Meer offline

Ik wil ook meer offline nadat ik erachter kwam dat ik vaak meer dan een uur per dag op insta zat, en zo’n 4-5u op m’n telefoon per dag. Hoe dan?! Als ik die tijd had besteed aan een cursus of wat dan ook, of aan opruimen…

Dus ik ga in kleine stapjes steeds minder op m’n tel. Paar regels die ik heb:

  • niet vóór 10u 's ochtends op socials, en ook niet na 9u 's avonds
  • de tijd bekijken op m’n horloge ipv m’n tel (daar gaat het vaak mis)
  • in de ochtend gewoon eerst klaarmaken en ontbijten, niet luieren
  • als ik op m’n telefoon wil, echt een alternatief zoeken zoals gewoon doorwerken als een normaal mens, iets opruimen/schoonmaken, met m’n huisdier knuffelen

Elke dag schrijf ik op hoeveel ik op m’n telefoon zat (ter vergelijking met hiervoor, en zo blijf ik geconfronteerd met m’n schermtijd)

Het gaat tot nu toe best goed, zit al 2 dagen onder de 3 uur. En het voelt ook goed om dit te doen! Niet het idee dat ik wat mis.

12 likes

Ik hoop dat het niet vervelend ja dat ik dit topic weer gebruik, maar ontdek hem net pas. Ik heb ook ongeveer 4(+) uur schermtijd per dag geloof ik, vooral chrome (forum en dingen opzoeken, online shoppen en instagram). Sinds kort ook tiktok waar je ook in kunt verdwalen. Ik weet alleen in deze tijd niet zo goed hoe ik me anders kan vermaken en ben echt op zoek naar prikkels. Ook vind ik het dubbel want wat er zoveel beter aan een boek lezen bijvoorbeeld ipv op een forum lezen. Ik heb meer argumenten nodig ofzo om me zover te krijgen ermee te minderen. Ook kan ik niet zomaar apps verwijderen want voor mijn bedrijf moet ik daar wel actief op zijn (meerdere keren per dag maar in totaal miss een half uurtje) dan switch ik automatisch over naar privé of zie ik weer een melding staan en hoppa weer 20 min verder moet doelloos scrollen enzo. :unamused:

2 likes

Ik zit ook op 3 uur per dag en wil dat al tijden terugbrengen naar 2 uur per dag.

Wat bij mij helpt: in de avond mijn telefoon ergens anders neer leggen. Op die manier kan ik hem niet 's nachts pakken als ik niet kan slapen en begin ik mijn dag niet met scrollen. Die tijden tikken bij mij namelijk het meest aan. En verder zet ik tussendoor forest vaak aan. Helaas kan ik op mijn werklaptop niets installeren, waardoor ik nu alsnog te veel tijd doorbreng op het forum terwijl ik saai werk moet doen :roll_eyes:

1 like

Dit doe ik inderdaad ook.
Ik slaap op zolder maar laat mijn telefoon altijd beneden liggen als ik naar bed ga.
Dus zo pak ik hem ‘s avonds en ‘s nachts nooit. En als ik wakker word, dan word ik ook echt even rustig wakker zonder gelijk dat ding te pakken. Geeft veel rust moet ik zeggen.

En ik ben dus afgelopen zomer op vakantie geweest, 11 dagen, zonder mijn telefoon mee te nemen.
Het was zooo fijn!
De eerste twee dagen waren onwennig, omdat ik gewend ben alles op te zoeken, en steeds dat ding te pakken, maar daarna gaf het echt zo veel rust.
Nou moet ik wel zeggen dat mijn vriend zijn telefoon wel mee had, dus dat mensen mij in geval van nood altijd konden bereiken. Ik had ook iedereen ingelicht dat ik geen telefoon mee had.

Do Not Disturb gaat bij mij nu automatisch aan om 22u. Ik merk dat dat mijn drang om laat nog te appen en op FB te kijken verminderd is.

Ik zit nog steeds aan 5uur per dag, maar dit is iig een begin.

2 likes

Onder instellingen en dan welzijn en ouderlijk toezicht kan je app-timers instellen bij mijn Samsung.

2 likes