Meer offline

Ik vind het echt super lastig om te minderen. Helemaal nu ik vakantie heb. Pak om de haverklap mn telefoon. Echt irritant.
Als ik op mn balkon zit laat ik hem wel expres binnen liggen, en dat gaat dan wel goed.
Ook op dagen dat ik werk gaat het een stuk beter. Is echt een stukje verveling…

Ik keek net op mijn digitaal welzijn ding op mijn telefoon. Ik schaam me DOOD. Kijk hoeveel ik gister op telefoon heb gezeten.
Vandaag “slechts” 1,5 uur. Maar wordt natuurlijk nog meer.
Dit is echt ABNORMAAL

1 like

Toevallig dat dit topic voorbij komt! Ik ben vanmorgen opgestaan, heb mijn telefoon bewust op bed laten liggen. De laptop heb ik er pas later bij gepakt om het forum te kijken, maar verder geen social media oid. En ik ben zo zo zo productief!

Ik merk wel, dat als ik aan mijn telefoon denk, ik echt een knoop in mijn maag krijg. Een soort zenuwachtig gevoel. Super eng dat zo’n stom apparaatje zoveel met je kan doen.

3 likes

@Zaadjes Erg is dat he? Ik had gisteren m’n mobiel op forest gezet (dan blokkeert hij je telefoon voor een bepaalde periode) en dat helpt wel goed. Maar ik betrapte mezelf erop dat ik wel een soort onwennig gevoel had en ook steeds dacht “oh even m’n mobiel pakken”. Echt niet fijn, het is echt een verslaving. Ik probeer er echt bewust af te komen door hem inderdaad weg te leggen of te blokkeren.

Ik ga vanaf nu veel strenger opletten. Dit kan zo echt niet meer. Vanavond leg ik 'm op mijn slaapkamer. Het loopt echt de spuigaten uit!

Ik ben mijn telefoon vandaag vergeten.
Kwam er al vrij snel achter maar wilde niet meer naar huis gaan om m op te halen en ik heb vandaag al 30 keer naar mijn telefoon gegrepen voor ‘iets’ om vervolgens te beseffen dat ik die nog steeds thuis heb laten liggen. En ik denk inderdaad steeds van: ohh, zou ik gebeld/geappt worden en misschien wordt diegene dan wel boos omdat ie denkt dat ik m negeer als ik niets terugstuur. Maar ik besef nu dat het helemaal niet vanzelfsprekend moet zijn dat ik de hele dag maar bereikbaar zou moeten zijn dus ze wachten maar lekker tot vanavond. Mijn eetafspraak vanavond heb ik gemaild dat ik graag een tijd wilde afspreken en dat ik mijn telefoon niet bij me heb en dat ging prima. Verder heb ik nu mijn werk bijna al af wat en loop ik bijna anderhalf uur (!!) voor op waar ik normaal ongeveer zou zijn.

Ik ga mn telefoon een keer vaker thuislaten. Helemaal niet zo’n slecht idee.

4 likes

Even een up voor dit topic. Ik ben een vreemd geval. Onderweg naar/van en op mijn werk en met vriendinnen kan ik heel goed van mijn telefoon afblijven, maar zodra ik niets te doen heb gaat het mis.

Ik heb vandaag al ruim 4 uur op mijn telefoon gezeten. De afgelopen week gemiddeld 6 uur per dag.

Het zou wel al flink schelen als ik Facebook en Instagram van mijn telefoon af haalde, want sowieso boeien die 2 mij niet meer zoveel. Facebook vind ik heel saai en Instagram geeft mij anxiety om geconfronteerd te worden met alle online perfectie, heel ongezond dus eigenlijk. Het enige wat ik echt nog leuk vind is Twitter, want dat is realistischer.

Videoland is wel een goede vervangende bezigheid en ik ontspan erdoor.

Gooi ze eraf! Je gaat je echt beter voelen denk ik.

1 like

Ik zou echt proberen de apps van je telefoon te gooien, voor mij is het een verademing en ik was niet eens heel actief met social media (meer beetje bij anderen gluren). Facebook heb ik al een tijd uit en mis ik totaal niet (gedeactiveerd dus m’n profiel kan ik eventueel terughalen). Insta heb ik wel maar ik plaats en volg alleen natuur foto’s en dat blijf ik ook doen want dat vind ik ook echt leuk. Ik volg op IG verder niemand persoonlijk zeg maar (een enkele vriendin misschien). Ik ben social media verder zo beu. Ik plaatste wel eens een IG story maar nu denk ik waarom? Wat heb ik er nou eigenlijk aan? Klinkt heel zweverig maar ik probeer heel erg te genieten van wat ik zie of doe zonder anderen daarvan op de hoogte te hoeven stellen. Natuurfoto’s maak ik nog wel, maar dan 1 of 2 en verder genieten van het moment zelf. Vakantie was ook zoiets, er was een prachtige zonsondergang en ik denk wel 50 mensen stonden ernaar te kijken via hun tel. Wij waren serieus de enigen die er gewoon naar keken. Ik vond dat zo’n triest gezicht.

Op IG heb ik anderen sowieso nooit heel intensief gevolgd maar doe dat nu helemaal niet meer en dat is echt zoveel fijner. Iedereen lijkt een perfect leven te leiden op IG en daar kun je soms best een beetje jaloers van worden of onzeker. Nu ik gewoon van niemand iets voorbij zie komen geeft dat een soort rust. En het boeit me ook niet meer wat een oud studiegenoot voor baan heeft gekregen of hoe de baby van basisschool vriendin heet die ik al 100 jaar niet gezien heb.

Kan het iedereen aanraden haha.

4 likes

Ik heb de afgelopen maand geen internet gebruikt voor de lol en het is zo goed bevallen jongens, kan het iedereen aanraden.

9 likes

Oeh dit klinkt gaaf, kun je er meer over vertellen? Hoe deed je dat met werk enzo? Had je nog bepaalde regels? Bijv. google maps gebruiken wel/niet als je moest navigeren?

Ja hoor!

Voor mijn werk mocht ik internet gewoon gebruiken en ook om dingen op te zoeken als ik de informatie echt nodig had, bijvoorbeeld recepten, het weer, openingstijden etc. Ook muziek en audioboeken luisteren heb ik bijvoorbeeld gewoon gedaan; als ik maar niet naar een scherm staarde was het oké. Verder had ik de regel dat ik wel samen met anderen films en tv mocht kijken, mits we er echt voor gingen zitten. Dus ik heb bijvoorbeeld wel wat films en Wie is de mol? gekeken.

Qua communicatie/social media heb ik alleen Instagram gebruikt voor mijn werk en via Telegram en Facebook messenger een beetje gepraat met vrienden.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een dumbphone heb en mijn oude smartphone alleen gebruik voor audioboeken en zakelijke Instagramdingen (er zit geen simkaart in), dus die ‘hobbel’ had ik al genomen voordat ik dit deed.

1 like

Het is mij de laatste tijd gelukkig wel gelukt minder op instagram en fb te scrollen.
Sowieso minder te posten en dat vind ik eigenlijk best fijn.
Ik voel helemaal niet meer de drang om iets te posten en vind het heel fijn om die privacy te hebben eigenlijk.
Vroeger deelde ik best veel maar vind dit toch echt heerlijk!!!

Dit heb ik ook. Heb ook zo min mogelijk op Facebook staan en deel op insta vaker iets via stories dan echt op m’n profiel.
Ook heb ik alle meldingen op m’n mobiel uitstaan zodat ik ook niet steeds de drang heb om te kijken.

Ja ik krijg toch geen belangrijke meldingen. Ik krijg hooguit meldingen van evenementen of van vrienden die me ergens in taggen. En die wachten dan maar even :joy:

1 like

Tijdens mijn vakantie las ik het boek Digital Minimalism van Cal Newport en ik merk echt een verandering in mijn gedrag sinds ik weer thuis ben dus ik wilde dit boek hier aanraden.

Ik heb niet veel gelezen wat echt nieuw voor me was (komt misschien ook omdat ik meerdere boeken van deze auteur heb gelezen) maar op een of andere manier opende het toch mijn ogen. Ik ben me sindsdien echt bewust van het feit dat ik mijn tijd verspil als ik op instagram scroll en dat niets toevoegd aan mijn leven én dat andere activiteiten echt meer voldoening/geluk geven. Dus ik ben sindsdien ook veel meer aan het wandelen / knutselen / klusjes in huis aan het doen die ik al maanden voor me uitschoof.

Blabla lang verhaal over forum

Het enige waar ik nog een beetje over in dubio ben is dit forum. Hij legt uit dat er digitale diensten zijn van hoge waarde en van lage waarde en dat je dus voor jezelf moet uitvogelen wat je jouw tijd waard vindt in hoe je dit zo indeelt dat jij de baas bent over je tijd en je geen slachtoffer wordt van techbedrijven die jou verslaafd maken van hun product. (Zodat je nóg een potje gamet, nog een aflevering kijkt, ineens een uur lang aan het scrollen bent etc.)
Het forum kost me wel veel tijd, ook tijdens mijn werkdagen zit ik er vaak, naar mijn mening, te veel op. Tegelijkertijd heb ik het idee dat het forum me ook echt iets brengt. Ik leer dus echt vaak dingen van hier meelezen op heel veel verschillende gebieden. En aangezien ik hier al sinds mijn 11e ofzo zit, kan ik me ook echt geen leven zonder voorstellen. Herkennen mensen dit?

4 likes

Ik heb precies hetzelfde. Ik leer elke dag wel iets op het forum en daardoor heeft het voor mij veel meer toegevoegde waarde dan bijvoorbeeld influencers op Instagram of leuke memes op Facebook. Desondanks zit ik er ook uren op mee te lezen en besteed ik er wellicht wel teveel te tijd aan. Wat nu wel heeft geholpen is wat topics uit te zetten waar ik niks meer uithaal, zoals het beautybloggers/youtubers topic. Dat was meer tijdverdrijf. Ik schakel dan ook de meldingen uit/ongelezen berichten. Dat helpt een beetje. Ik hou ook in het oog dat ik niet de eis aan mezelf op hoef te leggen dat ik streef naar volledig offline te zijn, een beetje moet oke zijn.

1 like

Ja ik had zelf ook zoiets in mijn hoofd. Bepaalde topics op negeer zetten die veel tijd kosten om bij te houden maar weinig opleveren.

Ik heb het boek net gereserveerd bij de bieb na aanleiding van je bericht. Ik ben benieuwd!

1 like

Ik heb zelf bijna alles op negeer gezet behalve bepaalde favo topics. Wel onderwerpen maar toen alles in het lijstje stond had ik echt heel erg de drang alles te willen lezen en qua tijd loopt het op.
Ook bijna alle topics gericht op winkelen/spullen op negeer gezet maar dat heeft niet met offline te maken.

Websites, vlogs en social media kan ik prima minderen maar dit forum geeft ook veel inzichten en mensen hier denken anders als mijn omgeving en dat vind ik juist top en wil ik niet zonder :stuck_out_tongue: