Het grote medische vragen-topic #2

Ik kan er niks over vinden, het gaat overal met name over grapefruitsap en hele grapefruits. Ik lees iets over essentiële grapefruitolie, daar zou de boosdoener (dihydroxybergamottin) nauwelijks in voorkomen en dat zou dan wel mogen, maar wat grapefruitaroma precies is en hoe het gemaakt wordt is me niet helemaal duidelijk.

2 likes

Niet alle aroma’s zijn natuurlijk en het gaat om het specifieke stofje in grapefruit dat Merel ook schrijft. Daardoor breken medicijnen minder goed af. Ik mocht zelf met medicijnen waarbij je geen grapefruit mocht eten wel grapefruit met mate (dus niet dagelijks, dacht 1x per week). Als er natuurlijk grapefruit aroma ergens inzit zou ik dat ook voor de zekerheid aanhouden.

3 likes

En @Merel dankjulliewel voor het antwoord! Gelukkig kom ik vrijwel nooit in aanraking met grapefruit maar was toevallig iets aan het drinken met grapefruit aroma :grimacing: ben duidelijk nog niet gewend aan medicatie gebruiken. Gelukkig zit ik nog op een halve dosis :sweat_smile:

Ik had net een bult op mijn schaamlip en bij het ‘ontpoppen’ zat er bloed maar ook iets in een andere constantie. Was klein en rood maar was eerder snot achting dan gewoon bloed. Wat zou dat kunnen zijn?

Talg?

1 like

Ik heb een oorontsteking aan beide oren (feest), met aan een kant een ‘loopoor’. Nou heb ik gister Bacicoline-B voorgeschreven gekregen. Maar toen ik de bijsluiter las was het me ineens niet zo duidelijk meer of dit nou wel voor beide oren was. Volgens de dokter was bij het oor dat niet loopt de rand van het trommelvlies ontstoken en zat er een zwelling op. Maar dat oor doet over het algemeen het meeste pijn. Mag ik in dat oor nou wel of geen Bacicoline gebruiken. Iemand enig idee?

Ik was maandag - donderdag ongesteld, vrijdag was het klaar en toen ik zaterdagavond seks had kwam er toch wat bruin bloed bij kijken. Heb vandaag 1 inlegkruisje vol bruin bloed gehad, zouden jullie daarvoor de huisarts bellen? Heb eigenlijk nog nooit gebloed tijdens/na de seks.

Zolang het bruin bloed is, is het oud. Klinkt alsof er door de beweging bij het seksen toch nog een restje bloed naar buiten is gekomen. Niks om je zorgen om te maken! Als het opnieuw helderrood wordt wel even bellen met de huisarts

@GrumpyHarry voor zover ik me herinner mag je geen druppels in het oor doen waar het trommelvlies van kapot is? Dus het loop oor. Het oor dat niet loopt maar wel ontstoken is kunnen de druppels in dacht ik? Maar correct me if I’m wrong want dit is lang geleden dat ik hier iets over leerde haha

1 like

Ik zit sinds een paar weken aan medicatie voor bloeddruk en heb het idee dat ik er af en toe hartkloppingen van krijg. M’n hartslag gaat dan ook wat sneller maar niet megasnel en het gaat ook wel weer over, maar zoals vannacht heb ik er wel een paar uur wakker door gelegen.
Ik weet dat hartkloppingen opzich niet gevaarlijk hoeven te zijn. Eind deze maand moet ik weer op controle maar twijfel of ik nu vast zou moeten bellen om dit te overleggen?

Mijn vingers zijn zo stijf en doen pijn. Ik kan amper typen. Ik denk dat het aan m’n doorbloeding ligt? Zo koud was het nu ook niet en ik ben al lang binnen, gek dat het maar niet weg gaat. Iemand tips?

Weet er toevallig iemand of je een rood en gezwollen oor (echt de oorschelp zelf) kan krijgen bij een oorontsteking?

Ik ben pril zwanger en heel ziek. Dokter denkt een soort griep maar uit mijn bloedwaarden blijkt toch ook een bacteriëel beeld. Nu heb ik opeens een mega rood en dik oor. In mijn omgeving (wel via via) had er iemand bof en nu ben ik opeens heel bang. Het is wel echt mijn oor en niet mijn wang. Bloed wordt momenteel onderzocht op bof maar ik ben echt verschrikkelijk ongerust.

1 like

Thanks! Deze druppels zijn specifiek oké voor het loopoor, dus daar mochten ze sowieso in. Het ging me meer om het andere oor, maar heb inmiddels de huisarts gesproken en moet gewoon de kuur aan beide kanten afmaken. :relaxed:

2 likes

Hoe gaat het nu met je? Weet je al meer?

Super lief dat je het vraagt! Het was gelukkig geen bof maar “gewoon” een oorontsteking. Voel me ook stilaan al wat beter worden dus ben opgelucht.

5 likes

Ja ik snapte heel goed dat je schrok, vooral omdat je zwanger bent.
Fijn dat het niet de bof is, maar alsnog beterschap!

1 like

Bij een spierverekking moet je juist wel of juist niet masseren? Verrekking is dit weekend gebeurd.

Nee eerder juist rust geven zodat het kan herstellen! Koelen kan wel helpen

1 like

Ik had een onderhuidse puist op m’n borst, dus die ging ik uitknijpen (hoe dom, want onderhuids). Kwam bloed en vocht uit, maar merkte dat niet alles eruit kwam. Maar werd ook helemaal een bloeduitstorting omdat ik hard kneep. Dat is nu zo goed als weg, maar nu zit er een hard bultje. Ik gok troep, maar goed ik heb mezelf alweer helemaal bang zitten maken natuurlijk :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face::slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

1 like

Dank! Ik heb gekoeld e.d. Men zei dat het alleen de eerste 48 uur zin had.

Ik ben zo’n vervelende velletjesplukker, maar tis een beetje fout gegaan :sweat_smile:
En ik weet niet goed wat ik ermee moet. Ik doe groene biotex badjes en betadine pleisters, maar die ‘verdikking’ gaat niet weg. Blijft pijn doen en lijkt nu wat ontstoken?

Vieze foto’s weg!

Update: ik heb de foto’s naar mijn huisarts gestuurd en kon gelukkig beoordeeld worden obv foto. Dus nu krijg ik een kuurtje. Het klopt nu en doet echt best veel pijn dus hoop dat het snel opknapt!