Huizentopic

Ik ben 8.000€ kwijt. Dan heb ik 2 brede ladekasten, vaatwasser, inductieplaat, koelkast, combi oven en boven ook kastjes. Keuken is 3 meter.

Ja, ik snap dat het een uiteindelijke bedrag afhangt van je keuzes. Maar toch al wel fijn om verschillende mogelijkheden te zien. Bedankt voor jullie reacties!

Wij waren 3500 kwijt voor onze IKEA keuken, zes onderkasten (waarvan vier met lades), drie bovenkasten voor het aanrecht boven de gootsteen en planken aan de tegenovergestelde muur. We hebben de koelkast die we al hadden gehouden en de magnetron, maar nieuwe vaatwasser, fornuis/oven en afzuigkap zitten bij de prijs in. Kraan hebben we bij de bouwmarkt gekocht. We hebben wel alles zelf opgehaald en zelf gemonteerd, dat scheelde onwijs in de prijs en met twee dagen zat alles erin.

1 like

Wij hebben gebruik gemaakt van een financieel adviseur. Dat kost ook wel wat geld (we betaalden geloof ik iets van 2000 euro) maar dat was zooo fijn. Wij zijn best slimme mensen, maar geen verstand van hypotheken. Zo’n man/vrouw kan je precies uitleggen waar je op moet letten, wat de addertjes zijn in alle beloftes die de geldverstrekkers doen en zoekt voor jou situatie de meest geschikte hypotheek uit. Ik denk dat door de keuze van hypotheek onze adviseur zichzelf al heeft terug verdiend, dus ik zou dit zeker aanraden.

2 likes

Een hypotheekadviseur en financieel adviseur zijn eigenlijk hetzelfde (soms doet die tweede ook nog wel lijfrentes, pensioenen oid).

@Captain_Oates dat is wel jammer dat ze dat niet duidelijk gezegd hebben, misschien hebben ze de aanname gedaan dat jullie dit wel wisten. Maar aflossing begin je inderdaad meteen te betalen, rente krijg je nog even gecompenseerd (deels) via het bouwdepot.

Ja, wij hebben ook een financieel adviseur. Maar dus diverse gesprekken gehad bij adviseurs om te kijken welke het beste beviel :slight_smile:

aah zo! Ik dacht bij adviseurs van banken/hypotheken, dus negeer mijn opmerking maar :see_no_evil:. Want die beloofden ons ook gouden bergen en daar bleek niets van te kloppen.

Ik heb zondag een bezichtiging voor een (huur)huis. Nu heb ik nog niet zoveel ervaring. Ik weet dat er een aantal anderen komen. Wat zijn vragen die je moet/kan stellen en hoe zorg je ervoor dat je er uitspringt?

Zouden jullie wat meenemen of is dat overdreven etc.

Ik heb er geen directe ervaring mee, maar ooit weleens naar gekeken. Er zijn maar heel weinig banken die het doen, waaronder de Rabobank. Daar heet het geloof ik de generatie hypotheek. Rabobank vertelde mij dat ze die alleen gebruiken wanneer je net stukje te kort komt, niet om (zoals ik wilde) een halve ton extra te financieren. Maar misschien weet @mikselke er meer over, volgens mij heeft ze in de hypotheken hoek gewerkt!

1 like

Als de huidige bewoners er zijn zou ik vragen naar geluidsoverlast, contact met de buren, of ze gebreken hebben opgemerkt in huis.
En om te zorgen dat je het krijgt moet je denk ik vooral zorgen dat je al je papieren bij elkaar hebt (inkomensverklaring (loonstrookjes/jaaropgaaf), verhuurdersverklaring (als je al huurt), uittreksel van de GBA, scan van je paspoort) zodat je dat direct kan inleveren als ze erom vragen.

2 likes

Lenen of schenken is inderdaad beter. Bij lenen moet je het overigens niet bij de bank vertellen indien je hebt afgesproken om de lening bijv maandelijks terug te betalen, zij zien dit gewoon als een verplichting (zoals bijv studieschuld) en dan wordt je eigen leencapaciteit dus flink gekort. Mocht je van ze gaan lenen en de lening ook terugbetalen, moet je natuurlijk wel zelf opletten dat het binnen je financiële mogelijkheden past allemaal.

1 like

@Chesirecat lenen of schenken is idd het beste. Lenen kan soms met een familiebankconstructie, maar dat hebben banken ook niet graag. De generatiehypotheek is iig niks, in de praktijk bijna niet te doen

1 like

Weet iemand hoe het zit als je ondernemer bent (sinds net meer dan een jaar) van een goed lopend bedrijf qua lenen?

Zouden natuurlijk advies kunnen vragen maar zover zijn we nog niet en dan is naar de bank gaan toch een hele stap. Plus een nieuw huis zou ons derde koophuis betekenen :speak_no_evil: best heftig

Bij Rabo is het moeilijker geworden weet ik, als je 3 jaar hebt is het sowieso het makkelijkst. Zou bij een onafhankelijk adviseur kijken, die kan voorwaarden vergelijken van verschillende verstrekkers en je ook meteen vertellen of het überhaupt kans van slagen heeft.

1 like

Super leuk dat je een bezichtiging hebt!
Ik zou voor een huurhuis niets meenemen, meestal zijn een makelaar aanwezig en soms de huidige bewoners, en die beslissen beide niet wie de nieuwe huurder wordt.
Mijn ervaring is dat je idd snel (vaak dezelfde dag nog) de gevraagde papieren in moet sturen naar een makelaar, en dan kiest de eigenaar wie hij het meest geschikt vindt. Vaak gaat dat ook op beroep/inkomen/aantal bewoners. Daar kun je dus niet zo veel aan beïnvloeden.
Wat ik wel vaak deed was in mijn mail aan makelaar (dan ging ik er van uit dat deze in z’n geheel doorgezet zou worden aan de eigenaar) kort aangeven dat ik het huis graag wil, 1 a 2 dingen noemen die ik er fijn aan vindt (bijvoorbeeld locatie, aantal kamers) en dat ik flexibel ben wat betreft de ingangsdatum van de huur. Dat laatste heb ik een keer als tip gekregen van een makelaar, omdat verhuurders soms niet precies weten wanneer de huidige huurder eruit zal zijn, en ze eigenlijk de volgende dag het huis alweer verhuurd willen hebben.
Qua vragen heb ik geen tips, kijk vooral kritisch naar het huis; moet er veel geklust worden en wil je dat doen/heb je daar tijd voor? Zie je jezelf daar wonen? Loop ns een groter rondje door de buurt voor of na de bezichtiging als je die nog niet zo goed kent.
Ben benieuwd hoe het zondag is! Ga je alleen of met je vriend?

1 like

Is het via een makelaar of via de woningbouw? Via de woningbouw heb je er vaak geen invloed op of je wordt gekozen. Zou niks meenemen qua papieren, die moet je altijd opsturen.

Vragen die je kan stellen (als de oude bewoners er zijn); hoe is het met het geluid? Hoor je de buren/straat etc? Hoe is het contact met de buren?
Als de makelaar/woningbouw er is zou je kunnen vragen wanneer de keuken/badkamer erin zijn gezet, of er dubbelglas is of op sommige plekken enkelglas en hoe het zit met verwarming/boiler. Wij zitten bijv. op stadsverwarming en dat is weer anders dan gewoon centrale verwarming.

Verder goed proberen aan te voelen of je je er fijn voelt! Probeer in te schatten of de meubels die je nu hebt zouden passen en of je veel moet klussen en daar tijd/geld voor hebt.

Succes!

1 like

@Chesirecat ik heb ervaring met het concept familie bank, op oa de site van fisc alert zijn daar hele duidelijke uitleg en uitreken bestanden te vinden. Je mag me ook altijd een pb sturen :slight_smile:
Als je ouders geld hebben en kunnen missen is het imo een win-win situatie voor beide

Wij hebben onze keuken gekocht! Vorig weekend eerst wezen kijken, tekening gemaakt, alles klaar (incl. prijsopgave) maar we wilden er nog even over nadenken. Afgelopen weekend terug geweest, nog wat aanpassingen gedaan in het blad en de grootte van de kastjes en nu he-le-maal blij! We zijn uiteindelijk toch wat over ons budget gegaan omdat wij van alle kanten het advies kregen om toch voor inductie te gaan ipv nog op gas koken. Ik wilde heel graag een fornuis, wat mijn vriend ook mooi vond, dus dat werd helaas wat duurder. Maar, nu heb ik een fantastisch mooi matzwart, Italiaans, 90cm breed inductie fornuis :heart_eyes: Dit is hem:

We hebben een bijpassende matzwarte afzuigkap, spoelbak en kraan. Nu nog een jaar wachten :frowning:

13 likes

Ik heb donderdag mijn allereerste bezichtiging en vind het super spannend haha. Omdat dit mijn eerste bezichtiging is heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Ik ben bang dat, als ik het appartement super leuk vind het toch niet aandurf omdat ik niks heb om te vergelijken of dat ik ga denken; “ach er zijn vast wel nóg leukere appartementen”. Daarbij gaat de huizenmarkt hier onwijs snel, ik ben al een aantal keren te laat geweest dus ik heb geen weken de tijd heb om er overna te denken na de bezichtiging. Is er toevallig iemand die ook maar 1 huis/appartement heeft bezichtigd? Voel je het echt aan of het iets voor je is of niet?
Edit: ik wil gaan kopen, niet huren

Ik heb bij Mn eerste appartement ook maar 1 bezichtiging gehad en woon er nu al weer 3,5 jaar. Het zag er netjes uit en voldeed ook aan onze tijdplanning destijds. Dit is wel huur overigens.

1 like