Voornamelijk de regels m.b.t. bestek vind ik super wit. Zoals al geschreven door iemand anders, worden er in andere culturen met de handen of met stokjes gegeten. Daarnaast denk ik dat dit soort regeltjes voornamelijk bij een bepaalde sociale klasse leeft. Natuurlijk kent iedereen de algemene regels van niet boeren tijdens het eten, maar regels mbt het opstaan wanneer iemand anders opstaat of 10 soorten bestek komen echt niet voor bij een “lagere” sociale klasse.
Ohja hele logische uitleg eigenlijk. Sorry had ik zelf ook wel kunnen bedenken.
Ik denk alleen wel dat iedere cultuur zijn eigen manieren heeft. Noem je dat niet ook gewoon etiquette?
Ik vind het in ieder geval wel leuk om dat ook te bespreken in dit topic.
Ik moest hier even over nadenken, maar een hele belangrijke is: geen schoenen in huis. Ik vind het nog steeds raar als ik bij Nederlandse vrienden of vriendinnen thuis mijn schoenen aan moet houden.
Haha aan MOET houden ook echt? Ik vond het altijd juist een beetje gek als ik ergens mijn schoenen uit moest doen. Ik vond het altijd een beetje ongastvrij over komen ofzo. Geen idee waarom want het is veel chiller en veel schoner om ze uit te doen.
Ik ben Nederlands en het concept van schoenen in huis is echt iets waar ik me altijd al over verwonderd heb ik vind het zooo vies en ongezellig!
In mijn omgeving hoor ik Nederlanders, Amerikanen etc. ook vaak zeggen dat ze hun schoenen niet eens uit willen doen als ze op visite zijn, omdat hun outfit er dan niet meer goed uit zou zien (of ze schamen zich voor hun voeten / lelijke sokken). Ik vind het zelf juist gezellig om bij iemand te komen en dan mijn schoenen uit te doen en hun leenpantoffels aan te doen, dat is veel huiselijker
Ik heb vroeger in een land gewoond waar het cultureel bijna verboden is om schoenen aan te houden in huis en dat mogen ze hier ook wel invoeren haha
I feel you! Ik voel mij ook altijd ongemakkelijk als iedereen zijn schoenen aanhoud en ik vind het zelfs een beetje iets ongezelligs hebben. Alsof je op het punt staat weer te vertrekken.
Ik vind het inmiddels ook gezelliger om schoenen uit te doen maar vroeger was ik dat echt niet gewend en dan had ik bijv. geen sokken aan of 2 verschillende sokken of sokken met een gat.
Oh ja, ik vind het ook niet fijn schoenen in huis, maar mijn vriend is ermee opgegroeid en die is echt het tegenovergestelde. Krijg ze echt NOOIT uit bij hem. Straks hebben we een baby en hij loopt met z’n schoenen over het tapijt
Mijn vriend had dit ook! Nu heeft ie pantoffels met een harde zool voor binnen. Zo’n opa model, dat lijkt op een gewone schoen, maar komt niet buiten
Ohhh ik doe eigenlijk nooit schoenen uit als ik bij anderen op bezoek ben (tenzij wij echt gaan chillen met voeten op de bank enzo)? Is dat wel iets wat verwacht van je wordt? Thuis heb ik wel altijd sloffen aan, maar meer omdat dat chiller zit. In Zweden was dat ook altijd zon ding haha, schoenen uit voordat je binnenkwam maar daar snap ik het nog ivm sneeuw en nattigheid.
Ben wel benieuwd, zeg je dan tegen mensen van ‘‘wil je je schoenen uitdoen?’’ zodra ze binnen zijn?
Ik zeg meestal wil je crocs of normale pantoffels
Nou ik zeg dan gewoon ‘hallo wat leuk dat je er bent, welkom, blablabla’ en als ze dan in de hal komen waar alle schoenen al staan dan zeg ik: ‘hier kun je je schoenen kwijt, en hier staan de pantoffels…’ (ik heb altijd slippers/pantoffels voor gasten).
Als ik benauwde gezichten zie zeg ik gewoon dat ze de schoenen natuurlijk ook gewoon aan kunnen houden. Nederlanders zijn wel direct genoeg om dat uit zichzelf te zeggen.
Ja duh
Duidelijk! Ja in mijn omgeving gebeurt dat dus echt helemaal niet maar ik kan mij er wel in vinden dat mensen dat liever willen.
Haha ja true kut, nu heb ik echt geen argumenten meer
Door deze post herinner ik me opeens weer dat als wij vroeger 's avonds brood aten (kwam heel soms voor), dan moest dat opeens met mes en vork terwijl dat 's ochtends en 's middags niet hoefde. Vond ik altijd heel stom en niet lekker eten, boterham met hagelslag met mes en vork haha. Maar patat mochten we wel met onze handen eten geloof ik.
Ja, ik ben ook in landen geweest waar je altijd eerst je schoenen uit moest doen, ook in restaurants en hostels. Zo chill! Ik wil dit bij mij thuis ook invoeren, maar heb niet genoeg slippers voor iedereen.
Ik zag laatst dat opstaan voor een vrouw die de tafel verlaat bij First Dates! Vond het er heel ongemakkelijk uitzien haha, alsof hij ook zou weggaan, maar zich weer bedacht
Ik ben langzamerhand een slipper/pantoffel collectie aan het aanleggen haha. Het is ook echt een bij elkaar geraapt zooitje maar ach
Ik bied iedereen pluizige sokken aan.
Maar mensen hoeven alleen schoenen uit te doen de week nadat de schoonmaakster is geweest want dan wil ik het fris houden. De 2e week is het toch al stoffig en wat @Madrid zegt, dan voel ik me ook bezwaard.
Maar m’n vriendinnen willen ook allemaal die sokken hoor. Maar mannen eigk nooit?