Het grote menstruatiecuptopic

Zo, sinds gister begonnen met de Organicup. En ik heb nog een paar vraagjes. :nerd_face:

Lekt bij jullie de cup wel eens een heel klein beetje als je hebt gefietst?

Met wat voor zeep wassen jullie je cup (als je m er gewoon even uithaalt om te legen en weer indoet?) Douchegel, speciale handzeep, lactacyd? Of gewoon alleen met water?

En ik kwam er ook achter dat er magnetron-steralisatie-bakjes zijn. Gebruikt iemand die? Is dat fijn? Welke raad je dan aan?

Bedankt alvast (weer) :sunglasses:

Kan zijn dat het vacuum dan even loskomt ofzo. Heb het hƩƩl af en toe als ik sport zonder dat ik mijn cup even heb geleegd.

Ik spoel hem alleen af met water omdat bepaalde zeep de cup kan beschadigen. Er zijn wel speciale zepen voor cups, maar in principe is water genoeg. Heb in ieder geval nooit klachten gehad.

Ik heb er een, gewoon een basic siliconen die je kan opvouwen. Ik raad zoā€™n opvouwbare niet aan zonder een speciale ā€˜vervoer-ringā€™ omdat het een vrij slap ding is en in combinatie met kokend water vind ik dat geen pretje. Vind een magnetron-bestendige mok eigenlijk praktischer.

1 like

Thanks voor je uitgebreide antwoord :pray:!

1 like

Ik heb een mini saus pannetje gekocht bij de Action geloof ā‚¬4 voor mijn cup. In de kleur rood. Dan is gelijk voor iedereen duidelijk waar die voor bedoeld is hahha.

8 likes

Ik gebruik al korte tijd de organicup en het inbrengen gaat steeds makkelijker. Maar wat er vandaag gebeurdeā€¦ (TMI alert) Ik wou mijn cup er na ongeveer 6 uurtjes uithalen, dus ik probeer dat vacuĆ¼m te verbreken en ik dacht dat dat gelukt was en trok. Ik kreeg hem er niet uit dus ik probeerde nog een keer te knijpen. Niks. Maar ondertussen was hij er al half uit getrokken en zat hij vast bij het begin van mijn vagina met dat allerbreedste gedeelte. ZO veel pijn. En maar knijpen om dat vacuĆ¼m te verbreken. Uiteindelijk heel die cup ineengedrukt zodat er toch wat lucht bij kon en toen lukte het wel. Ik zag helemaal sterretjes en werd misselijk, echt vreselijk. Hebben jullie dit ook wel eens gehad met een menstruatiecup?

In het begin en soms nog wel eens had ik dit ook. Niet dat de cup vast zit, maar door te trekken of bewegen terwijl het vacuĆ¼m niet is verbroken. Werd ik ook misselijk en draaierig. Maar echt dat je moet liggen en bijkomen.

En dan de voldoening als je hem er na een hele dag uithaalt en bloed ziet. Moeder Natuur kan mij lekker niet meer foppen want ik heb een mooncup, 1-0 voor mij.

Ik heb dus net voor het eerst een cup ingebracht. Heb alleen niet het idee dat hij helemaal is uitgevouwen. Heb al meerdere malen er uit gehaald en er weer op verschillende manieren in gedaan, maar dan nog heb ik niet het idee dat hij goed is uitgevouwen.
Hebben jullie tips hiervoor? Hoe weet ik zeker dat die goed zit?

Dat voel je wel als je er aan trekt. Trust me.
Bij de eerste keer dacht ik mijn baarmoeder mee te trekken :joy:

Ik trek hem inderdaad ook een beetje naar beneden en dan ga ik nog even met mijn vinger rond de cup om te checken of hij inderdaad uitgeklapt is en goed zit.

Verder gebruik ik de push down fold en wat voor mij daarbij het beste werkt om hem uit te laten klappen is in de onderkant van de cup knijpen nadat ik hem heb ingebracht. Ik voel hem dan ook duidelijk openspringen.

Ja precies!
Niemand dus ervaring mee? Ik zou hem wel willen bestellen maar is zo duur. Kijk nu naar een alternatief (Ziggy) maar zie nog geen perfecte

Edit: heb toch maar de Nixit besteld! Was 45euro, gratis verzending. Duurt 12-15 werkdagen, ben benieuwd

1 like

Hij glijd er gewoon weer makkelijk uit als ik er aan trek. Heb niet echt het idee dat ik mā€™n baarmoeder meetrek haha.

Thanks! Misschien dat deze beter werkt.

Heb laatst de cup een paar uur I gehad terwijl ik ce C-fold had gebruikt. Weer het idee dat ie niet helemaal goed zat. Toen ik met mā€™n vinger langs de rand ging voelde het alsof hij weer niet helemaal was uitgevouwen. Dit omdat er best veel kreukels (lastig te omschrijven?) in zaten. Maargoed. Het heeft wel wat opgevangen, maar er is ook best wel wat langs gegaan, te zien aan het extra maandverbandje, helaas.

Ga het volgende menstruatie wel weer proberen, ben er nu een beetje klaar mee.

1 like

Ik kom dit tegen op Pinterest:

Hoe langer ik ernaar blijf kijken, hoe minder het op een theekopje lijkt.

15 likes

Dan ga ik denk ik maar een iets minder zachte proberen. Bedankt!

Ik heb eindelijk mijn eerste menstruatiecup besteld. Ik ben me alvast psychisch aan het voorbereiden op het moment dat ik dat ding ga gebruiken. Ik heb nav een tip hier de saalt soft besteld

5 likes

Als succes wensen in deze situatie gepast is, succes haha! Ik heb mij er twee dagen geleden ook aan gewaagd. Had wel al een dag eerder even geoefend met inbrengen zodat het nog niet gelijk zo bloederig zou worden. Tot nu toe bij mij nog geen succes. Hoop voor jou op meer geluk!

1 like

Maffe vraag misschien, maar weten jullie of het mogelijk is dat je cup je urinestraal beĆÆnvloedt? Ik ben voor het eerst sinds lange tijd weer ongesteld en heb dus weer een cup in, maar heb deze week paar keer gehad dat het net was alsof ik geen druk kon zetten met plassen, moest maar gewoon zitten wachten tot het er in een rustig straatje allemaal uitgelopen was. Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gehad, dus iedere keer tot nu toe is met de cup in geweest. Weet iemand of dit met elkaar te maken kan hebben?

Mmh ik plas gewoon normaal.

Zit die misschien te laag?
Of steekt het steeltje uit de vagina? Waardoor de plas daar langs loopt?

1 like

Ik heb dat ook sinds ik een nieuwe cup heb! Mijn oude cup was een van de kleinste cups op de markt en daarmee had ik het totaal niet, mijn nieuwe cup is middelgroot en ietsje steviger, waardoor ik het gevoel heb dat hij wat meer drukt. Mijn baarmoedermond zit overigens erg hoog, dus mijn cup eigenlijk ook wel, waardoor ik niet precies begrijp hoe het anatomisch invloed op mijn plas kan hebben, maar ik merk zeker een verband!

1 like