Het wielrentopic

Als je laat weten hoe lang je bent en welke regio je ongeveer zoekt, is er hier misschien iemand. Ik krijg binnenkort een nieuwe, maar als je rond de 170-175 cm bent en in het noorden woont zou je de mijne eens kunnen proberen.

1 like

Oh huren is een goed idee inderdaad, ik zal me er eens in verdiepen.

@tessel lief, maar dat red ik met mijn 162 cm niet :blush:

Haha, ik ben dus ook veel te klein voor mijn fiets dus vandaar dat er een nieuwe komt. Geen aanrader, 100 + km per week fietsen op een te grote fiets.

oh en huren zou via mhverhuur kunnen, niet geprobeerd maar je kan er naar kijken :slight_smile:

1 like

Ik heb super veel zin om een fiets te kopen, ik ga maandag kijken naar een fiets op marktplaats. Maar ben ook wel een beetje angstig. Ik ga het gewoon stap voor stap doen.

Ik heb al een broekje. En naast de fiets moet ik dus in ieder geval nog een helm en een schoenen aanschaffen. Hebben jullie tips die passen bij een beginner?

Leuk! Goede fietspomp voor thuis, spulletjes om een band te plakken in een zadeltasje (of iemand die je ophaalt als je een lekke band hebt), even een youtube filmpje kijken hoe je een band plakt
 en gewoon gaan! Is echt heel fijn.

Mijn vriend heeft toen hij begon best veel dingen goedkoop bij de Lidl gekocht, waaronder schoenen. Misschien dat als het voorjaar begint ze daar ook wel weer iets verkopen dit jaar.

Een (fiets)bril is ook echt een aanrader, anders krijg je heel snel tranende ogen door de wind. En ook fijn als de zon fel schijnt :slight_smile: daarna zou je nog handschoentjes en een fietsshirt kunnen kopen. Dat laatste is handig omdat die vakjes op de rug heeft waar je eten in kan doen (en je wil altijd eten mee hebben haha)

1 like

Jazeker!

zoek op FF fietst -> volgens mij heet de club officieel FF fietst hardlopen

1 like

Heeft iemand tips voor fijne fietsschoenen? Ik draag nu mountainbike schoenen, wat opzich fijn is, maar minder comfortabel bij lange afstanden.

Budget: 120-150
Voetvorm: normaal tot breed
Andere eisen: ik wil zo’n draai systeem.

Yes de fiets was zo goed als nieuw dus nu een mooie beginners fiets.

Toch nog even een vraag over kleding. Je kunt zoveel aanschaffen als je wil begrijp ik maar wat zijn qua merken en ook soort kleding een mooie basis mee te starten?

Sowieso een goede fietsbroek! Ik heb er 2 van Ale (in een aanbieding zo’n 40 euro per stuk) en die zijn echt top. Met basic been en armstukken van de Decathlon ook prima in de winter want een lange broek is duur. Ondanks de keuze in mijn kast voor verschillende merken vind ik de beenstukken van de Decathlon echt het fijnste.

Verder ben ik begonnen met fietsshirtjes van de Lidl en koop ik nu gewoon alles wat leuk is. Duurder is wel beter qua kwaliteit maar als je net begint heb je meer aan 2 betaalbare shirtjes zodat je kan wisselen als je 2 dagen na elkaar fietst en geen bezweet shirtje wilt aantrekken. In mijn kast liggen oa Pearl-Izumi, Rogelli, Odlo, le coq sportif maar ook Lidl, huismerk Perry sport en eentje van AliExpress.

Voor de winter is een jasje wel fijn of jersey met lange mouwen (met ondershirtje). Daaronder kun je een gewoon sportshirtje aantrekken. Een hardloopjasje/vest werkt ook gewoon natuurlijk. Ik heb ook een regenjasje sinds dit seizoen en die draag ik ook als ik ga mountainbiken of in een groepje fiets met nat wegdek zodat de rest droger/schoner blijft.

Handschoenen heb je trouwens nu ook wel echt nodig :wink:

Niet nodig maar wel perfect om te vragen als verjaardagscadeautje altijd: leuke fietssokken :smile:

En heb je al gedacht aan een zonnebril, goede helm en fietsschoenen?

(Sorry voor het chaotische bericht, uiteindelijk heb ik zo veel fietskleding verzameld de afgelopen jaren dat de essentiële items kiezen lastig is. Ik gooi nu meestal 2 complete setjes in mijn tas zodat ik op basis van het weer de beste combi van items kan kiezen)

@Fitgurl geeft al veel goeie tips, maar ik denk dat je ook met 1 setje al best ver komt hoor! Gooi je het gewoon ‘s avonds in de was :slight_smile: Dan zou ik inderdaad iets goedkopers kiezen van bijv decathlon: een broek en een shirtje. Kun je altijd later nog uitbreiden naar betere merken. Ik heb zelf een shirtje van Trek en een setje van Craft. Een bril vind ik ook een must (maar een goedkope kost maar 5 euro dus dat zijn de kosten niet).

Ik doe in de winter altijd gewoon een lange legging aan over mijn fietsbroekje en een thermoshirt + ander lange mouwen shirt + en dan een windjack of iets anders wat de wind/regen tegenhoudt. Ik draag ook gewoon m’n normale handschoenen omdat ik geen speciale heb haha (sorry voor alle wielrenners die die regels over hoe je eruit moet zien belangrijk vinden :stuck_out_tongue:)

1 like

De regels over hoe je eruit moet zien zijn stiekem wel hilarisch: op mijn werk hebben we nog altijd een discussie over sokken onder of over je beenstukken. Hoe leuk mijn sokken ook zijn ben ik team onder :sweat_smile:

Ook nog een handig item voor de winter: een buff. Als het koud is doe ik deze vaak over mijn oren en onder mijn helm.

1 like

Ik wil zondag mn eerste rondje maken. Had een fiets op de kop getikt voor 150 EU (vriendinnetje die er verstand van heeft was meegefietst om te gaan kijken en het was echt een héle goede deal blijkbaar), en vandaag krijg ik mijn helm binnen! Fietsbroek, schoenen ed heb ik ook al gekocht dus yesss. Had mn fiets tot nu toe alleen voor kortere ritjes gebruikt die ik niet echt met mn stadsfiets wilde doen (9km ofzo, gaat dan toch net wat sneller op een racefiets), maar zondag dus voor het eerst echt een rondje maken. Ervaren vriendin gaat mee en instructies geven en tips enzo, echt zin in. Die kent ook alle rondjes hier dus dat is wel lekker makkelijk

4 likes

Haha ik denk dat je met dit weer niet bent gaan fietsen! Maar leuk! Hoop dat je binnenkort wel echt kan gaan fietsen

Haha nee klopt! Ander keertje

Ook ik wil graag meeschrijven in dit topic.
Afgelopen zomer enthousiast weer beginnen en na een seizoen fietsen een mooie fiets aan mijzelf kado gedaan (ook omdat ik ook mijn vriend moet kunnen bijhouden, die was er daarvoor niet)

1 like

Hahah team over hier. Ik probeer tegenwoordig een beetje gesoigneerd voor de dag te komen en dan zijn sokken er om te showen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Nice! Ik vind het een mooie discussie altijd aangezien ik sokken erover juist te veel “show” vind. Al zijn mijn favo sokken zeer bewust voor de afterparty: “if you can read this” links aan de onderkant en rechts: “bring me a beer” :innocent:

Maar ik heb ook mijn zwaktes, zo zijn mijn meest gebruikte fietsen zwarte fietsen met als belangrijkste argument dat mijn outfit dan tenminste nooit vloekt met mij frame :joy:

Het wordt dit weekend heerlijk fietsweer! Gaan jullie ook?

5 likes

Jaa absoluut! Denk zaterdag een uurtje, rustig beginnen :sweat_smile: Zag wel dat er wat wind zal staan.
En dan zondag ff kijken wat m’n benen er van vinden