Kun je het beste heel lichtjes even opschuren, maar echt niet teveel.
Met grof of fijn schuurpapier?
Fijn schuurpapier! ik kan je alleen geen foto sturen (want m’n meubels staan in de opslag)
Heb besloten dat ik eerst maar de boekenkast zelf ga doen en daarna pas de deuren want het zou wel heel zonde zijn als ik die dure deuren verpest.
In mijn huis heeft de vorige eigenaar zonder ervaring met elektra dingen “geprobeerd”.
Mijn oom is elektricien en die vertelde me dat het achter de meterkast al doorgebrand was, ik een elektrische schock onder de douche zou krijgen als de wasmachine kortsluiting zou maken en toen wij met verbouwen lasdozen weghaalden was het daaronder zwart geblakerd.
Nu is dit misschien allemaal niet het geval bij wat bedrading doortrekken, maar mijn vriend en ik doen alles zelf behalve elektra. Ik ben dus verpest
Wij gaan dat binnenkort doen! Binnen hebben we wel al gedaan, buiten nog niet. Ben zelf ook benieuwd
Ik heb een nieuwe eettafel gekocht, het onderstel is hout dat wit geverfd is, maar tis heel lelijk want er zitten allemaal gele strepen tussen, dus ik wil het opschuren en daarna opnieuw wit verven (of grijs, of wit met een grijsje erin…). Met wat voor schuurpapier zouden jullie dit opschuren? Ik wil het met de hand doen omdat het van die balpoten zijn.
Ook heb ik een salontafel die niet mooi meer is , die ga ik denk ik ook opschuren en opnieuw verven. Maar ik weet nog niet zo goed welke kleur.
Tot slot heb ik ook nog een antieke (?) buffetkast, die ga ik opnieuw in de was zetten. Nu zegt internet dat ik hem dan eerst schoon moet maken met theewater, dus ik ben nu een pot thee aan het zetten :’).
Qua schuurpapier komt het niet zo nauw, maar je hebt papier nodig dat de verflaag er goed afhaalt. Ik heb thuis meerdere soorten liggen, en grovere en een fijnere. Dat zit ik jou ook aanraden, zeg iets van 80 en 120. Je voelt het wel je hand. Koop ik zo’n schuurblokje, daar kun je makkelijk mee langs randjes schuren. En je kunt voor het verven nog een keer met een 200 de grotere vlakken doen, dat het daar mooi glad is.
Dankjewel!
Ik kan geen 200 vinden bij de hornbach, bedoel je 180, 220 of juist 20? (voor ik het verkeerde bestel)
180 of 220 is prima. Zeker geen 20, je wil fijn schuurpapier om het goed glad te krijgen.
Wat @Fredje zegt. Hoe hoger het getal, hoe meer en dus hoe fijner de korrel van het papier is. En dus hoe gladder het schuurt.
Ik heb allemaal schuurpapier, donkere beits, witte zijdelak en kwasten!
Ben net begonnen met het opschuren van de salontafel, deze gaat in de donkere beits.
Maar ik snap niet of ik nou schuur om de laklaag eraf te halen, of om de tafel egaal te krijgen.
Er zitten echt gigantische lichte vlekken op van ontplofte beschimmelde meloenen.
Hierbij een foto vh begin geschuur
Zit er nu lak op of beits? En heb je dekkende beits gekocht of doorzichtige?
Also:
Hoe dan?
Geen idee wat er nu op zit, het was in deze kleur toen ik het set overnam en volgens mij is het gewoon in die kleur gekocht, dus lak dan?
Geen idee of dit dekkend is, ik had de kleur vd tafel laten zien in de verfwinkel en de kleur die ik wou (ben naar een speciaalzaak gegaan, dure grap).
En ja soms vergeet ik een meloen op te eten en die lag dan in de fruitschaal of ernaast en ontplofte. Ik ben geen enkele keer thuis geweest dus m’n vriend heeft het steeds opgeruimd. Maar dan kwamen er dus zulke grote wittige vlekken op
Die beits is transparant, staat rechtsonder in de hoek
Ik neem aan dat die vlekken er niet meer uit gaan en dat het echt in het hout zit? In dat geval dien je hem helemaal blank te schuren aangezien je die vlekken anders gaat blijven zien aangezien de beits transparant is. Normaal gesproken is licht opschuren totdat het oppervlak mat is voldoende, maar als je echt vlekken hebt wordt dat moeilijk. Zeker aangezien het kleurverschil best groot is tussen de vlek en de rest van de tafel.
Schuur je trouwens met de hand of met een machine? Ik las namelijk hierboven dat je fijn schuurpapier hebt gehaald, maar je kunt dit het best eerst met wat grover (160 of 180) schuren en dan 200 of 220 om het glad te maken en de laatste oneffenheden weg te werken.
Ik wist trouwens niet dat watermeloenen serieus ontploffen. Wel als je er elastiekjes om heen doet, maar ook gewoon zo op de fruitschaal is wel echt wauw. Lijkt me een behoorlijke troep. Arme vriend haha
Ik schuur met de hand idd, ik heb 80, 120, 180 en 400.
Was nu met 120 aan het schuren.
80 zou ook kunnen, zolang je zorgt dat je niet op één plek blijft dus goed rond bewegen. Vervolgens kun je 180 gebruiken en als je het dan nog grof vind aanvoelen 400. Al is 400 eigenlijk echt voor het heeeel licht opschuren van bestaande verflagen of tussen nieuwe verflagen in.
Ik kan je trouwens echt aanraden om zoiets te gebruiken
Al heb je daar weer niks aan als je nu vierkante vellen hebt gekocht. Dus als je geen nieuw wil kopen (zou ik zelf ook niet doen hoor) zou je het schuurpapier om een houten blokje of om een spons kunnen wikkelen (eventueel even vastplakken met een plakbandje). Dat schuurt echt 100 x beter dan wanneer je een los velletje in je hand moet houden en de druk wordt wat gelijker verdeeld
Dankje voor je uitgebreide reactie!
Ik heb zo’n schuurblokje! Ik wilde zo’n ding kopen waar ik velletjes in kon klikken maar we hadden al een blokje kurk
Maar dan schuur ik dit weekend er nog verder op los tot het gelijk is!
Zo’n ding waar je velletjes in kan klikken heb ik ook, twee zelfs, maar vind dat nou niet heel fijn werken eigenlijk. Duurt een eeuw voor het papier er strak genoeg in zit en als je iets te hard schuurt zit het zo weer los. Tenminste, de goedkopere exemplaren hebben dat bijna allemaal, de dure een stuk minder, maargoed die hebben dan weer een hogere prijs. Dus wat dat betreft is het beter dat je dat niet hebt gekocht.
Succes!
Echt respect ik heb weleens een kast geschuurd met zo’n blokje en los papier en werd echt gek haha