Het grote medische vragen-topic #2

Voel je die steek specifiek als je diep doorademt? Dus voel je het niet als je je adem inhoudt? Zit het “vast aan je ademhaling”? Als dat zo is zou ik je huisarts/HAP even bellen, want we weten inmiddels dat COVID heel veel gepaard gaat met longembolieen. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar pijn vastzittend aan de ademhaling, tussen de schouderbladen, samen met benauwdheid is klassiek passend bij longembolie.

Het kan ook spierpijn zijn van het hoesten of zwaar ademen, maar sowieso even je huisarts bellen denk ik want vanaf hier kunnen wij het niet beoordelen!

Oh oei! Thanks, ik ga morgen even de huisarts bellen :grimacing:

Zou je willen adviseren nu gewoon ff met de HAP te bellen. Daar zijn ze voor, voel je niet bezwaard! Die kunnen je dan wat meer vragen stellen en horen of je nu vanavond nog moet komen om het uit te sluiten, of dat het morgen evt bij je eigen huisarts kan. Succes! En beterschap natuurlijk :kissing_heart:

9 likes

@Blm eens met @the.rebel.club , dat kan een teken daar van zijn en komt voor bij covid. Vaker niet dan wel, maar als je die klachten hebt kun je het beter laten beoordelen door een dokter!

2 likes

Meiden met ervaring met keelontsteking hier?
Het begon bij mij vorige week zaterdag, nog nooit in mijn leven zo ziek geweest :tired_face: Koorts, spierpijn, hoofdpijn, maar vooral de keeeeeelpijn wat een ellende. Ik heb op het hoogtepunt gekreund dat een bevalling nooit erger kon zijn dan dit :joy:

Nu inmiddels 9 dagen verder en sinds vandaag weer beetje aan het werk. Koorts over, keelpijn is bijna weg maar er zit nog steeds een gigantische aardappel in m’n keel, ben heel moe en m’n klieren zijn nog steeds heel dik en pijnlijk…

Is het normaal om hier zo’n 2 weken mee zoet te zijn? Ik wil gewoon weer beter zijn :weary:

Oh… zo herkenbaar! Ik ben er in november/december zo lang mee bezig geweest. Zo’n pijn, dat de voorgeschreven diclofenac slechts een half uur werkte, genoeg om wat te eten en drinken, en dan deed het weer zo’n pijn. Pas na 3 weken geen pijn meer, en toen nog zo slap, rare smaak aan mijn tong (waar de witte plekken zaten), dat is nu nog niet helemaal ok. De KNO-arts waar ik na 4 weken naar toe werd gestuurd, gaf aan dat een flinke keelonsteking als je pech had, wel 9 weken kon duren…

Geen tips, gewoon lief voor jezelf zijn, en geduld. Hoe moeilijk ook!

1 like

Tip van mijn oma; spoelen/gorgelen met lauw water en wat zout erin. Haalt die laatste scherpe randjes er vanaf.

Als ik last begin te krijgen van mijn keel, begin ik ook met spoelen met zout.

Succes

2 likes

Het uitstrijkjes-topic zit in het members only gedeelte dus als je nieuw bent kun je dat ook nog niet zien!

Ik heb zelf ook cin3 gehad en een lisexcisie vorig jaar. Ingreep viel me erg mee, meer mentaal een dingetje alles eromheen. Ik had totaal geen klachten dus had het niet zien aankomen. Half jaar daarna had ik weer gewoon pap1 en geen hpv meer, eind dit jaar nog een laatste controle en dan ga ik gewoon weer het bevolkingsonderzoek in.

1 like

Oh 🥲

1 like

Hoi!

Ik verwacht morgen of overmorgen mijn menstruatie en stond vanochtend op met gele, geurloze afscheiding in mijn onderbroek. Ik ben het gewend om de dagen voor mijn menstruatie meer afscheiding te hebben dan normaal, maar die is altijd wit.

Ik weet dat gekleurde afscheiding kan duiden op bacteriële vaginose. Hier heb ik voor zover ik weet geen ervaring mee, maar ik heb sinds kort een nieuwe sekspartner (die, net als ik, soavrij is).

Wanneer zou ik hiervoor contact moeten opnemen met de huisarts?

Ik quote even mezelf eerder in dit topic:

Schimmels en bacteriën zijn altijd aanwezig op je huid en in je vagina, en ze houden elkaar in balans. Soms raakt dat evenwicht verstoord door een invloed van buitenaf (kan vanalles zijn, antibiotica, warmte, ander ondergoed, seks, condooms, het weer, zeep, je menstruatie, etc, etc), en krijgen de schimmels de overhand (met witte brokkelige afscheiding, jeuk en branderigheid als klachten), een andere keer krijgen de bacteriën de overhand (met klachten als vieze geur, veranderde afscheiding etc). De balans herstelt zichzelf meestal weer na verloop van tijd, en schommelt sowieso in de tijd wat heen en weer, dat je afscheiding er de ene dag anders uitziet dan de andere is allemaal normaal. Als je veel last hebt van de overgroei van schimmels kun je zo’n canesten-ei gebruiken, voor de overgroei van bacteriën kun je antibiotica krijgen, maar je kan je voorstellen dat door het uitroeien van de ene helft van het evenwicht de andere helft weer de overhand kan krijgen en je dus door kan schieten naar de andere kant.

Geurloos is niet wat je verwacht bij bacteriële vaginose, ik zou even afwachten wat er gebeurt na je menstruatie, dit hoort misschien nu gewoon even bij jou. Tenzij je andere klachten hebt of denkt dat dit nog een SOA kan zijn.

3 likes

Ik ben vorig jaar bevallen, na ongeveer een half jaar kwam mijn menstruatie weer op gang. Dit was meteen vrij regelmatig. Tien maanden na mijn zwangerschap ben ik gestopt met borstvoeding geven. Sindsdien heb ik standaard een bloeding tussen twee menstruaties in, ik denk dat dat een ovulatiebloeding is. Het duurt zo’n 2-3 dagen, heel licht bloedverlies, beetje helderrood en wat oud bloed.
Het is nu drie maanden geleden dat ik gestopt ben met de borstvoeding en die ovulatiebloeding er is. Zou dit zo blijven, of kan het nog te maken hebben met hormonen die uit balans zijn na de borstvoeding?

Bij twijfel altijd bellen. Nogmaals, daar zijn ze voor! Zij geven wel aan of je morgen naar je eigen huisarts kan of dat je nu moet komen. Heb je ook koorts? Zou mogelijk een nierbekken ontsteking kunnen zijn. Even plasje inleveren en dan weet je meer.

Goedzo! Wel heel vervelend. Nierstenen kunnen flink pijn doen. Sterkte!

@Blm hoe is het met jou?

1 like

Al reageerde je niet op mij, toch even mijn antwoord:

Ik heb een keer een lichte antibioticakuur gedaan. Dat werkte tijdelijk, maar ik kreeg er wel bijwerkingen door. Omdat het maar tijdelijk werkte, zie ik het niet zitten om steeds opnieuw zo’n kuur te doen. Niet echt goed voor mijn lichaam.

Mijn huid reageert goed op de crème Soolantra. Metrozidanol had geen merkbaar effect. Ik heb het idee dat het supplement L-lysine een positief effect heeft (maar wie weet is het een placebo-effect, ook goed).

Ik heb sinds gister dit soort uitslag

Het zit alleen in mn hals en jeukt. Ik gebruik geen parfum en ben niet verandert van verzorgingsproducten, parfum, deo of wasmiddel. Heb wel mn bed verschoond 2 dagen terug. Ik draag geen sieraden of sjaals. Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb verder geen klachten alleen de jeuk is rot. Oh het zouden vlooien kunnen zijn trouwens

Was dat doxycycline (efracea)? M’n broer heeft dat ook en dat werkt ook alleen tijdelijk (wel goed maar tijdelijk) en dacht eraan om daar misschien ook eens naar te vragen.

Ik kreeg vorig jaar plotseling last van mijn huid (rode bultjes). En kreeg toen ooo metronidazol mee, maar het doet volgens mij ook helemaal niks (ik denk zelfs dat ik er verstopte poriën van krijg).

Ugh de laatste 2 dagen van m’n menstruatie kwam er een lucht uit me niet te doen :nauseated_face: alsof er iets aan het vergaan was van binnen. Nu weet ik dat vriendinnen van mij dit ook vaker hebben dus nog niks geks.
Maar nu 3 dagen later heb ik het nog en al 3 dagen niet meer ongesteld. M’n afscheiding is net als altijd en niks is rood of geïrriteerd. Van buiten is alles fris en fruitig maar als je er even naar binnen gaat…

Online vind ik alleen tampon laten zitten (gebruik ik niet) of bacteriële vaginose maar dat is visgeur en dat is dit absoluut niet.

Iemand hier een geruststellend antwoord? 🥲 Anders moet ik maandag toch echt bellen en met m’n benen wijd bij de dokter

Inmiddels al een heel stuk beter! Lief dat je het vraagt! Ik ruik en proef alleen echt helemaal niks haha

1 like

Doxycycline, heb ik een paar maanden geslikt en daarna is het nu al 5 maanden weg

Edit: ik had overigens geen bijwerkingen ervan