Aaah gossie… Arm beest!
Wel fijn om te weten, geeft me al iets meer rust want vind het best wel eng haha. Heb al zoveel gedonder gehad met konijnen qua dwangvoeren etc. Hoop inderdaad dat dit in een keer goed gaat! Super bedankt weer voor alle tips
Mijn koppeltje konijnen is erg gelukkig samen, maar nu sinds een week ofzo is er veel spanning tussen hen. Ze knuffelen wel gewoon, maar het mannetje jaagt veel achter het vrouwtje en probeert steeds seks met haar te hebben, maar zij wil niet. Dit levert echt intense ren/jaag-sessies op (zonder bijten/geweld). Als ik ingrijp, is het weer even rustig, maar daarna herhaalt het zich weer. Dit is met name in de ochtend. Iemand hier ervaring mee? Zal dit gewoon een fase zijn of is mijn vrouwtje uitgekeken op de seks met haar mannetje?
Ik zou dit wel even in de gaten houden! Niet om je angst aan te jagen, maar bij was het andersom dat het vrouwtje op het mannetje aan het jagen was. Hij was daar op een gegeven moment zo klaar mee dat ze echt elke keer aan het vechten waren. Ik hoop dat het niet zo ver komt bij jou!
Hoi! Ik wil heel graag een goudhamster. Zijn er hier mensen met een (goud)hamster? Ik zou graag een foto van het hok willen zien, als dat zou kunnen.
Ik heb een beetje op internet gekeken en ik schrok wel een beetje van de grote hokken die goudhamsters nodig hebben. Is het echt zo dat ze een hok van 70 bij 40 of 80 bij 30 (of groter) moeten hebben, of zou eventueel iets kleiner ook kunnen?
Heeft iemand misschien ook een link naar een goede hamsterkooi?
Sorry voor alle vragen. Ik heb tien jaar geleden hamsters gehad dus ik ben er helemaal uit.
Kleine disclaimer:
Ik neem alleen een hamster als ik hem/haar alles kan bieden natuurlijk. Ik ben dagelijks veel thuis. De bedoeling is ook dat hij/zij er vaak uit kan, mits de hamster wakker is natuurlijk.
Bedankt voor je reactie. Ik heb niet het idee dat er sprake is van voedselnijd (maar daar weet ik weinig vanaf).
Er wordt niet gebeten of gevlinderd, maar het jagen duurt wel lang en gaat ook echt heel hard. Ze rennen dan ook keihard tegen de drinkbak aan waardoor er veel met water wordt geknoeid (en dat heb ik niet graag ivm mijn laminaatvloer). Ze doen dit meestal in hun ren (bijna niet buiten de ren).
Mijn voedster is inderdaad gecastreerd (al een hele tijd geleden). Ze krijgen 's ochtends tussen 6 en 8 eten en 's avonds tussen 5 en 7. Soms krijgen ze tussendoor nog extra kruiden of bloemen. Ik zie het meestal 's ochtends gebeuren tussen 9 en 11 uur, maar net (9 uur s avonds) gebeurde het toevallig ook.
Het mannetje laat de laatste tijd wel vaker brokjes liggen, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? En de voedster laat de laatste tijd wel iets meer dominantie zien/is minder onderdanig. Is er iets wat ik kan doen om dit proces te versnellen?
Tijdens het voeren merk ik niks van eventueel dominanter gedrag van de voedster. Ze eten dan gewoon samen en het lijkt erop dat het mannetje vervolgens uit het niets weggaat voordat alle brokjes op zijn. Zou ik de voedselnijd moeten merken of kan het zijn dat dat bijna niet zichtbaar is voor mij? Ik ga ze in ieder geval apart voeren om te kijken of dat verschil uitmaakt.
Ja helaas moeten mijn waterbakken aan de tralies worden vastgemaakt (anders vertrouw ik t al helemaal niet omdat het mannetje gefrustreerd raakt als er nog maar weinig drinken in zit, hij drinkt veel en krijgt het liefst 3 x per dag vers water omdat dat lekkerder smaakt ofzo)
Ja, ik dacht inderdaad ook aan haakjes of hij is misschien uitgekeken op het voer (hij is nogal kieskeurig). Ik houd het in ieder geval in de gaten. Hopelijk zijn ze weer snel de oude.
Science selective (de normale, aangevuld met een klein beetje senior). We geven ze ongeveer t minimum aan brokken wat wordt aangeraden. Hij eet wel gewoon hooi (ik twijfel wel of hij minder hooi eet dan eerst). Vaak als ik, nadat hij is weggelopen, alsnog de overgebleven brokjes naar hem toe breng zodat de voedster niet te veel eet, eet hij alsnog de brokken (grotendeels) op.
Het is een kruising van een hangoor. Hij heeft een hangoor en een oor dat rechtopstaat (uiteraard hetzelfde type oor als het hangende oor; ik weet niet hoe zulke oren heten). Hij weegt rond de 2,4 kilo en dat was een goed gewicht volgens de dierenarts.
Hij is ruim 5 jaar (als de gegevens van de opvang kloppen), dus wel al een senior, maar nog niet echt heel bejaard. Maar hij bijt de laatste tijd ook weleens aan de tralies van de opening van het deurtje van de ren (waar hij dan overheen moet springen), terwijl het deurtje dan gewoon openstaat. Daardoor vraag ik me ook af of zijn ogen misschien achteruit zijn gegaan.
Als je denkt je konijn slim af te zijn, maar zij toch net iets slimmer is.
We zijn verhuisd en nu piest ze de hele tijd in een bepaalde hoek. Die hoek had ik nu afgezet met een hekje zodat ze er niet bijkomt. Wat is het eerste wat mevrouw doet als ze los mogen. Ze rent naar het hekje en piest er tegen aan.
Is het geen optie om in die hoek een toiletje neer te zetten?
Nee maakt haar helaas niet uit, gaat ze er ook naast plassen. Ik heb haar helaas nooit goed zindelijk gekregen en hormonen spelen mee. Ze moet eigenijk geholpen worden. Denk dat dat veel scheelt.
We hebben vandaag de konijntjes mee naar huis genomen, in het begin durfden ze de transportkooi niet echt uit, maar toen hebben we ze in hun normale kooi gezet en zijn ze een beetje gaan verkennen, in en rondom het hok. Nog niet heel ver, hopelijk gaan ze straks zelf hun kooi uit. Nu liggen ze verstopt in hun huisje
Whaha ja, ze hebben al geplast, helaas niet op hun wc
Een van de twee heeft het al begrepen! Ik gebruik een ovenschaal van de IKEA als konijnentoilet, vind het zelf best een geslaagd idee
Haha vreselijk he, overal die plasjes… Laten castreren is nooit een verkeerd idee!
@Nori wat een dotjes ! Love je ovenschaal idee haha, heel origineel.
Ik heb een dwerghamster en een kooi van 100cm breed. Ik heb deze trouwens op marktplaats gevonden en vind hem ideaal!
Hahaha!
Ze voelen zich inmiddels al best thuis. Ze maken gebruik van het toilet, liggen er super relaxed bij en heb ze al betrapt op binkies!
Zo lief