Ik heb een gele stoel van Ikea, de welbekende Strandmon, en ik had gepland dit weekend de hoes van het stoelkussen te wassen.
Kom ik er dus achter dat die hoes helemaal niet in de wasmachine mag, en op internet las ik diverse berichten van mensen dat je het ook echt niet moet doen ivm het risico op krimpen. Ook het gebruik van textielreinigers wordt afgeraden.
Flinke tegenvaller voor mij, want er zaten flinke watervlekken op (de beker van mijn dochter is een paar keer omgevallen op de stoel, en ook al was het maar een paar druppels water, toch zaten er lelijke kringen op).
Nu heb ik gisteravond alsnog het zitkussen schoon gekregen. Ik heb een plantenspuit met pomp (Action) gevuld met warm water met daarin een paar druppeltjes afwasmiddel van Dubro. Toen heb ik buiten het stoelkussen nat gesproeid met de plantenspuit (met fijne zachte druppeltjes, je kunt instellen hoe hard / zacht de straal is). Op zo’n manier dat alles gecontroleerd nat werd, maar niet drijfnat, en dat alles even nat was. Met een doek heb ik de vlekken kunnen wegwrijven.
Het heeft een nacht gedroogd in de badkamer en vanmiddag was het droog, en de waterkringen die er in zaten zijn weg. Helaas heb ik geen voor en na-foto’s gemaakt, maar het resultaat mag er zijn. De kringen zijn er gewoon niet meer en daar ben ik heel erg blij mee. En ik heb het stoelkussen niet uit de hoes hoeven halen omdat de hoeveelheid water meeviel.
Op de leuning zit ook nog een kring, die ga ik op deze manier ook proberen te verwijderen.