juist door het smeren van hormoonzalf kan je een andere soort ‘‘eczeem’’ krijgen, clownseczeem heet dit ( dermatitis perioralis) rond de ogen en de mond en neus. Kan eruit zien als bultjes maar ook als droogheid en schilfers. Dit wordt alleen veroorzaakt door een bacterie, dus gaat ook alleen weg met een antibioticum ( doxycycline , tetracycline of minocycline) het is heel moeilijk te onderscheiden van ‘‘gewone eczeem’’ maar een dermatoloog moet dit wel kunnen zien.
De oorzaak kan idd zijn een cosmetica product of het smeren met hormoonzalf.
Als je ff googelt op meer informatie kun je er misschien wat mee, en dan sws ff naar de huisarts of de dermatoloog! succes !
Bedankt voor de tips! Ik had ook al op die term gegoogeld en dacht dat er altijd pukkeltjes bij moesten zijn, maar dat is dus niet zo. Maandag ga ik de huisarts bellen. Het zijn nu op m’n kin vooral schilfers en roodheid. Ik smeer nu 's ochtends en 's avonds hormoonzalf op die plekken en tussendoor een lanettecrème. Die lanettecrème gebruik ik ook op m’n wangen en voorhoofd, omdat het daar ook heel droog aanvoelde en dat is nu gelukkig wel verbeterd. Wat gedoe zeg
Ja het is ook zo lastig om zeker te weten wat het is, maar een dermatoloog zou je daarbij goed moeten kunnen helpen! Zou echt wel even een afspraak maken ( misschien had je dat al gedaan en heb ik dat gemist/overheen gelezen) maar dat is het zeker wel waard denk ik, fijn om te weten waar je aan toe bent!
Nee, nog niet. Je kunt hier alleen tussen 08.00-10.30 bellen Ik was steeds net te laat. Dus maandag bel ik meteen om 08.00 haha.
De dermatoloog is meestal wel een goede eerste stap om erachter te komen wat voor huidaandoening je precies hebt (al ben ik ooit heel lang voor acne behandeld en het was rosacea ) en wat verschillende behandelingen uit te proberen. Je moet er alleen niet te veel wonderen van verwachten, want heel veel huidproblemen kunnen gewoon niet 100% opgelost worden. En ze gaan je meestal ook geen advies geven qua huidtype, producten etc. Dus als je huid na de dermatoloog een beetje onder controle moet je wel verder kijken hoe je dit ook onder controle houdt.
Getekend, iemand die al zo’n 10 jaar lang verschillende dermatologen heeft bezocht.
Ahh zielig nu voel ik me schuldig!! Bedankt voor de tips meiden!
Ik wilde vanochtend de huisarts bellen en toen zag ik ineens in de spiegel dat m’n plekjes bijna helemaal verdwenen zijn Alleen nog een heel lichtroze waasje. Echt zo fijn Nu hopen dat dat ook nog wegtrekt. Denk het wel. Zo ging het de vorige keer met m’n eczeem ‘aanval’ ook.
Edit: nou, dit was van korte duur. Heb de huisarts nu maar foto’s gestuurd. Krijg hopelijk vandaag nog antwoord. Word ondertussen weer gek van de jeuk rondom m’n ogen.
Heeft er iemand ook last van Melasma? Ik heb er sinds een jaar last van, maar het lijkt helaas niet minder te worden. Ben sinds een paar maanden goed bezig met 5 stappen van dr jetske ultee en merk helaas geen verbetering.
Wil in de winter eventueel peelings of lasertherapie proberen maar bij een hele goeie clinic in mijn woonplaats zeggen ze eigenlijk al geen melasma te behandelen omdat het zo wisselend is qua resultaat en niet altijd blijvend
Ik heb ook last van pigmentvlekken, hormonaal (maar niet door zwangerschap). En er zijn echt wel behandelmethoden die je kan doen.
Ik ben 3 jaar geleden gestart met een kuur van peelings, volgens mij 6x. Dat hielp prima, de laatste keren wel wat vervellen (met foundation wordt het dan vieze drab eerlijk gezegd). Met de Observ hebben ze foto’s gemaakt en dan zie je ook of onderliggend het geholpen heeft.
Sinds 2 jaar doe ik microneedling. Vind ik echt top. Werkt goed en bijna geen ‘downtime’, ik had geen last van vervellen. Wel wat pijnlijk, maar alleen als dat naaldje over je gezicht gaat en daarna trekt dat gelijk weg.
Ik doe het dit jaar voor de derde keer, 3-4 sessies zijn genoeg. In de zomer komt de pigment idd wel terug, maar door extensief petjes en hoedjes gebruik met goede zonbescherming houd ik het redelijk in toom. Ik ben niet meer ‘bang’ voor de zon omdat ik weet dat ik in de herfst weer bestrijdt met microneedling en het daarna weer praktisch onzichtbaar is. Dat het elk jaar moet vind ik geen probleem. Het werkt ook gewoon top tegen alle huidveroudering dingen dus het is win win win.
Het wordt door enkele verzekeraars vergoed.
Hopelijk vind je een huidtherapeut waar je je fijn bij voelt. Ik ben eerst bij Delia langsgeweest en dat vond ik toch meh. Toen heb ik eentje gezocht in mijn buurt die dezelfde producten voerde en ben heel blij :).
Heel intens is trouwens de cosmelan, maar dat is echt een traject waar je niet lichtvoetig mee moet starten en heel pijnlijk. Dat traject is bij mij gelukkig helemaal niet nodig gebleken. Als het goed is zal je huidtherapeut je dit ook niet direct adviseren (dit deden ze bij Delia en bij mijn huidige dan ook niet, terwijl ik met de cosmelan vraag bij ze kwam).
Succes!
Melasma is helaas heel lastig te behandelen en komt vaak terug onder invloed van de zon. Je zou ook een bleekcreme op recept kunnen halen als je niet een heel traject in wil bij de huidtherapeut. Maar ook dit kan irritaties geven.
De enige laser waarmee ik het aan zou durven is een pico. Zeker niet met IPL doen.
Dit is wel prijzig denk ik of niet?
@Wonderland
Ik heb er ook veel last van maar ik heb ook geen zin om heel paniekerig te gaan doen in de zomer want ik hou wel heel veel van de zomer en zon
Dus ik probeer het ook een beetje te accepteren maar soms vind ik het wel heel lastig
Ik probeer momenteel allemaal the ordinary dingen uit maar dat lijkt ook niet echt iets voor het melasma te doen
Doe je microneedling zelf? En zo ja welke heb jij? En hoevaak ga je over bijvoorbeeld je wang?
Ik betaal eur 125,- per keer, hoewel het eigenlijk nu wat duurder zou zijn inmiddels. Geloof dat het idd soms eur 175,- per keer kan zijn. Anders dan bij peelings (waarvan de prijs ook kan oplopen) heb ik hier wel minder sessies voor nodig (3-4). Ik ben aanvullend verzekerd via VGZ, dat is het bij mij waard omdat ik naast huidtherapie ook veel naar de fysio ga.
Ik gebruik zelf producten van image skincare, vooral de iluma lijn. Dat is stuk duurder dan the ordinary maar niet veel prijziger dan de wat higher end parfumerie merken. Denk wel dat dit vooral werkt door de combinatie met zwaarder geschut zoals peelings/microneedling. De werkzame stoffen zijn sterker in producten van de huidtherapeut (als het goed is maar misschien is dat ook deels marketing?).
De afweging is denk ik vooral of je je er zelf beter bij voelt als je er iets aan laat doen. Dat doet het voor mij wel. Ik kon me er niet overheen zetten dat als ik de zon op m’n gezicht voelde ik daar een naar gevoel van kreeg. Dat is zo zonde. Terwijl mijn omgeving vond dat het heel erg mee viel. Het is dus eigenlijk meer psychisch.
Een gratis consult kan altijd natuurlijk :).
Ik kom de laatste tijd echt zoveel van dit soort plaatjes tegen op social media, echt zo schadelijk voor veel mensen.
Ik zou echt willen dat er wat meer skin positivity is in deze maatschappij, maar voor veel mensen bestaat de illusie nog dat je met huidaandoeningen er gewoon te weinig voor geprobeerd hebt. Ook die hele skincare community tegenwoordig op youtube/instagram/tiktok, waarin mensen met een enkele puistje allemaal peelings en routines wordt aangepraat pfff. /Einde rant.
Nee ik doe het bij de huidtherapeut, die doet het met de derma pen. Dat zal vast ook wat dieper gaan dan die je thuis kan gebruiken.
Er zijn verschillende technieken om over je huid heen te gaan. Ze behandelt bij mij elke keer 1 gezichtsvlak. Bijv eerst voorhoofd, dan neus, dan kun, etc. Ik geloof 1x in een ‘rechte lijn’ en dan nog in kleine rondjes er overheen.
Aah bedankt! Ik was op zoek naar ervaringen thuis. Maar toch bedankt! Iemand anders hier wel ervaring mee?
Ik heb onder mijn ogen, daar waar je wallen zitten, allemaal witte puntjes. Als ik mijn huid strak trek zie ik ze heel erg goed zitten. Als ik dat niet doe zie je ze niet heel erg.
Maar nu heb ik dit nu ook op mijn bovenlip. Iemand een idee wat dit kan zijn?
volgens mij zijn dit haarzakjes
Ik zeg het verkeerd, bovenlip moet zijn bovenste lip
Het ziet er uit als een soort talgkliertjes maar er komt geen talg uit als ik er op druk…
Milia? Die heb ik altijd rond mijn ogen.