microscoop bekijkt is de vorm van de witte bloedcellen (er zijn meerdere soorten) of er iets bij zit wat er kwaadaardig uit ziet. Maar daar zijn alleen de klinisch chemicus en hematologen voor bevoegd. Zeker niet “dokter” Wiersma.

22 likes

Bij de uitleg van het deel dat wel wetenschappelijk wordt genoemd (waarden bloedcellen) heb ik al het gevoel dat ze na 5 minuten google een ondernemersplan hebben opgezet. Hematologisch bloedonderzoek is net zoiets als cardiologisch hartonderzoek, namelijk precies hetzelfde in dure woorden (want dat verkoopt beter? O nee het gaat natuurlijk om mensen helpen en niet om het geld)

22 likes

Hun voedingsadviezen zijn ook op z’n minst betwijfelbaar. Natuurlijk is gezond eten goed voor je en kun je dat het beste doen als je zwanger wil worden. Maar adviezen over koud eten en drinken vermijden, eten dat ‘ontstekingen op celniveau’ zou veroorzaken zoals pinda’s en gedroogd fruit, en dat multivitaminen de ‘ontwikkeling van de eicel verbeteren’ zonder dat er met een normale bloedtest tekorten zijn vastgesteld zijn voor zover ik weet niet wetenschappelijk bewezen (en als dat wel zo zou zijn: LINK DIE STUDIES EENS). Ze raden ook bepaalde voeding, acupunctuur en supplementen aan om endometriose te behandelen en raden ‘oliepakking’ aan voor een gekantelde baarmoeder, etc.

Dat is natuurlijk advies waar ze niet direct geld aan verdienen (behalve webinars eventueel) en het zal ook weinig kwaad kunnen, maar al met al is die website heel veel orthomoleculair/alternatief/onwetenschappelijk gelul en heel weinig echt handige informatie.

14 likes

NU snap ik waarom ze in Afrika zoveel kinderen krijgen. Gebrek aan veilig drinkwater = weinig drinken = kinderen baren.

Hallelujah Annic en Linda :pray:

1 like

Maar wat ik dus begrijp van die bloedtest, zijn dat dus ook exact de dingen die je allemaal bij de huisarts kan vragen als je bloed laat prikken?? Waarom zou je dan ingodsnaam zo’n special snowflake bloedtest aanvragen?

11 likes

Neee maar deze is óók complementair en we weten allemaal dat als je een beetje moeilijke woorden gebruikt dan wordt het daar betrouwbaarder van. En komen ze ergens toch niet uit, dán verwijzen ze je wel weer naar je huisarts want hun test vervangt reguliere geneeskunde niet hoor!

13 likes

lol maar dat ‘complementaire’ gedeelte wordt ook gewoon door de huisartsen gedaan? Als ik mijn B12 wil laten onderzoeken (want eet vegetarisch) dan vraag ik dat gewoon aan en klaar is kees?

5 likes

Vraag 1: als het geen commercieel platform is waarom is het dan een bv en geen stichting? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

8 likes

Maar hoe moet je er nou iets aan verdienen als je klanten alleen maar naar hun eigen huisarts gaan met hun eigen zorgverzekering :sob:

8 likes

Ik snap het ook gewoon niet zo goed. Want het ik vind het idee van zo’n platform echt zo slecht nog niet. En ook als BV zou het prima kunnen bestaan naar mijn idee, maar zet er dan gewoon advertenties op. Stel, ze betrekt er een aantal échte artsen/experts bij, zorgt dat de kwaliteit van die artikelen drastisch omhooggaat, en ze schrijft af en toe een gastblogje over dat voor haar lauw gestoomde tomatenpuree met kastanjesiroop uit de Himalaya goed werkte tegen ochtendmisselijkheid, dan helemaal prima toch? Waarom zo halsstarrig vasthouden aan die bloedtesten?

10 likes

Of verkoop mooie zwangerschapskleding of draagdoeken of iets anders wat wel ergens op slaat

10 likes

Maar dat kopen vrouwen die nog niet zwanger zijn niet natuurlijk, die kopen alleen valse hoop

14 likes

Ah dat is wel waar ja

:sweat_smile:

12 likes

Haha het was dus niet de bedoeling dat iedereen het ziet, m.a.w. het is wel commercieel maar moest vooral niet zo lijken… ik durf te wedden dat ze die bloedtesten in persoonlijk advies straks alsnog gaan verkopen

31 likes

Hahahaha m’n koffie.

Wel fijn dat we dit allemaal op een online internetforum kunnen delen met elkaar.

3 likes