Het grote medische vragen-topic #2

Haha, goed zo! Jij hebt ook randje in je wangen staan, of niet? Ik heb dat ook als ik last heb van angst/stress/paniek. Dan zuig ik onbewust m’n wangen naar binnen. Kan me voorstellen dat je tong dan meedoet als je in die modus zit.

2 likes

Heb ik ook.
Soms zelfs wondjes op mijn wang aan de binnenkant.

2 likes

Ja, heb ik ook idd

Er zijn volgens mij al heel veel tips gegeven, dus kom wellicht een beetje als spuit 11. Heb je dishydrotisch eczeem? En weet je wat de trigger is? Ik heb met een dermatoloog overlegd, het kan heel goed komen door uitdroging. Bijvoorbeeld zwemmen (bij mij zowel chloor als zour water), schoonmaken, handen wassen, handgel, verkeerde handcreme etc. Maar, het kan ook een allergische reactie zijn op iets dat je op je huid smeert maar ook heel goed voeding, rubber of omgevingsfactoren. Ik heb er in hooikoorts seizoen bv meer last van, maar ook bij stress, als ik slecht slaap en cyclusgerelateerd.

Ik heb 1 keer een klasse 3 hormoonzalf voorgeschreven gekregen (mometason furoaat) dat ruim 6 weken gebruikt volgens een streng smeer en afbouwschema. Telkens als het opvlamde weer een stap terug in het schema. Uiteindelijk lagen mijn handen helemaal open maar daarna heb ik er nooit meer zo erg last van gehad. Als het nu weer opkomt begin ik gelijk met een klasse 2 hormoonzalf (triamcinolonacetonide) Om het te voorkomen smeer ik na elk contact met water mijn handen gelijk in met een handcreme die voor mij fijn werkt (Drs. Leenarts), gebruik ik alleen milde zeep (handzeep maar ook onder de douche en shampoo) en milde schoonmaakmiddelen. En ik probeer eens in de 2 a 3 dagen cetomacrogol te smeren maar vind dat zo’n vet spul dat ik het soms ‘vergeet’.

Hmm ik zit dishydrotisch eczeem te googlen (want nooit eerder van gehoord) en zo erg heb ik het niet. Ik heb weleens een klein ‘puistje’ of blaasje ertussen zitten als het heel ernstig is maar vaak ben ik dat al voor. Het is vooral extreem droog en schilferig dan waardoor het dus ook erg gaat jeuken. Als ik dan krab (wat ik 9 van de 10 keer niet doe, maar soms móet je gewoon) dan wordt het wel vochtig.

Ik smeer die cetomacrogol juist echt de hele dag door als handcreme en daarmee is het ooit ook echt vele malen beter geworden. Grappig dat jij die te vet vindt, want ik vindt die echt heerlijk haha. Ik vind die hydrocortison juist niet te doen. Echt alles wat je aanraakt zit dan onder dat spul, echt vreselijk.

Ik moet zeggen dat de plaatjes ook wel heel anders zijn dan hoe ik het had hoor! Wilde zeggen: het ziet er dramatischer uit maar heel eerlijk, mijn handen zagen er ook dramatisch uit. Heel veel kleine blaasjes die samensmelten tot een soort blaar. Het klinkt alsof je een ander soort eczeem hebt dan inderdaad!

Heb je cetomacrogol zalf of creme? Ik heb zelf zalf, creme trekt veel beter in maar zalf is wel veel vetter. Zou je evt nog kunnen proberen, mocht je nu creme gebruiken.

Kan echt ontzettend lang duren… soms wel tot 1,5 jaar geloof ik

Heeft iemand de gouden tip voor het snel genezen van schaafwonden? Mijn gezicht zit er aardig vol mee en ik wil er zsm vanaf

Ai dat ziet er naar uit, wat is er gebeurd? Misschien met Bepanthen insmeren!

1 like

Terracortril via de huisarts vragen. Is eigenlijk een oogzalf maar werkt in de praktijk ook heel goed om schaafwonden in het gezicht netjes te laten helen. Heeft bij mij heel goed geholpen. En dagelijks SPF 50 smeren.

1 like

Kan heel kort of heel lang duren. Ik ben er nooit helemaal van afgekomen.
Heb je nog andere klachten? Vaak gaat het gepaard met keelontsteking/ontstoken lymfeklieren.

Ik heb iets raars. (Ook zwanger dus miss gerelateerd).
Begon met wat jeukbultjes op de rug en een brandende tepel maar is nu een hele plek van 10 cm met jeukbulten/uitslag, steken in de spier erachter etc. Bijna niet kunnen slapen van de pijnlijke steken.
En mijn borst, ook rechts zelfde hoogte voelt alsof er een brandwond op zit (niks te zien).
Moet foto’s sturen naar de HA maar weet niet of dit iets zwangerschapsgerelateerd is of herkenbaar voor iemand?

Ik denk ook dat je je tong in verkeerd laat rusten en dus teveel met je tanden erop perst. Verkeerd spiergebruik/verkeerde tongpositie. Daarom de afdrukken. Als je gewoon rustig zit met gesloten mond, dan zou je tongpunt in rust moeten liggen/rusten op de alveolair rand (vaak soort ‘richeltje’ achter je bovenste voortanden). Veel mensen gebruiken huh spalkje van hun beugel daar ook voor. Verder zou dus niks je tong moeten raken. Mocht je er last van hebben, een logopedist kan hierbij helpen

Thanks voor de tip!! Hoop dat het snel minder wordt

Klinkt een beetje als gordelroos, zou het dat kunnen zijn? Ben je volgens mij tijdens de zwangerschap vatbaarder voor en zit vaak op de huid van de borstkas

1 like

Het ziet er wel wat anders uit als ik google naar afbeeldingen van gordelroos.
Er zitten ook 2 grote bulten, die onderhuids steken geven met een punt in het midden.
Een aantal dagen geleden dacht ik 2 muggenbulten maar ze zijn enorm gegroeid en inmiddels zit daarnaast dan ook een hele strook met uitslag/oppervlakkige jeuk. De bulten jeuken nu niet meer, gevoel van een dikke onderhuidse steenpuist. Dit op mijn rug.
Ook die gevoelige borsthuid is killing want ik kan niks dragen dan een los zacht shirt op het moment zonder bh etc, alles is te gevoelig. terwijl daar niets te zien is? Een soort zenuwpijn ofzo.

Misschien is het nog niet helemaal zoals de foto’s online, heb je dat op thuisarts ook gezien?
Het zijn niet altijd meteen veel blaasjes, begint soms ook met een paar grote bulten. Die zenuwpijn langs de ribben is wel echt heel typisch helaas, vooral als het echt aan een kant is.

www.thuisarts.nl/gordelroos/ik-heb-gordelroos

1 like

En die bultjes zijn niet wit?
Maar die vermoeidheid is echt slopend. Zoveel mogelijk rusten is denk ik de beste remedie.

Is indd gordelroos, geeft rust dat ik dat nu weet maar samen met de zwangerschap geen pretje en gaan morgen paar dagjes naar zee, hopelijk snel wat beter. Steekt als een malle door mijn hele rug.

He wat naar! Hoop dat het snel over gaat :crossed_fingers:t2:

1 like