Interieurtopic #3

Dit is zo’n raar gesprek. Als jij een jaar kan sparen puur voor een bank moet je dat lekker doen. Maar laten we niet gaan doen alsof duur design per definitie tijdloos is of mensen niet meer gewend zijn om te sparen. Mensen die een jaar of wat kunnen sparen puur en alleen voor een bank/stoel/kast/tafel waren toen gewoon relatief welvarend en de mensen die dat nu doen zijn dat nu ook nog steeds. Op de influencers na ken ik ook echt niemand die regelmatig het hele interieur omgooit of een goedkope stoel koopt omdat die zo lekker snel slijt en het dan tijd is voor een nieuwe.

Snap het hele materiaalargument trouwens volledig, maar daarop zou ik toch echt de producenten aankijken.

23 likes

Gevonden in een kleinere maat:
https://www.sohome.nl/zilt-vloerkleed-sisse.html#532=400

:blush:

Ja natuurlijk hebben we het over mensen die relatief welvarend zijn. En die ervoor kunnen kiezen om 5.000 aan heel veel meuk uit te geven of aan enkele meubels van goede kwaliteit (en de rest tweedehands bijvoorbeeld en dan sparen voor een nieuw exemplaar).

Niemand kijkt arme mensen erop aan dat ze goedkope meubels kopen lijkt mij.

1 like

Dat weet je dus niet. Je kunt niet in andermans portemonnee kijken. Iemand vraagt hier advies voor een stoel, meerdere mensen antwoorden daarop en als gevolg komt er een hele discussie waarin het kopen van goedkope meubels wordt veroordeeld. Van de kwaliteit van ikea, tot gewoon leuke meubels kopen waar je blij van wordt omdat die niet neutraal zijn.

1 like

Overdrijf niet zo, niemand veroordeelt het kopen van Ikea, maar dat de kwaliteit helaas achteruit is gegaan is een feit.

5 likes

Maar vroeger was het wel anders, omdat er toen geen goedkoper alternatief zoals ikea of andere fast furniture bestond. Spullen werden toen nog veel meer gemaakt om lang mee te gaan, of ze nou goedkoop of duur waren.
Ik gebruik nu ook stoelen uit de jaren 50 (absoluut geen design, keukenstoelen voor heel weinig geld gekocht op marktplaats 10 jaar geleden) en die zijn gewoon nog goed.
Dat is geen oordeel naar mensen die tegenwoordig bij Ikea kopen.

Ik “oordeel” net zo hard als iemand per se níks van Ikea wil :stuck_out_tongue: Ikea is awesome, echt veel slimme oplossingen voor ruimtebesparen etc. Niet te cool willen zijn voor Ikea :joy:

3 likes

Eens, maar zoals ik al zei: kijk daar de producent op aan. Het hele: mensen sparen niet meer, kopen kleurrijke dingen, vervangen alles om de haverklap en ik zit al duizend jaar op de bank van oma verhaal en die is echt ge-wel-dig verhaal, vind ik zelf gewoon wat onnodig als iemand een leuk meubel heeft gezien en vraagt of men daar ervaring mee heeft. Meer niet.

Ik ben het niet eens met dat feit. Ik heb heel veel Ikea in mijn huis dat tegen de 10 jaar aanloopt en spul dat al een stuk ouder is en daar is niets van versleten. Dus die pax kast die na 10 jaar van ellende uit elkaar valt, die ervaring heb ik niet.

1 like

Nou sorry voor mijn verhaal, ik had eigenlijk niet het idee dat we nog over iemands persoonlijke stoelen/aankoop aan het praten waren, maar dat het ging over het losse onderwerp ‘kwaliteit van meubels/fast fashion culture’.

6 likes

Dan heb ik het verkeerd begrepen

2 likes

Maar als jij veel oudere spullen van Ikea hebt, zou het kunnen dat die nog van betere kwaliteit zijn. Dus dat zegt dan niet per se iets daarover.

1 like

Ik heb ook houten kasten die ruim 20 jaar in gebruik zijn en nog als nieuw zijn, fantastisch. Ook heel oude Billy’s die super zijn, stevig, niet verkleurd, helemaal super. Maar ook ervaring met veel recentere stukken die in veel kortere tijd zijn gaan slijten, echt zonde. Nieuwe Billy’s zijn gewoon merkbaar van dunner, minder stevig materiaal.

1 like

Iets ouder dan 10 jaar, geen 20+
Ja, ook wel, maar die telde ik niet mee.

Goede discussie!

Het doet me ook denken aan dat het patent van “de Eames stoel” verliep, ze stonden zelfs voor €29 bij de Kwantum. Iedereen aan de namaak Eames, want iedereen (gechargeerd I know) vind het mooie stoelen. Nu X jaar later zijn die stoelen allemaal kapot, versleten, vervangen. Je ziet ze bij kringlopen en ze wiebelen, missen schroefjes, ga zo maar door.

Een andere POV: je kunt van het geld van 6 nep stoelen, ook 1 echte kopen, en dan 5 stoelen via kringloop/marktplaats/enz. Als je de stoelen mooi blijft vinden, kun je in de komende jaren eventueel die 5 stoelen vervangen door allemaal echte.

Voor beeldvorming: de betreffende Eames stoel.

7 likes

Ja, maar duurder is niet altijd beter en goedkoop (relatief I know) hoeft geen flutkwaliteit te betekenen. Het is ook wel lastig om aan een nieuw meubelstuk te beoordelen of de kwaliteit degelijk zal blijken.

Maar verder ben ik het wel heel erg eens met de “komende jaren”-methode. Ik ben heel erg van “het hoeft niet in één keer af, een huis is een langetermijnproject”

4 likes

Nee, maar daarom nam ik de Eames stoel als voorbeeld omdat “duur” daar wél kwaliteit betekent. Die stoelen zijn 70 jaar na dato allemaal nog intact. En nieuw is het inderdaad moeilijk in te schatten, maar een tweedehands/vintage stoel heeft bijvoorbeeld zijn kwaliteit al bewezen.

1 like

Geen idee maar snelle search vertelt me dat die stoel 425 euro per stuk kost? Dat vind ik wel echt een bizar bedrag haha zoveel geld zal ik zelf nooit hebben en ik weet zeker dat het goed mogelijk is om voor veel minder degelijke spullen te kunnen hebben haha.

Edit: die eames houten/leren lounge stoel is wel m’n droom maar die kost tweedehands nog duizenden euro’s dus yeah blijft bij dromen :thought_balloon:

2 likes

Ik vind het leven te kort om te zitten met spullen die ik niet meer mooi vind, maar tegenaan moet kijken “want was duur”. Ik ben absoluut niet iemand die vaak haar interieur wisselt, we hebben nog spul van toen we thuis woonden. Maar ik heb bijvoorbeeld wel tafeltjes op marktplaats gezet die we pas 2 jaar hadden. Het pastte gewoon toch niet bij ons en ik stoorde me er elke dag aan. Daar ga ik dan niet nog 20 jaar tegenaan kijken omdat dat duurzaam is.

4 likes

Goed voorbeeld, maar precies waarom ik (misschien iets te fel) aansloeg op deze discussie. Om zo te denken heb je geld en perspectief op veel geld nodig. Dan bedoel ik meer dan modaal veel.

Echte Eames: 400 euro
Zes ervan: 2400 euro.
Een echte + wat tweedehands stoelen: 500-600 euro.

De mensen die een nepperd voor 29 euro kopen, zitten doorgaans uberhaupt niet in de groep die 2400 euro voor stoelen bij elkaar kan sparen en daar dan ook voor over heeft. Je interieur is immers niet het enige dat veel geld kost. Voor minder dan de helft van het geld van één echte heb je je eettafel vol met stoelen . Als je dan over om vijf jaar weer moet kopen: tja so be it. Je bent in dit voorbeeld 13 decennia (dus dood) verder voordat het uit kon om zes echte stoelen te kopen en daarvoor jaren te sparen.

Als je design leuk en mooi vindt (it’s me) en het kan betalen moet je het vooral gewoon kopen, maar het hele verhaal over koopgedrag vind ik wat uit de hoogte. Want het is niet toegankelijk. Ik ben het helemaal eens met dat bedrijven kwalitatief betere producten moeten maken. Liever nog zie ik dat bedrijven met kwalitatief goede producten beter bereikbaar worden voor de meute. Tot die tijd heb ik alle begrip voor mensen die een namaak van enkele tientjes kopen.

23 likes