Het grote menstruatiecuptopic

Menstruatiecup appreciation post <3 Gister de hele dag op een bruiloft gelopen, en het was precies dag 2 van mjn ongesteldheid. Geen gedoe met nieuwe tampons of maandverband meenemen, geen moment zorgen gemaakt om doorlekken, echt top.

13 likes

Ik vind de menstruatiecup echt een uitkomst tot nu toe (2e cyclus inmiddels) maar ik merk dat ik heel veel moeite heb om hem de laatste dagen uit te laten vouwen. Ben ik de enige met deze problemen? Eerste dagen (3 vd 5) gaat het goed, alleen die laatste 2 dagen lukt het niet goed. Iemand tips? Heb een vrij stevige cup (meluna)

Ik was dit topic aan het lezen, omdat ik toevallig precies hetzelfde probleem heb met de organicup. Aan het begin was het een gedoe met hem goed inbrengen. Halverwege mijn menstruatie lijkt die gemakkelijk hoger te komen en goed uit te klappen. Nu is mijn menstruatie bijna over en ik krijg hem niet hoog genoeg, zodat die uitklapt. Iedere houding en verschillende vouwmethodes geprobeerd, maar ik heb het even opgegeven.

1 like

Tijdens je cyclus komt je baarmoedermond ook lager te liggen/gaat weer hoger staan. Misschien heeft t daar mee te maken? Ik herken het ook, kan effectief helft van menstruatie gebruik maken van een cup en anders voelt dat ding 3 maten te groot.

2 likes

Ben ik toch niet de enige die zit te kloten :smile:

Bij mij is het echt het einde vd menstruatie, alsof het dan minder “groot” is en daarom niet uit wil klappen, bmm zit dan al hoger. Heb wat gezocht en heb op sites gezien waar ze cups verkopen dat het kan zijn dat je in 1 cyclus 2 maten nodig hebt, maar dat zal ik ook zeggen als verkoper. Ik zit eraan te denken om hem eventueel een maat kleiner te kopen en dan te kijken of die wel uitklapt de laatste dagen.
Heb mijn cup bij cute Cotton aangeschaft, hebben mij fijn per mail geholpen bij de aanschaf dus ik wil deze vraag ook nog bij hun stellen. Maar, ik denk dat die natuurlijk zeggen een andere (maat) cup proberen. Ik ben verder heel blij met mijn cup, alleen de laatste dag/1,5 dag zit ik te klunzen. Daarom was ik wel benieuwd naar ervaringen, deze kan ik zo snel niet vinden.

Ik was vandaag een dagje helpen bij de voedselbank om de hoek en ze hadden voor het eerst een donatie menstruatiecups binnengekregen van een bedrijf! Heb de hele dag vrouwen uitgelegd hoe het werkte, was helemaal in mijn nopjes haha. Echt schrijnende menstruatie-armoede verhalen gehoord dus dit hulpmiddel maakt hopelijk een verschil.

18 likes

Ik ben mega ongesteld inclusief buikpijn en vreetbuien. Maar morgen komt er een nieuwe glitter (!) menstruatie cup binnen en heb gewoon zin om die te gaan proberen.

Ik hoop dat deze een goede match is. Na mijn zwangerschappen en bevallingen zit mijn oude cup niet echt fijn tijdens de zwaardere dagen, heb het idee alsof ik meer bloed verlies dan voor mijn zwangerschappen.
Had ik dus een tijdje geleden een nieuwe cup gekocht, maar die was veeeeels te groot en klapte niet uit en zakte zo naar beneden.

Vind een cup echt fijn, maar deze zoektocht naar een goed passende is irritant.

1 like