Huishoudtopic #1

Bedankt voor de tip, maar ik zoek eigenlijk een goedkopere oplossing, zeker gezien ik ook niet zeker weet of het wel genoeg effect zal hebben hier. Zoek meer iets wat je gewoon even tijdelijk kunt spuiten oid als het nodig is en niet constant aan moet hebben staan.

Maar die heb je ook niet de hele tijd aan, je steekt hem aan, laat hem 10 min fikken en daarna blaas je hem uit en doet hij zijn werk.

In aanschaf misschien wat prijziger maar ik doe al zeker een jaar met mijn 1e vulling en gebruik hem echt heel regelmatig.

In mijn ervaring verdoezelen spuitbussen zoals febreze, maar even en daarna ruik je het toch weer.

2 likes

Eens met @Perzik, het werkt echt!

Schaaltjes met azijn neerzetten en even laten staan.

Bij zulke vragen moet ik altijd denken aan de oma van Roy Donders. Na gourmetten etc zette zij een pannetje met water en wasverzachter op het vuur en liet dat even koken. Schijnt supergoed te werken maar is blijkbaar heel slecht. :joy:

Als ik eerlijk ben vind ik een lampe berger ook niet zo mooi, als ik zoveel geld uitgeef aan iets wil ik wel iets wat ik echt mooi vind.

@Panda en @FrauHelga ik heb dus wel een tijdje ook een pannetje met water en azijn opgezet en laten koken. Hielp wel een beetje, maar die geur is nog niet helemaal weg. Dus ik zoek iets wat echt veel meer effect heeft dan dat.

Ik gebruik vaak de Alle nare geurtjes weg-spray van HG.
Dat moet eigenlijk op de oppervlakte die stinkt aangebracht worden maar bij etensgeuren spray ik het ook wel eens in het rond.

1 like

Iemand de tip om een wit vloerkleed weer wit te krijgen? Mijn kleed is een beetje grijzig geworden… Heb al een simpele stoomreiniger gebruikt, maar heeft helaas niet echt het gewenste resultaat opgeleverd :slightly_frowning_face:

Weet iemand welke goedkope zakken in een Brabantia Bo Touch Bin kunnen? De bakken zijn 30 liter.

https://media.s-bol.com/J6DlmV5OZY2D/550x771.jpg

Ben ik ook nog naar opzoek… Die van AH zijn net te klein, maar heb 2 rollen dus worden elke keer toch in die bak geforceerd :sweat_smile:

Ik las ergens de hoge vuilniszakken van HEMA maar geen idee of dat ook voor deze werkt.

Heeft iemand tips hoe ik de luxaflex het makkelijkst schoon kan krijgen? Ga er wel regelmatig met een swiffer over maar dan blijft er alsnog stof op zitten. Is de enige optie echt met een doekje al die randjes 1 voor 1 af te doen?:tired_face:

Ik heb dezelfde prullenbak en deze passen prima.
Ik heb nu hele fijne blauwe van de Coop. Ook 30 liter, die zijn net wat steviger dan die grijze. Maar ik weet niet of je een Coop in de buurt hebt.

1 like

Wat is jullie schoonmaakroutine?

Ik houd ervan om in een schoon huis te leven maar ik werk 5-6 dagen in de week en soms ben ik 's avonds zo moe dat ik na het eten snel in slaap val. Zaterdagochtend gebruik ik vaak om schoon te maken. Dan doe ik de wc, badkamer, hele huis opruimen, woonkamer oppervlaktes schoonmaken, in de slaapkamers oppervlaktes schoonmaken, beddengoed verschonen, wasje draaien, was opvouwen, stofzuigen, planten water geven en de vuilnis buiten zetten. Dan kies ik een maandelijkse taak zoals: ramen lappen, of badkamertegels/wc tegels schoonmaken, koelkast grondig schoonmaken en keukenkastjes of wasmachine schoonmaken.

Wat is jullie routine?

Ik heb echt geen routine, doe eigenlijk maar wat haha. Als de wasmand vol is gaat de wasmachine aan, dat wordt vaak een dag/paar dagen later opgevouwen (wil daar wel echt beter in worden maar het lukt gewoon niet), stofzuiger zetten we om de dag aan (robot) en afstoffen uhm, doen we te weinig. Elke week wel beddengoed verschonen en vuilnis buiten zetten, nja als de vuilniszak vol is gooien we die in de grijze bak en die zetten we om de week aan de straat. Zou echt willen dat we/ik een hele goede routine hebben en ons huis altijd spik en span is, maarja not gonna happen.

1 like

Was doe ik altijd tussendoor, daar heb ik geen dag voor of routine in.
Verder maak ik schoon op m’n vrije dag. Ben ik met een ochtend wel mee klaar. Het begint met opruimen, maar dat probeer ik ook door de week heen bij te houden. Dan stof ik eerst alles, bed verschonen als het nodig is. Vervolgens alles stofzuigen en dan soms een klein beetje dweilen (laminaat dus niet te vaak dweilen).

Mijn routine is als volgt:

Dagelijks:
‘S ochtends - toilet, stoffen (snel, dus geen plankjes enzo), stofzuigen en dweilen. En meestal even snel de schuifpui oppoetsen, vaatwasser uitruimen en een wasje draaien.
‘S avonds - afruimen, keuken opruimen en vaatwasser inruimen. Speelgoed en rotzooi even opruimen en eventueel een wasje opvouwen.

Wekelijks:
Woensdag - boven verdieping swifferen, snelle ronde badkamer
Vrijdag - ramen beneden verdieping lappen en alles goed afstoffen
Zaterdag - overige klusjes (tuin ofzo)
Zondag - bedden verschonen, boven alles afstoffen, stofzuigen en dweilen. Grote beurt badkamer en toilet.

Maar ik moet wel zeggen dat ik maar 3 dagen werk en een peuter en een hond heb. Ik denk dat jij wel minder hoeft schoon te maken.

Ik twijfel erover om een steelstofzuiger te kopen. We hebben namelijk wit marmeren tegels in de badkamer, toilet en keuken. In combinatie met een zwartharige poes en een baby op komst niet echt ideaal. We hebben op zich een degelijke stofzuiger, maar die is heel zwaar en lomp. Ik bots overal tegenaan en het is een zwaar karwei om hem uit de berging te pakken.

Maar is zo’n steelstofzuiger nu echt het geld waard? En zit er veel verschil tussen dure en goedkopere modellen? Hebben jullie misschien tips?

Ik heb een steelstofzuiger een robot en een normale.
Ik gebruik vooral de robot die dan de woonkamer kan doen als ik weg ben. Doet er makkelijk 1 uur over.
Maar als ik kleine dingen zie of bijvoorbeeld de trap moet doen, doe ik dat met de steelstofzuiger waarin een kruimeldief zit.
Ik vind dat zoveel makkelijker dan steeds een kabel uitrollen e.d.

Ik vind een steelstofzuiger toegevoegde waarde hebben.

Ik heb hem nog niet omdat ik nog niet zeker weet welke het wordt maar dat er een komt staat vast; mijn kinderen zijn 2 en 4 en ik wil gewoon na het eten makkelijk even rondom de tafel kunnen stofzuigen, ik doe dat nu met zo’n lange veger en blik of de gewone stofzuiger maar beide opties zijn niet ideaal.