@Superkonijn echt zielig voor je konijn. Snap dat je geschrokken bent en je stelt je ook echt niet aan!
Ze komen van de zus van mijn vriend, ik stuur je een pm!
Ugh mān arme konijntje kon zondag opeens nauwelijks lopen. Zakte telkens in elkaar omdat de achterpoten het begaven. En als die wel kon lopen dan liep hij mank en zo scheef als maar zijn kon. Wij met spoed naar de dierenarts, niet onze eigen want die had geen dienst met Pasen. āJa denk dat die het gewoon warm heeft maar ik zie eigenlijk normaal geen konijnenā. Hallo het was 9 uur s ochtends en 17 graden. Denk niet dat ie daar zo spastisch van raakt. Maar bij haar binnen gebeurde er niks. Ze voelde ook genoeg kracht in zn achterpoten voor zijn leeftijd. Was zelf heel bang voor e cuniculi. Na heel wat aandringen daar medicatie voor gekregen. Thuis gekomen gebeurde exact hetzelfde als in de ochtend, nog voor we medicatie hadden. Gelukkig wel op film gekregen. Was zo sneu want hij wilt normaal altijd bij me zijn, op schoot liggen en nu negeerde hij me compleet. Gelukkig sloeg de medicatie wel aan.
Ga ik gisteren langs bij onze eigen dierenarts met het filmpje en blijkt het toch wel e cuniculi te zijn, zo blij dat ik aangedrongen heb op de medicatie. Nu hopen dat hij er boven op komt, maar hij valt in ieder geval niet meer om gelukkig. Maar ben wel een beetje bang, hij is al 11,5 en wordt altijd jonger geschat doordat ie fit is, maar ben toch bang dat zān lichaam het niet meer aankan weer te vechten.
Wat eng en naar voor je konijn! Hoop dat hij er ondanks zijn leeftijd toch bovenop komt
Mijn ram is (voor het eerst,hij is 4) super hormonaal, zit constant te knorren en wil de hele tijd op onze voedster rijden. Ze zijn beide gecastreerd en we hebben dit nog nooit eerder gezienā¦ het is zo zielig voor beide. Want ons rammetje is helemaal gefrustreerd en onze voedster wordt zo moe en boos de hele tijd. Iemand tips? En hoelang gaat dit duren? We hebben ze vannacht zelfs apart laten slapenš«
Je was er gelukkig snel bij met de medicatie, hopelijk mag dit baten. Beterschap met je konijntje
@Nori wat een schatjes zeg, veel plezier en succes met ze!
@Nori Wat een lieverds! Zijn het je eerste konijntjes?
@Harrrie Pff wat vreselijk zeg . Die ziekte kan zo ontzettend snel gaan, maar heel goed dat je er zo snel bij was en zo alert en aangedrongen hebt op medicatie. Ik vind het trouwens echt slecht dat niet alle dierenartsen weten om te gaan met konijnen. Er zijn heel veel konijnen die bij de dierenarts komen, dus zo bijzonder is het toch niet?
Oooooh dit is zo lief!
@Kees @Nori @Zilver dankjulliewel! Ja gelukkig was ik er snel bij ja, maar dat zou toch niet mogen dat ik voor de dierenarts moet bedenken wat het is. Merk dat ook wel vaker, zodra het zijn eigen dierenarts niet is, weten ze er niet zo goed mee om te gaan. Terwijl inderdaad, hoeveel konijnen zijn er wel niet?
Hoop dat het iig goed komt, lijkt het wel op, maar de komende anderhalve week krijgt ie 2 maal daags 2 ml antibiotica, en daarna nog minimaal een maand 1 ml. Maar las dus dat het bij lage weerstand en stress vaak terug komt dus ga nu nog meer een overbezorgde konijnenmoeder zijn. Scheelt heel erg dat we heel erg nauwlettend zn loopje in de gaten houden door atrose en we meteen een kleine verandering zien.
@Kees Nee, ons vorige konijn (1,5 jaar) is een tijdje geleden best plotseling overleden door een afwijking aan zijn nieren. We waren uiteindelijk wel van plan om er nog een konijn bij te nemen, maar dat is er meer niet van gekomen.
Dus dit keer nemen we er gelijk twee, broertje en zusje. Kijk echt uit naar het gezelschap!
Dankje! Ah ja zei het verkeerd! Hij krijgt panacur inderdaad. Maar niets anders, geen vitamine b oid terwijl ik wel zie op internet dat t vaak gegeven wordt of is dat niet perse nodig?
Hm oke, dan ga ik toch even bellen of we niet meer nodig hebben dan slechts panacur. Hij krijgt ook novacam standaard, maar dat is meer ontstekingsremmend dan pijnstiller geloof ik.
Ben je dierenarts eigenlijk of eigen ervaring? Ja wij zijn van plan om twee weken 2 maal per dag 2 ml panacur te geven, daarna een maand eenmaal per dag panacur en dan kijken hoe verder. Ben het ook wel met je eens dat als het niet weg gaat, ik niet wil dat we nog heel lang allerlei andere dingen blijven proberen, want ze aanvallen waren niet te doen. Mijn hart brak echt.
Ah ja heb even gebeld net en inderdaad ook vitamine b12, minimaal 4 weken. Over voer hebben ze niets gezegd, maar gezien er eerst een consult moet plaats vinden voor de injecties zullen ze hem wel uitgebreid controleren.
Ah oke! Wel super fijn dat je je kennis ook hier deelt. Helpt heel erg
Ik probeer mān konijnen wat trucjes aan te leren. Meerdere mensen verklaren me voor gek, maar ik vind het leuk. Alleen nu vraag ik me af, wat geef je om te belonen? Ik geef ze nu gedroogde stukjes banaan en appel en stukjes Johannesbrood. Maar zijn er betere alternatieven, of is dit prima? Omdat je het toch wel een aantal keer achter elkaar herhaalt kies ik liever voor iets verantwoords dan echt snoep.
Ohja, en iemand nog tips welke trucjes leuk zijn om aan te leren en hoe je dit het beste kunt doen? Ik laat ze nu een rondje draaien en een pootje geven .
Ik heb voor mijn konijntje nog steeds geen ander baasje kunnen vinden, maar voel me echt bezwaard om hem naar een opvang te brengen. Het is mijn verantwoordelijkheid en ugh. Ik heb ook een konijnenopvang gemailt met de vraag hoe ik dit het best kan oppakken, maar hier heb ik verder nog niks van vernomen. Voel me er echt rot om
Wat leuk. Ik heb zelf geen ervaring met het trainen van konijnen, maar ik denk wel dat er betere beloningen zijn dan banaan, appel of Johannesbrood. Dit zijn namelijk allemaal echt extraatjes/snoepjes (gezien de hoeveelheid suiker in fruit en Johannesbrood). Het is prima om het af en toe te geven, maar als je veel wilt trainen, zijn er wel gezondere opties. Ikzelf geef als gezonde extraatjes vaak gedroogde bloemen of bladeren. Goudsbloem of korenbloem vinden mijn konijnen bijvoorbeeld heel lekker.
Er zijn ook konijnenopvangen die best strenge eisen stellen aan het adopteren van een konijn (konijn mag niet alleen zijn, minimale bewegingsruimte van x aantal meter etc.). Misschien maakt dat een verschil voor je gevoel?
Het gaat mij er meer om dat ik voor mijn gevoel verantwoordelijk ben voor dat beestje. Ik heb hem aangeschaft, en vind het lullig tegenover de al zo bomvolle opvang centraās, om dan even die van mij ook te dumpen daar. Maar ik moet ook beseffen dat hij het dan waarschijnlijk een stuk leuker krijgt daar, want hij zal dan ook gekoppeld worden.
Het is echt even een gevoelsdingetje, haha
Ja daar heb je ook gelijk in! Ik weet dat er een wachtlijst is, en ik 50,- moet betalen wegens eventuele DA kosten. Dus ga maandag dan maar even bellen. Ben ook wel van plan om een extra donatie te doen aan ze.
@inezweski aaah zo lief! Met eigen brokjes zou inderdaad ook nog kunnen, maar die krijgen ze vaak 's morgens voordat ik wegga en ik heb niet altijd tijd om ze dan die trucjes te leren haha.
@Dubio ze krijgen niet mega veel hoor, het zijn echt heel kleine stukjes per keer. Breek zoān schijfje gedroogde banaan namelijk gerust door 6 stukjes. Doe het ook niet mega intensief, gewoon een paar keer achter elkaar. Zal eens kijken wat ik kan vinden bij de dierenwinkel!