Het grote medische vragen-topic #2

In mijn geval kent de huisarts het plekje waar het om gaat. Het is een verdikt littekentje dus er is geen risico op gemiste huidkanker en ook is het qua vorm of locatie niet heel interessant of ingewikkeld. Kreeg het idee dat ze het gewoon leuk vond om zelf te doen.
Ik zou het zelf heel cool vinden zo’n vat stikstof te hebben en dan random voorwerpen te bevriezen, maar zo’n stukje huid leek me nou niet zo bijzonder

1 like

Ik ben geen huisarts, maar als iemand in mijn kliniek dit zou hebben zou ik wel zeker de urine laten stijven en een soa test doen als eerste stap.

Maar als je het toch gaat behandelen en de eventuele blaasontsteking dan ook behandelt, wat is het nut dan van het vaststellen van de blaasontsteking? Het heeft geen invloed op het beleid. Overigens komt een epididymitis wel voor bij jonge mannen. Mijn vriend heeft het ook twee keer gehad zonder SOA of klachten van blaasontsteking.

2 likes

Ik heb mijn pols gebroken en sinds gisteren ben ik uit het gips na 6 weken. Maar als ik nu mijn handen was, dan voelt het water aan de kant van mijn gebroken pols vééél kouder dan aan de andere hand. Is dat normaal en gaat dat ooit weer weg?

Beetje gek verhaal maar ik heb gisterenavond met een borduurschaartje van alles zitten uitknippen. Na de tijd voelde mijn duim een beetje gekkig, alsof hij slaapt zegmaar, maar ik dacht dat het wel zou wegtrekken. Maar nu is het toch al wel 15 uur later en voelt het oppervlak van mijn duim nog steeds zo aan.

Moet ik hier mee naar de huisarts? Kan die er überhaupt iets aan doen? Aan de buitenkant zie er namelijk niks aan, 't is echt puur hoe 't aanvoelt als ik iets vast pak ofzo.

Lang verhaal over de tandarts (kroon, wkb, gebitsreiniging)

Ik kom net bij de tandarts vandaan en ik baal best wel… Ze vertelde dat ik een kroon en een wortelkanaalbehandeling nodig heb (2 verschillende kiezen dus) en dat er meerdere gaatjes gevuld moeten worden. Dit had ik niet zien aankomen, vooral die kroon niet…

Ik poets heel aandachtig (elektrisch), ik flos meerdere keren per dag met flosdraad en ik heb al mijn verstandskiezen laten trekken om de kans op gaatjes te verminderen.

Ik heb al een wkb gehad en ik ben bang dat er nu bijna niets over blijft van m’n gebit. Ze zei dat het reinigen dan misschien toch nog niet (goed) genoeg ging. Door de uitloop van de afspraak en doordat het een vervangende tandarts was, durfde ik hier niet verder naar te vragen.

Ik heb hier zelf wel een uitgebreid stappenplan gevonden met andere materialen. De ruimte tussen mijn kiezen is best groot, dus misschien moet ik dan ook stokers en ragers proberen? En zou het nog zin hebben om abrupt volledig te stoppen met suiker, of is dat al te laat? En ik las pas hier op het forum dat veel mensen naar een mondhygiënist gingen, terwijl ik dat nooit geadviseerd heb gekregen. Zou dat nog zin hebben?

Oja en ik kan over 3 weken pas terecht voor het vullen e.d., ben bang dat heel de boel verder verrot in de tussentijd.

Herkenbaar. Maar komt dit zo uit het niets dan? Was er bij je vorige controle-afspraak nog geen signaal dat het niet helemaal goed leek te gaan met je gebit?

Ik denk niet dat het zin heeft om volledig te stoppen met suiker. Is natuurlijk voor je hele lichaam goed, maar dat moet wel vol te houden zijn. Mondhygiëniste ga ik ook 2 x per jaar heen.

2 likes

Ik kan iedereen ragers heel erg aanraden, ik doe het altijd na het poetsen met tandpasta erop en dan tussen al mijn kiezen. Sindsdien nooit meer bloedend tandvlees gehad, is mijn mondgezondheid enorm van vooruit gegaan en is een stuk effectiever dan stoken/flossen.

3 likes

Nee, over nog een wkb-behandeling of zelfs een kroon heb ik helemaal niets gehoord de laatste keer! Er waren toen ook geen gaatjes, al had ik die voorheen wel regelmatig (ook niet goed natuurlijk, daar begint het allemaal mee). Ik had echt begrepen dat de problemen zouden afnemen na het trekken van alle verstandskiezen.

Compleet stoppen met suiker is denk ik toch ook niet haalbaar nee… Ik heb nu wel rietjes gekocht voor de momenten waarop ik iets fris drink. En ik ga even goed kijken naar andere dingen die ik met weinig moeite kan opgeven.

@betty nou, de kosten zijn voor mij niet eens een probleem eigenlijk. Ik hou soms zelfs budget over van m’n tandartsverzekering. Zonde dat ik daar niet eerder gebruik van heb gemaakt, dacht dat de mondhygiënist op doorverwijzing ging!
Ik ga nu iig over op stokers (en ragers). En goed om ook opnieuw naar de poetsmethode te kijken, bedankt!

1 like

Dit trekt mij serieus over de streep om hier eindelijk een keer de huisarts voor te bellen :grinning_face_with_smiling_eyes:

Weet jij, of iemand anders, of het verwijderen van steelwratjes pijnlijk is en of je er daarna nog lang last van hebt? Ik zag dat je het ook met een middeltje van de drogist kan proberen maar eigenlijk laat ik het liever door een pro doen…

1 like

Misschien heel slecht gedacht maar wat mij bevreemd is dat dit een plaatsvervangende tandarts is en dat er nu ineens van alles met je gebit aan de hand is.
Staat jouw eigen tandarts er ook zo in / kun je een second opinion krijgen?

Bij mij maken ze om de paar jaar foto’s, om te zien of er bijv. beginnende gaatjes zitten. Ik vind het heel vreemd dat je nu out of the blue dit bericht krijgt.

1 like

Mijn huisarts heeft dat ook inderdaad @Merrow, ik had een ingegroeide nagel en hij was ook helemaal enthousiast dat hij dat mocht doen.

2 likes

Mijn eigen tandarts gaat de volgende keer de behandelingen uitvoeren (kroon nog niet), dus ik ga er dan zeker verder naar vragen! Zij weet dat ik het in het verleden echt niet fijn vond dat ik een wkb nodig had, dus daar maken we vaak ‘grapjes’ over. Bij mij is vorig jaar voor het eerst geen röntgenfoto gemaakt (voorheen jaarlijks). Dus ja, ik dacht echt dat er langzaamaan een stijgende lijn in zat. :thinking:

2 likes

Wat goed! Even een scherp gevoel. Je kan ook vragen om een verdoving, maar dat is op zich ook pijnlijk. Volgens mij valt het daarna wel mee, al zou ik het nog even navragen bij je huisarts :smiley:

Dankjewel! Denk dat ik het wel aandurf zonder verdoving, zo’n spuit in je oksel (want daar zitten ze) lijkt me ook niet fijn. Maar ik informeer bij mijn eigen huisarts :blush:

En anders een waterpik? Vind ik zelf heel fijn. Ben echt niet goed met flosdraad of stokers :sweat_smile:

1 like

Ik heb ook wel eens pijntjes door handwerken wat dan wat langer aanhoudt dan je zou willen. Ik probeer dan gewoon rust te geven aan t pijnlijke deel en evt wat rek en strek dingen!

1 like

Ik heb dit ook wel eens en dan staat er spanning op en dan knip ik hem en dan is het goed

1 like

Weet iemand toevallig wat codeïne precies voor effect kan hebben? Ik heb losse pilletjes op doktersrecept en ik ben echt benieuwd wat er gebeurd als je die gewoon zo inneemt. Ik heb het wel eens op na het trekken van mn verstandkies. Niet dat ik het nu zo los wil doen, maar stel ik doe dat wat zijn de effecten ervan dan? Ben gewoon benieuwd hahaha. Heb het idee dat het echt wordt gezien als iets super heftigs namelijk

Dit zijn de indicaties. Zet het in de praktijk nooit in. Meer een huisartsenmiddel volgens mij, in het ziekenhuis krijg je sterker spul :grimacing:

2 likes