Huidaandoeningen

Oh wat fijn, dat klinkt heel goed!

Met mij gaat het nu na 4x smeren al wel ietsje beter, en het wondje van het biopt heelt goed. Ik zit nu met mijn benen in de zon op het balkon, alvast een voorproefje op de lichttherapie :blush:

—

Wat ik me trouwens afvroeg: hoe doen jullie dat met benen scheren (als je benen ook zijn aangedaan)? Ik scheer nu elektrisch maar dat wordt nooit mooi glad (maar met een scheermesje haal ik mijn benen open, en een epileerapparaat vond ik de hel haha). Ik vind het wel irritant dat ik het niet glad krijg maar anderszins, ik gok dat de psoriasis wel afleidt van die paar stoppeltjes

Edit: ik heb trouwens ook wel eens een jaar niet geschoren (ook uit feministische overwegingen) maar in combinatie met de pso gaf dat zoveel gestaar dat ik er maar weer mee op ben gehouden.

Bij mij gaat het nu heel goed met m’n plekjes. Heb nog wat grotere op m’n rug en ellebogen. Maar toevallig net vandaag geschoren en precies over 2 plekjes heen wat enorm begon te bloeden.

Probeer er vaak gewoon wat omheen te gaan :woman_shrugging:

Wow dat ziet er goed uit zeg :blush: Mijn benen zijn niet vaak zo plekjesvrij als die van jou. Fijn dat je huid daar nu zo rustig is! Dat bloeden is echt hinderlijk hĂš

1 like

Ja joh, misschien toch eens elektrisch proberen? Ik heb nu even dermovate zalf, maar dat wil ik niet te lang gebruiken.

Elektrisch scheren bedoel je? Dat doe ik al!

2 likes

Precies! Alsof je dat zelf niet door hebt en mensen het je willen laten weten ofzo. Ik heb het ook vaak op m’n handen en gezicht en dat valt dan natuurlijk extra op. Weet je inmiddels al meer van je uitslag?

1 like

Nope, donderdagmiddag pas! Mijn huid is inmiddels al wel een stuk rustiger geworden door de zalf, dat is heel fijn. Inmiddels denk ik bij de tweede keer per dag “Ugh, ik moet weer smeren”, dat is wel een goed teken :slight_smile:

Ugh. Ik heb de ziekte van Sneddon-Wilkinson. Het is goedaardig en ik reageer dermate goed op de zalf dat we lichttherapie nog even uitstellen tot de winter, maar ik baal echt enorm dat ik er nog iets bij heb dat chronisch en recidiverend is. Binnenkort moet ik bloedprikken om onderliggende aandoeningen uit te sluiten. De dermatoloog heeft goede hoop dat we het onder controle kunnen krijgen, al zal het wel af en toe terugkomen, maar dat moet de toekomst uitwijzen. Gatverdamme. Ik voel me echt even heel erg “kapot”.

Wat ontzettend rot zeg! Zou er een onderliggende aandoening bij kunnen horen (aangezien ze daarop moeten prikken)? Heel begrijpelijk dat je je zo voelt, iets waar je zeker niet op hoopt :pensive:

1 like

Dat zou kunnen inderdaad, maar de dermatoloog zei wel dat het meer “better safe than sorry” was. Ik moet er niet aan denken dat er ook nog zoiets bijkomt, maar we zullen zien. Dank voor je lieve reactie in ieder geval :kissing_heart:

Dat klinkt gelukkig wel redelijk positief, maar alsnog begrijpelijk dat ‘wat als’ door je hoofd spookt! Wanneer heb je daar de uitslag van? Hopelijk zorgt lichttherapie er straks voor dat het lang weg blijft.

1 like

Wat vervelend zeg! Ook zeer zeldzaam lees ik (had er zelf ook nog nooit over gehoord!) ik herken wel dat gevoel van ‘nog iets chronisch’ heb dit heel erg met mijn vitiligo en rosacea, waarom niet gewoon een huidziekte die kan worden opgelost :disappointed:

1 like

Welja, doe dat er ook maar bij.
Sterkte. Hopenlijk blijft het goed behandelbaar!

1 like

Dank voor jullie lieve reacties!

@Adamas over een onderliggende aandoening maak ik me tot nu toe niet zo’n zorgen omdat ik me niet herken in de aandoeningen die bij Sneddon-Wilkinson horen en het ook een soort andere vorm van psoriasis kan zijn als ik de dermatoloog goed begrijp. Maar goed, voor ik deze uitslag kreeg maakte ik me ook niet zo’n zorgen :wink: dus even afwachten maar. Ik moet nog een afspraak maken om bloed te laten en dan belt de dermatoloog me als er iets uitkomt, anders niet. Dat vind ik bij nader inzien niet zo fijn dus ik denk dat ik ga vragen of ze sowieso wil bellen.

@CloserToFine ja dat is het echt idd! Hoezo twéé dingen, één was echt wel genoeg hoor. Hoe gaat het bij jou? Is het een beetje te doen?

@Madam-Mikmak zo zat ik idd ook! Ja joh, dat kan er ook nog wel bij.

1 like

Heeft iemand hier ervaring met Chinese homeopathische geneeskunde?

Ik heb jaren in het “reguliere” traject gezeten voor mijn huid-aandoening waarbij 3 verschillende dermatologen het een tussenvorm van psoriasis-eczeem vinden, maw; bevat kenmerken van beide en mijn huid medium reageert op de medicatie die bij beide wordt voorgeschreven.

Ik heb er medium last van; niet heel hevig, periodiek (vaak stress gerelateerd) maar wel op zichtbare plek (gezicht, wenkbrauwen en hoofdhuid). Dus heb er emotioneel/sociaal meer last van.

Nu ben ik op aanraden van een familie lid en collega naar een Chinese homeopaat geweest (gedachte van; baat het niet dan
). Na intake en acupunctuur heeft hij me een kruiden kuur voorgeschreven van de natuur apotheek en een lotion. Nu na 1 week (nog 3 weken te gaan) smeren en drinken zijn de plekken verdwenen!
Geen idee of het zo blijft. De herfst/winter is voor mij altijd een meer spannende tijd ivm droge weer, dus ben benieuwd.

Het voelde allemaal wel heel legit (was een beetje sceptisch eerst). Ontving ook artikelen van hem uit Chinese medische tijdschriften, en als ik de ingrediënten opzoek etc lijkt het idd eczeem te zijn.

Iemand zoiets geprobeerd al?
Nb: uiteraard kan niet alles met homeopathie behandeld worden. Mijn moeder heeft hele hevige psoriasis en ontvangt Stelara prikken maar misschien voor de wat minder zware gevallen kan het wel wat (tijdelijke) verlichting bieden?

1 like

Ja, het is op dit moment best oke. Ik ben nu net bij een huidtherapeut voor mijn rosacea gestart en voor mijn vitiligo is het gewoon belangrijk dat ik mij mentaal goed voel (krijg altijd nieuwe plekjes in stressvolle periodes) en het ook wat te relativeren, want heb wel gewoon een milde variant. Ik moet zeggen doordat ik op dit moment zo druk heb met werk, dat ik ook wat minder de focus op mijn huidproblemen leg en daarnaast probeer ik het ook maar wat meer te “ownen” (:

Ik hoop voor je dat er verder niets uitkomt!

3 likes

Ah dat is goed om te horen! Wat je zegt over werk als afleiding herken ik wel, ik heb ook een drukke baan en het kan heel fijn zijn om daarin op te gaan. Werk zorgt bij mij volgens mij ook niet zo gauw voor stress die zich op de huid uit en zoals ik het lees is dat bij jou ook niet zo denk ik?

@Scorpiovibes ik heb geen ervaring met deze vorm van geneeskunde maar het klinkt echt goed, wat fijn dat het zo veel verschil maakt voor je huid! Ik kan me voorstellen dat psoriasis/eczeem in je gezicht en op je hoofdhuid sociaal en emotioneel heel belastend is omdat het zo zichtbaar is. Ik hoop voor je dat dit ook in de herfst en de winter blijft werken maar dat je na een week al zo’n goed resultaat hebt stemt hoopvol, toch?

Ik heb ooit eens een doorslaand succes behaald met een zoutbad- en modderkuur van Zarqa, ik was toen vrijwel schoon en dat heeft maandenlang aangehouden. Dat is me daarna nooit meer gelukt (wel geprobeerd, inmiddels is een deel van het spul dat je ervoor nodig hebt uit het assortiment trouwens) maar dat was echt iets magisch. Ik zit as we speak wel weer in een zoutbadje, omdat het wel wat verlichting geeft (een van mijn tantes houdt haar psoriasis goed onder controle met twee keer in de week een zoutbad, het zit bij ons ook heel erg in de familie).

Ik houd mezelf nu een beetje voor dat als het kinderwenstijdperk voor mij eindigt (op welke manier dan ook) ik dan weer veel meer mogelijkheden heb om de psoriasis te bestrijden en dat de mate van last die ik er nu van heb tijdelijk is. Ik hoop maar dat dat ook voor mijn Nieuwe Aandoeningâ„ąïž geldt.

1 like

Om wat voor kruidenkuur en lotion gaat het? Ben wel nieuwsgierig :blush:

Ja beide zijn een mengsel van veel verschillende kruiden en elementen, kan de foto doorsturen in een PB als je wil. Kwam uit de intake en lichamelijk onderzoek naar voren dus missh bij iedereen net anders?

Op basis van je leef-eet en slaap gewoonten maar ook tong kleur, pols opnemen, balans test etc.

Als ik Google toch veel met krachtige eigenschappen op het vlak van doorbloeding maar ook lever (vlg de acupunctuur sessie had ik hier “opstoppingen”) geen idee wat deze link verder is, gewrichten etc

Had een beetje doorgevraagd toen en hun systeem bestaat uit een indeling in types. Kennelijk ben ik een Wind Hitte persoon en daarom moet ik minder suiker eten en meer gember haha oa, nu doe ik die sessie tekort het was een veel uitgebreider consult en ik vind zulke dingen wel interessant!

1 like

Geen ervaring met Chinese homeopathie, maar wel met ‘reguliere’ homeopathie. Volgens mijn ouders heeft het mij enorm geholpen toen ik een baby was. Chinese homeopathie vind ik altijd een beetje magisch, omdat het gebaseerd is op duizenden jaren aan kennis over kruiden en planten, maar toch nooit verder een behandeling gestart. Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaring! Mijn psoriasis zit op mijn hoofdhuid onder mijn haar dus wat dat betreft kom ik er wel mee weg. Ik zit nu overspannen thuis en het is daardoor weer opgelaaid dus mocht de behandeling je verlichting geven dan wil ik ook wel eens een poging wagen.

2 likes