Huishoudtopic #1

Kokend water werd mij aangeraden door een loodgieter. Maar bij echt ernstige verstopping is het enige dat echt werkt voor mij van dat chemisch ontstoppingsproduct :slightly_frowning_face: Preventief helpt het wel om regelmatig kokend water of koffiedrab door de leiding te laten lopen.

Doen jullie houten plankjes weleens in de vaatwasser? Komen er daardoor echt snel barsten in of valt dat wel mee? Mijn grote mooie houten snijplank was ik altijd wel met de hand af, maar we hebben een paar van die kleine plankjes die we bijna dagelijks gebruiken die ik graag in de vaatwasser zou doenā€¦

Ik zou het risico niet nemen. Kans is groot dat je daarna met kapotte of verbogen plankjes zit te kijken. Ik heb zelf geen vaatwasser maar in mn ouderlijk huis wel. Daar is ooit het enige ā€˜ach het zal wel los lopenā€™ moment geeindigd in een kapotte snijplank haha

2 likes

Mehhh jammer. Bedankt, ook @Bubbless, al hoopte ik op beter nieuws haha :sweat_smile:

1 like

Ik gebruik die van Robijn, heb het idee dat die jet altijd wel goed doet.

2 likes

@anon31745129 @Reflect

Ik heb hier onlangs wat over opgezocht en had gelezen dat poeder voor witte en sterk bevuilde was het best zou zijn (omdat het krachtiger is), maar dat het wel kan aan je trommel blijven plakken itt vloeibaar wasmiddel. Het is dan blijkbaar belangrijk om regelmatig op hoge temperatuur te wassen en evt je was na te spoelen

@Hazel
Hehe ik twijfel ook altijd :smiley: blij om te zien dat ik niet de enige ben
Maar meestal doe ik het bij de zwarte was en was het met wasmiddel voor bonte was (wasmiddel voor wit zou kunnen verbleken dacht ik)
Ik heb geen wasmiddel meer voor zwarte was, zag zelf niet echt verschil en was ook gewoon niet tevreden van diegene die ik heb uitgeprobeerdā€¦ Dus ik ben ook benieuwd naar nog aanraders voor zwart wasmiddel?

Ik vind wasmiddel trouwens maar een duur iets pff! Tegenwoordig was ik steeds met formil van de lidl voor de gekleurde was.

De tip is om 'm goed af te spoelen of te soppen met kokend water. Goed tegen de bacterien en je plankje kan er veel beter tegen dan de vaatwasser!

Ik heb zojuist mijn waterflessen en thermosflessen in heet water met soda laten weken. Daarna heel goed omgespoeld en daarna nog een keer maar er blijft een witte waas achter. Op Google kan ik niks vinden hierover, iemand ervaring? Misschien volgende keer toch gewoon afwasmiddel gebruiken.

Ik vind moeten en willen een groot verschil, in principe moet je niks, maar ik wil zeker 1 keer en het liefst 2 keer per week stofzuigen omdat ik dat fijn vind.

1 like

Ik heb een wasvraag: ik heb deze jurk nieuw en dus nog niet gewassen.

In het labeltje staat enkel handwassen, wat ik echt raar vind? Het is volgens mij geen speciale jurk, er zit (buiten die streep aan de zijkant misschien) niet echt iets fragiels aan, dus mijn idee is om het gewoon op 30Ā° mee te wassen. Ik zie dat dat ook het voorschrift is dat op de website is.

Zie ik iets over het hoofd dat ik wel kan verpesten door deze gewoon in de machine te gooien?

Hm, ik zou het binnenstebuiten in een waszakje doen, geen wasverzachter gebruiken en op 30 graden wassen in de machine met een lage centrifuge. Heb je trouwens geen fijne was/wol/handwas-programma op je wasmachine? Dat kan me vaak wel geruststellen :stuck_out_tongue:

1 like

Ja ik heb geloof ik delicaat en wol (delicaat is wel maar heel kort dus misschien doe ik wol), maar goede tips, bedankt!

1 like

Tip voor de roosters in de afzuigkap:

Zet een grote pot water ol het vuur. Zodra het kookt een kop baking soda bij doen. Dan rooster erin 5 minuten laten koken en die komt er weer als nieuw uit.

Graag gedaan :slight_smile:

4 likes

Deze ga ik van het weekend proberen, heel benieuwd!

Help, ik heb net per ongeluk kaarsvet gemorst op het rugkussen van de bank. Weet iemand hier een grootmoeders trucje voor om het eruit te halen zonder dat ik het erger maak?

Ik werk in een wasserette en wij wassen dit soort dingen altijd apart van alles, liefst kort programma en niet te lang laten centrifugeren. Kan niet zo goed beoordelen hoe dik de stof is maar aangezien het 100% polyester is kan het gewoon in je machine op lage temperatuur met delicaat programma.

1 like

Thanks @TheRock en @Goldenmilk! Ik heb het geprobeerd met de fƶhn en keukenpapier (was met een beetje een vervelende hoek voor het strijkijzer) en dat werkte als een tierelier! Je ziet er niks meer van :slight_smile: had ook een lelijke vlek in het boekje vd vensterbank die ik er niet afgekrabt kreeg en die is ook verdwenen, toptip! :ok_hand:

3 likes

Als ik de wasmachine aanzet gebruik ik 9/10 keer hetzelfde programma dat normaal 91 minuten duurt, maar ik druk altijd een knop in en dan duurt het 71 minuten, maar is dat slechter voor de machine of voor de was? Voor mijn gevoel is het wel net zo schoon als wanneer hij 20 min langer draait, maar wat doet de machine dan niet of minder?

Geen idee of t slechter is, maar mss centrifugeert hij dan minder lang ?!

Wow dat vind ik echt lang, ons langste programma is 90 min, ongeacht de temperatuur.