Krullentopic

Wel veel op basis van olie.

Mijn haar word wel altijd gelukkig van argan olie.
En het is snel droog.
Wat is haar moeilijk zeg!! Want ik heb nu dus ook shampoo met proteïne gekocht want dat is ook weer erg belangrijk voor krullen vooral als ze niet zo willen krullen als dat je gewend bent.

Ik woon in Utrecht en ik ga naar studiobinamar in Amersfoort. 25 euro voor studenten en hebben tenminste verstand van krullen. Ik heb het liefste de eigenaar die me knipt (volgens mij de enige man). Je kan het beste met gewassen droog haar zonder (ik doe heeel weinig) product komen, want ze knippen het droog. Je hebt in Utrecht ook nog Ebony, maar die man vind ik heel naar.

Ook naar @Ceyina

2 likes

Ja, vreselijk irritant… mijn haar krult wel mooi als het net gewassen is, maar het zakt toch altijd uit of het wordt zo sliertig. Ik denk dat de kokosolie misschien iets te zwaar in deze conditioner? Het blijft toch trial and error met krullen :unamused:

@Pabbles Goed om te weten dat Studio Binamar een goede kapper is. In Amersfoort zitten echt 100en kappers, maar ik heb er nog nooit een gevonden waar ik echt tevreden over ben.

2 likes

Ziet er goed uit. Waar bestel jij deze?

Mijn haar: voorste plukken 3A krullen en de rest ongeveer 2C waves. Mijn haar is fijn en ik kan makkelijk mijn krullen uit mijn haar borstelen.

Mijn sulfaat- en siliconenvrije ritueel:

1. wassen met sheamoisture fruit fusion shampoo

2. Conditionen met sheamoisture fruit fusion conditioner

• Wanneer de conditioner erin zit haal ik de klitten uit mijn haar met mijn handen.
  1. Als ik klaar ben met douchen knijp ik het water uit mijn haar met mijn handen en plop (handdoek in een driehoek, ik leg mijn krullen op mijn hoofd en de handdoek op mijn hoofd binden) ik mijn haar met een microvezel handdoek in maat S van de decathlon.

2. Hierna stop ik gel in mijn haar. Kruidvat Ultra Strong Parfumvrije Styling Gel. Eerst over mijn haar en dan van onderen scrunchen. Dit op laten drogen (of diffusen) en er niet aan zitten tot het droog is.

3. Als het compleet droog is ga ik met mijn vingers schudden bij mijn haaraanzet en scrunch ik de gel los voor volume.

4. De volgende ochtend maak ik het vochtig met een plantenspuit en doe ik als het nodig is nog een beetje gel erin. Als het droog is schud ik er weer een beetje doorheen.

Ik was ongeveer 1.5x per week mijn haar en kan het ongeveer 3 dagen mooi krullend dragen.

3 likes

Trouwens let op dat bij je sulfaatvrije shampoo niet het ingredient Sodium C14-16 olefin sulfonate wordt gebruikt, dit is geen sulfaat maar wel rete agressief. Dus die zou ik nog steeds vermijden! Nature box en Maui gebruikt dit ingredient volgens mij.

ja zit in mijn maui!! vandaar dat mijn haar de laatste tijd niet zit. Ik was echt enthousiast over deze shampoo in het begin.
gelukkig komt een nieuwe vandaag met de post…

Heb de bounce curl besteld bij My hairshop @Li5anne. Daar kost de grote versie 30€, inclusief gratis verzenden. Ben benieuwd naar de gel en naar de levering :blush:
Ik heb eerst de 0% parfum gel van Kruidvat geprobeerd, maar daar werd mijn haar heel dof van. Het krulde wel aardig, maar ik denk dat er toch een uitdrogende stof in zit.

Goed om te weten, dan begin ik met een klein beetje. Dinsdag komt ie binnen, hoop ik.

@Li5anne Heb de bounce curl gel vandaag voor het eerst gebruikt en ben erg tevreden met het resultaat! Mijn haar is ook lekker zacht en de gel ruikt fijn. Vooralsnog een goede aankoop! Als je hem niet via Bol kunt bestellen, is My hair shop prima. Netjes verpakt en ze verzenden via PostNL.

1 like

L’oreal heeft een Low Shampoo, is eigenlijk gewoon een soort reinigende crèmespoeling, maar wel minder heftig dan echt shampoo. Misschien is dat wat voor je? Het zit in een pompflesje.

Oke ik moet echt iets met mijn haar, ik heb krultype 2c (wat soms gedurende de dag uitzakt naar 2b), met een lengte die iets over mijn schouders valt. Maar het is echt vrij pluizig en vind de krul er niet zo mooi uit zien. Het is trouwens nu wel goed geknipt (droog geknipt) bij The Graduates, dus dat is het problem niet haha.

Ik was het om de dag ivm sporten (dus zweet) en borstel alleen nat. Maar wil nu echt even iets aan mijn haar gaan doen, want vind het een beetje zonde van mijn in potentie-mooie-krullen haha.

Heeft iemand een laagdrempelige tip waar ik mee kan beginnen?
Wil in ieder geval na het wassen met een shirt gaan drogen en op zoek naar een andere shampoo/conditioner? En misschien reverse-washing?

Ik zou beginnen met een sles/ silicoonvrije shampoo en conditioner. En dan je haar na het wassen met een microfiber handdoek of hammandoek doen en vooral veel scrunchen. @Li5anne gaf hierboven al bounce curl gel als aanrader voor styling en die is echt geweldig.

2 likes

Oh dit ga ik ook proberen!
Ik merk dat ik het elke x eventjes volhoud om mijn ‘krullenroutine’ (voor zover ik die heb) vol te houden, waarna ik het weer los laat. Het blijft ook altijd een zoektocht naar de perfecte combinatie.

2 likes

Normaal gebruik ik gewoon alle shampoos en conditioners en kijk ik er niet echt naar, maar lees steeds vaker dat ik eigenlijk sulfaten en siliconen moet vermijden. Iemand die dit toevallig aan een dummy zoals ik kan uitleggen hoe dat zit. Want op welke stof moet je dan letten en zit het ook in de meeste drogisterij styling producten?

Ik vind het allemaal zo lastig zodra ik het moet bij een Etos of Kruidvat kan kopen. Er staat ook zoveel tegenstrijdige dingen online met wat goed is, dat ik door de bomen het bos niet meer zie

Elkenkrul is anders, maar over het algemeen werken barabenen, sls, siliconen en minerale olie (vaseline) uitdrogend op het haar.
Eerste twee zijn shampoo ingrediënten. Deze zijn te agressief ontvettend.
Siliconen zijn in eerste instantie fijn maar ikzelf merk dat ik er erg droog haar van krijg.
Minerale olie krijg ik stro haar van.

1 like

Sulfaten zijn een type surfactanten, wat inhoudt dat ze zowel water als olie aantrekken. Hierdoor kunnen de twee gemengd worden en werkt het dus ontvettend; de olie kan uit je haar gewassen worden. Ze zorgen er ook voor dat je shampoo schuimt. Werkt op zich hartstikke goed, maar voor sommige haartypes is het te heftig. Krullen hebben juist baat bij veel moisture omdat het anders droog wordt en gaat pluizen. Siliconen zijn, naast dat ze je haar glad maken, best wel verzwarend. Daarnaast heb je eigenlijk een sulfaat nodig om siliconen uit je haar te krijgen, dus als je sulfaatvrije shampoo gebruikt met een conditioner met siliconen krijg je op een gegeven moment siliconen build-up, waardoor je haar heel zwaar wordt en niet meer mooi zit. Sulfaten worden vaak gewoon ‘sulfate’ genoemd, de meest voorkomende zijn sodium lauryl sulfate en sodium laureth sulfate (die tweede is iets milder). Siliconen kan je herkennen aan dat ze eindigen op -one.
Ik vind zelf de Schwarzkopf Kids shampoo prettig, en veeel goedkoper dan de meeste sulfaatvrije shampoos (staat bij de babyshampoo enzo). Die met het elfje noemen ze conditioning en die met de piraat staat op dat het ook voor je lichaam is geloof ik, maar de ingrediënten zijn exact hetzelfde. Ik vind de blauwe zelf lekkerder ruiken. Een goedkope siliconenvrije conditioner is de Coconut conditioner van Inecto. Ik heb zelf altijd de lelijke verpakking die ze bij de Action hebben (deze, de Kruidvat verkoopt hem ook met een mooiere verpakking maar ik durf uit m’n hoofd niet te zeggen of de ingrediënten daarvan hetzelfde zijn.
Verder is het goed om te weten dat je haar vaak aan de switch moet wennen, dus als je denkt dat het wat voor je zou kunnen zijn zou ik wel echt proberen het wat langer de tijd te geven als het de eerste keer slecht zit of niet lekker voelt!

4 likes

Oh ik ga die kindershampoo halen!

Zullen we misschien een lijst met onze sulfaat en siliconenvrije producten maken?

Shampoo:

Conditioner:

Haarmasker:

Stylingproducten:

2 likes

Sulfaat- en siliconenvrije producten

Shampoo:

• Zarqa iedere dag
  • Sheamoisture fruit fushion shampoo

Conditioner:

• de Tuinen aloë vera conditioner,
  • Curls bleuberry bliss (leave in conditioner)
  • rozemarijnolie (leave in)
  • Sheamoisture fruit fushion conditioner

Haarmasker:

• kokosolie/amandelolie (hot oil treatment),
  • olaplex 3
  • Sheamoisture fruit fushion hair mask

Stylingproducten:

• Bouncecurl light crème gel
  • kruidvat gel ultra parfumvrij
4 likes

Ik ben Tom niet maar lijnzaadgel is het enige stylingproduct dat ik gebruik sinds ik (door jou haha) de curly-girlmethode heb ontdekt en het is echt fantastisch.

Ik gebruik:

• 40 g lijnzaad
  • 250 g water
  1. Doe de lijnzaad en het water in een steelpannetje op middellaag vuur tot het kookt.
  2. Laat de lijnzaadgel 5-10 minuten doorpruttelen tot je grote bubbels krijgt in het water en de gel een slijmerige consistentie heeft (best dun, want het wordt dikker wanneer het afkoelt):
    41 53
  3. Zeef de lijnzaadgel direct!!! Je kunt er ook voor kiezen om de lijzaadgel af te laten koelen en vervolgens met bijv. een panty te zeven, maar ik vind dat een stuk minder praktisch. Als je de gel zeeft wanneer deze nog heet en dun is, lukt het heel makkelijk.
  4. Laat de lijzaadgel goed afkoelen en bewaar in de koelkast of in de vriezer.
  5. Ik maak gelijk nog een portie gel met de zaadjes die overgebleven zijn, deze keer met 100 g water i.p.v. 250. Je kunt de zaadjes erna ook gewoon afspoelen en eten, als je wilt. :sweat_smile:
7 likes