Het Plantentopic

Beste planten-experts, ik heb een vraag over mijn balkon-moestuin! Ik heb dit jaar pepers, paprika, komkommer en tomaten geplant, allemaal dus in potten/bakken. De tomaten gaan hartstikke goed en over de pepers maar ik me ook weinig zorgen. Maar de paprikas en komkommers heb ik als plantjes ipv zaadjes gekocht, en ik begin het idee te krijgen dat ze niet diep genoeg staan. Ik denk dat ik een te dunne laag aarde in de bak heb gedaan. Ze groeien hard maar de wortels van deze plantjes komen nu steeds meer boven de aarde uit.

Wat kan ik nu het beste doen? Extra potgrond toevoegen? Of moet ik ze er eerst uit halen, dan meer potgrond toevoegen, en er dan terug in planten?

Heb je een foto van de plantjes met pot/bak waar ze in staan? Ik ken je probleem niet, maar mijn paprika’s/tomaten/komkommers heb ik altijd in potten van minimaal 30x30 cm gedaan. Dus ik denk dat je pot/bak te klein is… Ze hebben echt veel ruimte nodig (30x30 is ook nog niet erg groot namelijk).

Ik heb geen ervaring met moestuinen, maar het eerste waar ik aan denk is inderdaad ook dat je pot misschien te klein is

Ik heb net bij de Jumbo deze plant gekocht (dankzij jullie enthousiasme 3 nieuwe planten gekocht, gezellig!). Volgens het label is het een Monstera, maar volgens mij klopt dat niet. In geen enkel blad zitten gaten namelijk.

Iemand enig idee welke plant dit is? Ik weet het wel maar kan er niet opkomen :flushed:

Add images

Slechte foto, maar deze bakken heb ik staan. Ze zijn nu iets te vol (ik had niet verwacht dat de tomatenzaadjes het zo goed zouden doen) maar ik heb hem vooral duidelijk niet diep genoeg gevuld. Ik weet dus dat ik nu meer potgrond moet toevoegen en sommige plantjes in een andere bak/pot moet zetten, maar vraag me af of ik dan beter eerst de plantjes voorzichtig uitgraaf en weer terugplant in vollere (en dus diepere) grond, of ik beter potgrond toevoeg terwijl ik de planten erin laat staan? De komkommers linksonder bijvoorbeeld zijn helemaal aan het omvallen :(.

Ja dat is een monstera! De gaten ontstaan soms later, als de plant of het blad wat ouder is.

1 like

Mijn nieuwe plantjes van replant.nl zijn binnen, ze zagen er wel wat verfomfaaid uit toen ik ze uit de doos haalde, maar nu lijken ze wel op hun positieven te komen!

Oh ja, bij gebrek aan potten heb ik ze maar even op een pizzabord gezet :wink:

4 likes

Ik kan de maten niet goed inschatten van de foto, maar ik denk dat de aarde maar 15 cm hoog is ongeveer? Je plantjes staan ook veel te dicht op elkaar, ze hebben echt ruimte nodig (om zich heen).

Een beetje afhankelijk van de maten van je bak zou ik ze er allemaal voorzichtig uithalen. Dan de bak tot bijna de rand vullen met aarde. En dan 2 of maximaal 3 plantjes eerlijk verdelen over de bak (ik schat de bak op 70/80 cm?).

Als je het helemaal goed wilt doen moet je per plantje een (bamboe)stok naast de stam zetten, zodat je de plantjes op kan binden aan de stok. Tomaten en komkommers worden vrij zwaar waardoor de stam steun nodig heeft van een stok.

Je kan natuurlijk ook meer plantjes in de bak houden, maar dan blijven ze klein en is de oogst ook veel minder. En dat is juist het leuke deel :slight_smile:

Dank je voor het advies! De bak is 100x50 maar inderdaad staan ze nu te vol. Ik kan niet geloven hoe hard die tomatenplaten allemaal groeien, had nooit gedacht dat dat kleine zakje zaadjes het zo goed zou doen haha! Stokjes moet ik inderdaad ook nog hebben. Ik denk niet dat ik de ruimte ga hebben om alle plantjes de ruimte te geven, misschien doe ik er een aantal cadeau aan vrienden in leuke potjes :). Nu ga ik eerst maar eens potgrond halen!

@InEuropa dank je, geduld dus!

Mijn begonia polkadot/forelle heeft het zwaar. Er vallen uit het niets bladeren uit en ik weet niet waarom. We stoten er niet tegenaan, hij krijgt genoeg zon en water. Zou hij in crisis zijn en daarom z’n gezonde bladeren laten vallen? Hellup!

Misschien teveel water? Ik moet zeggen dat ik mijn stippenbegonia ook ‘gewoon’ water geef maar het schijnt dat ze het fijner vinden om met de pot een half uur in een laag water gezet te worden zodat ze kunnen opnemen wat ze nodig hebben en de aarde aan de bovenkant niet te nat is.

Ik ben een (mini)pannekoekplantbaby! (En niemand hier snapt waarom ik daar blij van word :confused:)

6 likes

Huh heb jij hydrokorrels op de aarde liggen?

Mijn pannenkoek is inmiddels zo groot dat hij helemaal scheef gaat :expressionless:

3 likes

Ja tomaten zijn leuk, juist omdat ze het zo goed doen! Op 100 cm kun je wel 3 plantjes zetten :slight_smile: Cadeau geven is ook een goed idee :relaxed:

@Banananana ja, was deels gemakzucht :joy: Hij zit in een zelfgehaakt potje (om een glazen bakje heen gehaakt), en het was nogal een gefrut in aarde in het potje te kijken. Hij staat wel in aarde, maar dit was gemakkelijker en stond mooier vond ik.

Aah goeie, dit ga ik eens proberen! Hoop dat ie 't redt :disappointed_relieved:

Nou ik heb vandaag mijn eerste stekjes in het water en sommige meteen in de grond gezet. Nu maar hopen dat dit goed gaat.

3 likes

:smiley: Ik heb net een Pilea Peperomioides aka pannenkoekplant gekocht en ben heel benieuwd of 'ie het gaat overleven, haha. Ik ben niet zo heel goed met planten, maar vond mijn bureau zo kaal.

4 likes

Zijn heel makkelijk!

1 like