Huizentopic

Thanks!
Ja ik heb mn vraag te kort door de bocht gesteld.

CV gaat op gas, dus het is niet alleen de ketel vervangen, maar ook dat en een boiler. Denk dat ik een gewone laat plaatsen, veel te kostbaar anders.

En idd, ik heb nieuwbouw gehad zonder gas, maar dan heb je een warmtepomp en vloerverwarming etc, maar voor bestaande bouw is dat niet te betalen.

Ik werd net getipt door een forumster dat dit Huizentopic er is. Super fijn, want ik en mijn vriend zijn vorige week ingeloot voor een nieuwbouwwoning! Volgende week hebben we het eerste gesprek met de makelaar, dus we zijn ons nu (verder) aan het orienteren qua hypotheek en meerwerk etc.

Het betreft trouwens een ‘woning v.d. toekomst’ in de zin van; geen gas meer, maar een warmtepomp. Meer mensen hier die nu een warmtepomp in huis hebben of een nieuwbouwhuis hebben gekocht waar dit in geplaatst gaat worden?

2 likes

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht. We zijn het tot nu toe over verrassend veel dingen eens met elkaar. Lopen nu alleen op een van de laatste puntjes vast, het toilet voor in de badkamer :joy: we worden het maar niet eens met elkaar.

1 like

Ik ben aan het kijken voor een studio/appartement voor mezelf alleen. Ik heb maandag een bezichtiging maar dit keer gaat er niemand met me mee. Heeft iemand nog tips voor vragen die ik echt moet stellen of dingen waar ik goed op moet letten? Ik vind het best spannend en ben bang dat ik hele domme dingen ga vergeten :sweat_smile: Je kunt meestal maar één keer bezichtigen voor je moet beslissen dus ik moet het goed doen

Ga je het kopen of huren?

Sowieso over het algemeen:

1. Ik vind zelf vragen over de buren ( wie wonen er zoal, is het er rustig) altijd heel belangrijk.
  2. Restricties en eisen. Wat mag er niet?/Wat moet er? (Wij hebben bijv een verbod op verhuur voor enkele jaren in ons koophuis)
  3. Let vooral op hoe je je voelt. Ik heb een keer een woning bezichtigd waar ik later ben gaan wonen en het nooit echt naar mijn zin gehad. Achteraf gezien voelde ik al vanaf seconde 1 dat het niks was
  4. Vind je de ruimtes praktisch en kan je er wat mee? Zie je jezelf er al zitten.
1 like

Ik ga huren!

Goede tips over de buren. Bij sommige ruimtes deel ik een toilet oid dus dan is het idd wel leuk als je weet met wie eigenlijk.

1 like

Iemand al ervaring met de belastingaangifte het jaar nadat je een huis hebt gekocht? Hoeveel kun je ongeveer terug verwachten? Is het erg ingewikkeld? Wij hebben in 2018 een huis gekocht en ik heb nu voor het eerst in mijn leven dat ik niet kan wachten om de belastingaangifte in te vullen :joy:

1 like

Hier ben ik ook erg benieuwd naar! Heb in 2018 een nieuwbouwhuis gekocht en oplevering is medio 3e kwartaal 2019

1 like

Deze kosten mag u in 1 keer aftrekken in de belastingaangifte over het jaar waarin u de kosten hebt betaald:

• advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur
  • bereidstellingsprovisie
    Dat geld betaalt u aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen.
  • notariskosten voor de hypotheekakte
  • kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • taxatiekosten voor het krijgen van de lening
  • kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
  • boeterente
  • bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte
  • kosten voor uw nieuwbouwdepot of verbouwingslening of verbouwingsdepot

Overdrachtsbelasting en notariskosten van de koopakte dus niet. Het is een beetje afhankelijk van je omstandigheden hoeveel je terug krijgt, maar als je normaal op 0 uit zou komen en jullie inkomen is niet sky high, dan ongeveer 40% van dit bedrag.

Dankjewel :blush::blush:

Oké misschien een hele stomme vraag maar mijn vriend en ik zijn ons een beetje aan het oriënteren op huizen, nu vroeg ik mij af waar je geplande nieuwbouw projecten vind. Ik vind nu vooral projecten die al in een verder stadium zijn waar we nu vrij weinig aan hebben :joy:. Het gaat voor noord brabant, maar ik krijg weinig geplande projecten gevonden voor 2020 oid.

Thank you, ben ik zon blinde kip dat ik dit niet gevonden kreeg. Denk het wel :joy:

Maar bedankt in ieder geval!

Mijn vriend en ik twijfelen zo erg welke kleur keuken we willen in onze nieuwbouw. Enerzijds willen we een soort anthraciet/zwart, maar aan de andere kant willen we misschien ook wel gewoon een witte met een grijs werkblad.

Iemand ervaringen?

Onze keuken zou er ongeveer zo uit komen te zien:

1 like

Wij hebben een antraciete keuken met wit werkblad en ben daar heel blij mee. Ik had hiervoor een witte keuken en die werd echt heel snel vies (of althans, dat was veel sneller te zien).

2 likes

Ook wij hebben antraciet en nog geen seconde spijt. Zo mooi.

1 like

Ik heb een licht grijze keuken met antraciet werkblad en een licht eiken kleurig vloer. Vind het zelf luxe uitstralen.

1 like

Mijn hypotheekadviseur had een sterretje gezet op de factuur bij alle bedragen die ik af mocht trekken van de belasting en daarmee heb ik het zelf kunnen invullen.

Ik denk dat ik dat jaar ongeveer 3.000 terugkreeg, maar ik weet eigenlijk niet of dat hele bedrag dankzij mijn huis was of dat ik ook door mijn werk geld terugkreeg.

2 likes

Ik word zooooo chagerijnig van dat huizen gedoe. We vissen constant achter het net en telkens als we iets willen bezichtigen is het al verkocht. Waaarom houden die makelaars hun sites niet up to date? Dit kost zo onnodig veel tijd op deze manier…

Vriend en ik hebben vanmorgen een gesprek gehad bij de hypotheek adviseur. We weten nu wat we kunnen lenen als maximale hypotheek en wat verstandig is en dus ook past bij ons. Veel duidelijkheid gekregen.

Nu eerst maar verder voor die ± €10.000 gaan sparen + voor de verhuizing/verbouwkosten en dan gericht gaan zoeken. Ik hoop dat we over een maand of 4 echt wat kunnen gaan bezichtigen en verdere stappen kunnen zetten.

Ik ben zo enthousiast nu! Ik zou nu wel gelijk rond willen kijken.

2 likes

Als je zeer kritisch bent op keukens en badkamers is nieuwbouw misschien wel een optie. Dan kan je alles nog naar smaak aanpakken. Kost uiteindelijk vaak wel meer, maar je hebt tijdens de bouwperiode wel de tijd om verder te sparenz

1 like