Dille en Kamille
Wij hebben wat schimmel op de muur door een lek. Ik lees dat je dit het beste met soda kan verwijderen. Maar wat voor soda en waar kan ik dat kopen? Iemand een idee?
https://www.ah.nl/producten/product/wi141773/driehoek-kristal-soda
Hier wordt de poedervorm voornamelijk gebruikt. Soda kan je eigenlijk in alle supermarkten (en soms de action) kopen. Ligt meestal in hetzelfde gangpad waar je vuilniszakken kunt vinden
Ik had ook wel eens last van soortgelijke vlekken, maar gebruik sindskort WD40 Multi-spray van de Action:
Beetje op wat keukenpapier sprayen en met ronddraaiende bewegingen over je fornuis heen gaan.
Ik had dit bij mijn rvs gootsteen, daar kreeg ik het egaal door bleek in te laten trekken. Misschien op een stukje proberen? En sowieso oppassen dat het nergens in gaat zitten want ik weet niet hoe reageert op hitte
Ik heb laatst veel schimmel gehad en heb op internet gelezen dat bleek schimmel echt volledig doodt. Soda kan je ook proberen maar bij mij was het zonder te boenen, alleen door te sprayen met bleek helemaal weg. Wel oppassen voor vlekken
Wij hebben echt vrij hardnekkige schimmel in de badkamer bij het raam op het houten kozijn. Al vanaf dat we hier wonen. Ik heb het al weggehaald met een sopje (toen we gingen verhuizen), soda en bleek maar het blijft terugkomen. Zeker nu iedere ochtend het raam beslagen is, is het gewoon met een week weer terug.
Ik ga nu maar het vieze gordijnding eraf halen (het is een dakraam maar echt 0 inkijk want geen achterburen) zodat ik ook bij die rand goed kan en dan met van die speciale spray proberen.
Als we douchen zetten we de afzuiging aan en die laten we daarna aan staan tot we naar bed gaan (maakt nogal herrie en badkamer zit aan onze kamer). Het raam staat dagelijks in de ochtend een paar uur open en er wordt dus goed gelucht.
Iemand nog ideeen wat we kunnen doen er tegen? Het kozijn vd badkamer moet nog worden geschilderd, dus denk dat we dat met speciale verf doen.
Heb je de afzuiging recentelijk nog laten schoonmaken? Dat maakte bij ons een wereld van verschil.
Je zou de vochtbron moeten wegnemen. Dus zorgen dat de ventilatie goed werkt, het gelijk drogen na het douchen, controleren of de kozijnen niet rot zijn, kijken of er geen lekkende leiding ergens zit (kan ook een regenpijp zijn aan de buitenkant, bij ons is die rot waardoor de schimmel doortrekt in de muur van de keuken). Anders kan je idd blijven poetsen en komt het steeds weer terug.
Wij hebben hetzelfde probleem in onze badkamer gehad op de vloer, hebben geen raam in de badkamer. Ik heb de ventilatie schoongemaakt, hele badkamer een keer met HG spul ingespoten om te zorgen dat het overal Ă©cht weg is en nu zijn we heel consequent met zoveel mogelijk water opvegen en de ventilatie lang genoeg draaien.
Ooh het kozijn hoop ik niet. Is wel in slechte staat (alles is kunststof behalve de dakramen) en her en der ook erg kaal/het hout wat kapot, dus zou een goede mogelijkheid zijn. Willen eigenlijk over een paar jaar de badkamer verbouwen en dan ook andere ramen erin. Regenpijpen zijn op 1 na toevallig allemaal vervangen (die ene was nog niet binnen) door de loodgieter en die oude regenpijp die er nog zit is aan de voorkant van het huis.
Heb net van dat HGspul gekocht en ga de rest vd badkamer er voor de zekerheid ook mee insprayen! En dan inderdaad na het douchen niet alleen de douchedeur drogen maar ook het raam. Net als in de ochtend als het nat is (wat het nu iedere ochtend is). Hopelijk blijft het dan weg en anders toch eens goed naar het kozijn kijken. Ga in ieder geval even wachten met het schilderen tot we weten of het wegblijft of niet! Zonde om dat nu te doen als het straks aan het kozijn blijkt te liggen.
@Gaston de ventilatie is in augustus schoongemaakt, toen wij er kwamen wonen. Die was wel echt heel smerig (net zoals de rest vd badkamer, gadverdamme die kastjes zagen eruit van binnenâŠ).
Zou het kozijn dan controleren op houtrot en als dat zo is opknappen (ik vind dat niet heel moeilijk, mits je er goed bij kan. Uitkrabben, vullen met speciaal spul, en dan schuren verven etc. Zorg wel dat je aan de binnenkant verf gebruikt die geschikt is voor een natte ruimte)! Het vocht dat er nu ook op blijft liggen maakt evt houtrot erger. En dan blijf je last houden van schimmel omdat je de vochtbron niet wegneemt. Al klinkt het ook alsof er meerdere vochtbronnen (kunnen) zijn maar dan heb je er in ieder geval 1 minder.
Edit - als het kozijn dus hout is en niet kunststof, kan t er niet helemaal uit opmaken haha
Beetje onduidelijk geformuleerd, maar alle kozijnen zijn kunststof béhalve die van het dakraam en dit is een dakraam. Precies in de meest vochtige ruimte van het huis een van de weinige houten kozijnen
Ga het nu iig ff goed schoonmaken en dan van het weekend even controleren en eventueel spul halen om dat anders proberen te fixen, want klinkt inderdaad als iets wat ik/we zelf kunnen als we ons er even goed in verdiepen
Hebben jullie ervaring met het wassen van de roosters van de afzuigkap in de vaatwasser? of toch maar gewoon met de hand doen.
Ligt eraan hoe vies ze zijn! Toen wij hier kwamen wonen waren ze zoo smerig achtergelaten. Ik heb het ergste vuil eraf geweekt in een sopje en gepoetst met een schuurspons. Daarna in de vaatwasser gedaan. Met heel veel vet oid zou ik het niet gelijk in de vaatwasser zetten. Maar zo werden wel al die kleine gaatjes en moeilijke hoekjes ook schoon.
Wel even googelen naar je roosters of het in de vaatwasser kan!
Ik zet ze altijd in de vaatwasser
Maar dan zijn ze âgewoonâ vies, niet supergoor, dan is het denk ik niet genoeg
Ik heb dit dus heel lang uitgesteld omdat ik niet wist of ze de vaatwasser zouden overleven, maar laatst kon het echt niet meer. Beetje heet water, afwasmiddel en een borstel en het was zo schoon
Ik woon hier nu twee jaar, nieuwbouw, en krijg nu al een maand of twee een melding dat het nodig is haha. Iets met uitstel gedrag
Gewoon papje bakingsoda erin laten trekken, evt nachtje weken, afspoelen en laten drogen - als nieuw !
Yep, net de sleutels van een woning gekregen met afzuigkap uit de jaren '80 inclusief (gokje) schoonmaakwerk uit de jaren '80. Die roosters waren goed vies. Ik heb ze twee keer op het heerste programma in de vaatwasser laten meedraaien. Wat kleine plekjes werden niet goed schoon en die heb ik met de hand nog even nageborsteld. Werkte verder prima en alles functioneert nog.
Ik ga een steelstofzuiger kopen, welke moet ik hebben? Gemengde verhalen over dyson.