Huizen/woningmarkttopic #2

Omg dat lijkt me echt de hel. Zal je zien dat de kutste mensen de beste voorwaarden enzo hebben en dat je geïrriteerd wordt omdat ze dingen zeggen als “pff gelukkig nemen de bewoners dit allemaal mee” (ik ben trouwens altijd positief over de inrichting enzo hoor, maar ja ik zou zelfs tegen een oud vrouwtje liegen dat we elke zondag naar de kerk gaan dus van mij moet je t ook niet hebben).

4 likes

Omdat ik vind dat een normale verkoopmakelaar zeer weinig toegevoegde waarde voor mij heeft t.o.v de 1.4% courtage.
Waarom zou een verkoopmakelaar een hoger bod kunnen krijgen?

Is het omdat hij meer potentiële kopers kent? Volgens mij checken de meeste kopers Funda
Is het omdat hij mijn huis beter kent dan ik? Ik heb zelf x aantal jaren daar gewoond en bij de bezichtigingen waardeerden de meeste kopers dat ik als eigenaar over het huis kon vertellen.
Is het omdat hij beter kan onderhandelen? Volgens mij wil een verkoopmakelaar snel een deal hebben en mij proberen te overtuigen dat een deal goed genoeg is.

In het ergste geval zelfs als de verkoopmakelaar een 10k euro hoger bod kan krijgen, dan gun ik die gemiste 10k euro aan de koper dan aan de verkoopmakelaar :wink:

Interessant om te zien hoe snel mensen hier een label kunnen plakken en hoe ruimdenkend ze zijn.
Ik probeer hier mijn eigen ervaring te delen en ik vermoed dat het eye-opening is voor sommige mensen. Natuurlijk moet men lekker dingen doen en geld uitgeven wat hij zelf goed vindt.

Ik herhaal hier nogmaals: Het liefst wil ik helemaal geen verkoopmakelaar gebruiken, ook geen online-makelaar. Ik hoef alleen een fotograaf te hebben die foto’s maakt voor mijn woning voor de verkoop. Maar ja, ik heb wel de Funda advertentie nodig en dat kan alleen een makelaar.

En nee, ik ben geen makelaar en ook geen fotograaf, voordat u denkt dat ik reclame maak voor de fotografen.

Met 1 bericht is dt ook duidelijk, je blijft nu herhalen.

1 like

Ok, boomer. Je klinkt als een man van in de 50 door je taalgebruik :joy:.

21 likes

Je komt hier patsboem binnen en begint uit het niets over dit onderwerp. Je hele bericht leest als een reclamepraatje op een gare makelaarswebsite. Je gaat geen gesprek aan, maar benoemt jouw observaties als vaststaande feiten. En ook opvallend, je username is locatielocatielocatie.

Héél gek inderdaad dan, die opmerking van mij.

24 likes

Wellicht een domme vraag hoor, maar ik kom er online niet helemaal uit. Wij zijn bezig (met een loting) voor een kavel waar je vrij op kunt bouwen. Van een eerdere loting weten we dat je met voorbehoud van financiering eigenlijk geen kans maakt dus doen we nu zonder voorbehoud. Maar: stel je hebt met een bouwbedrijf kosten huis rond, je vraagt de financiering aan en je komt er niet helemaal. Kun je dan nog schrappen aan het ontwerp voor huis en weer opnieuw indienen?

2 likes

En de naam is locatielocatielocatie. Weinig overtuigend verhaal.

2 likes

🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲

Dit is toch een bizarre situatie? Ik begrijp niet dat men/de politiek het zover heeft laten komen.

Huisjesmelkers/particuliere beleggers/verhuurders of hoe je ze ook wil noemen wordt geen strobreed in de weg gelegd en ondertussen maak je effectief je middenklasse kapot die geen betaalbare woning kunnen vinden.
Ik word hier echt zo boos van, en ik zit nog zeer comfortabel in een koopappartement dus ik kan me niet voorstellen hoe woedend mensen zijn die ook nog eens in zo’n situatie zitten.

8 likes

Ik las dit vanochtend en ben echt mindblown dat die ene makelaar gewoon in de krant zegt: ik vind het fantastisch want ik ben dagobert duck, voor de huurders is het jammer, voor mij niet’. Dat die mensen zo denken weten we allemaal, maar dat je je er niet meer voor schaamt om zo in de krant te staan zegt zoveel over wat vandaag de dag sociaal acceptabel is

17 likes

Dat de partijen die dit in het leven hebben geroepen nu ook een regeerakkoord aan het fabriceren zijn, vind ik zo’n beklemmend idee. Hiermee zijn, zoals die onderzoeker zegt, inderdaad tweederangsburgers gecreëerd.

‘Een dak boven het hoofd is een eerste levensbehoefte. Tijdelijk wonen ligt dichter bij dakloos zijn,’ schrijft er een 24-jarige Amsterdammer.

En dat lijken de verantwoordelijke bewindslieden nog steeds niet te beseffen. Wel echt een goed artikel.

4 likes

Ik ken ook best wat mensen die zonder verkoopmakelaar hebben verkocht. Vooral in Amsterdam zou ik het wel aandurven want daar regelt de notaris het koopcontract. Hoewel het standaard nvm koopcontract vast wel ergens op internet te vinden is. Je hoeft geen genie te zijn om dat in elkaar te zetten.

1 like

Is dat niet de akte van levering? Dat de notaris dat altijd regelt (niet alleen in Amsterdam)

1 like

Nee in omgeving Amsterdam doet de notaris ook het koopcontract. Geen idee waarom. Levering moet inderdaad altijd via de notaris. Dat kun je nooit zelf regelen.

2 likes

Wij hebben ook zonder makelaar gekocht en via VEH een gratis concept koopovereenkomst gedownload. Vergeleken met de koopovereenkomsten van een collega en van een vriendin die wel met makelaar hebben gekocht en die waren 1 op 1 identiek aan elkaar.

Als aanvulling hierop: ik ken een aantal mensen die bijv. nog een jaar extra stonden ingeschreven en collegegeld hebben betaald na hun studie, omdat ze vanwege een campuscontract hun huis uit moesten en er niets anders te vinden was. Bizar toch dat je dan maar ‘even’ 2000 euro extra betaalt, omdat dat een logischere oplossing is.

4 likes

Wow €1000? Ik zou maar €500 krijgen als ik iemand aandraag :rofl:

Ik heb precies deze in mijn brievenbus gehad :joy:

1 like

Haha ik ook!

1 like

Als je een huis koopt met een partner en je beiden een overlijdensrisicoverzekering afsluit, verzeker je dan voor de gehele hypotheek of de helft?