Ik heb lactose-intolerantie en kan kaas vaak prima wel eten, zeker de oudere kaas. Bij mij is vooral room, slagroom etc. echt geen goed idee. Mijn moeder heeft een allergie voor de eiwitten in lactose, en dat zit er bij oude kaas nog wel in. Dus misschien zoiets? Al weet ik niet in welke mate dat in baksels zit.
Weet er iemand vanaf wanneer een bloedneus ‘ernstig’ is, in de zin van dat het niet stopt? Heb nu bijna een uur een bloedneus en het is redelijk heftig. Moet ik mij zorgen maken, of totaal niet?
Heb je al 2 keer geprobeerd om 5 minuten je neus dicht te knijpen?
Als dat niet helpt: bel de HAP.
Een uur is namelijk wel lang als er continue bloed uit blijft stromen.
Ik heb zelf ook een keer een bloedneus gehad die een uur duurde, op vakantie onderweg met een chauffeur. Vriendin (die huisarts is) kneep keihard mijn neus dicht, maar hielp niet. Toen zijn we gestopt bij een apotheek om neusspray te kopen met xylometalozine: hierdoor knijpen de bloedvaten samen. Daarna stopte het eindelijk.
Dus als je dat toevallig in huis hebt, kun je dat ook nog proberen.
Dankjewel voor je antwoord! De bloedneus is ondertussen gestopt Het dichtknijpen werkte niet echt. Na 45 minuten proberen heb ik bloedstelpende watjes gebruikt, en uiteindelijk is het vanzelf minder en minder geworden. Bedankt voor de neusspray tip. Ik heb wel vaker bloedneuzen, maar gewoon nog nooit zo’n lange.
Om even op mezelf terug te komen : Het is Aneurysma bij haar aorta en rondom de longen. Online staat dat het erfelijk is en ik ben er helemaal benauwd van. Ik zie al helemaal voor me dat de cardioloog tegen mij zegt “ja hij staat bij jou op knappen, opereren is niet mogelijk”
Als het erfelijk is en je blijkt een verwijdt aorta te hebben wordt je juist frequent gecontroleerd en zal men tijdig overgaan op evt operatie. Ik zou van het positieve uitgaan!
Ok, toch maar even hier. Ik heb de laatste maand na het wandelen, en de dagen erna vaak last van mijn heup. Ik hoorde dat dat was omdat ons heupbot niet ideaal staat (tov mannen, omdat wij kinderen moeten baren) en dat het daarom een veelvoorkomend probleem is. Vriendinnen hebben er ook last van, maar dan vooral bij hardlopen. Ik dus al bij alleen een stukje wandelen. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen? Ontlasten, of juist wel belasten? Naar de fysiotherapeut? Meer sporten?
Voel me echt een oud wijf.
Ik heb een hele geïrriteerde plek aan de binnenkant van mijn elleboog. Rood, kleine bultjes en het brandt en jeukt. Ik had nog een eczeem crème liggen van kruidvat dus zonder hormonen. Maar dat lijkt niet echt iets uit te halen. Nu probeer ik het vet te houden met bepanthen maar ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt.
Als ik kleren aan heb hoopt dat ook een beetje op en dan gaat het schuren, vooral truien. Heeft iemand tips voor een fijne crème?
Zou het even laten checken door de huisarts. Kun je een e-consult doen? Dan stuur je een foto en kijken ze aan de hand daarvan wat het is.
Ik dacht ook een allergische reactie te hebben, of gewoon irritatie van iets maar bleek eczeem te zijn en dat brak enorm uit en loop nu al maanden te kloten om dat onder controle te krijgen weer. Liever dat je dan iets smeert dat goed is ipv aanmoddert met drogisterij-zalf.
Als het echt eczeem is zou ik even de huisarts bellen voor een hormoon zalfje. Dat is vaak toch echt het meest effectief. Zelf vind ik om het vet te houden la roche possay Lipikar balsem AP+m en eucerin atopicontrol bodylotion heel fijn. Alleen gaat dat het eczeem wat er is niet heel snel oplossen, dat is meer ter ondersteuning van de huid.
Ik weet het niet of mijn huisarts dat doet? Ik ga het even opzoeken! En wat vervelend zeg! Maar vervelend zeg dat het bij jou opeens zo kwam opzetten! Misschien dan toch wel inderdaad… Het is toch wel lastiger nu om naar de huisarts te gaan merk ik.
@Adamas ja ik weet dus niet of het echt eczeem is. Ik heb wel last gehad van contacteczeem wat ik krijg onder mijn ringen als ik die vaak draag. Alleen draag ik niet meer dagelijks sieraden dus geen last meer van. En toen hielp die kruidvat créme wel prima. Dus ik dacht: “Smeer dit erop, kijken of het wat doet.” Maar helaas niet
Ik heb op youtube een workout gevonden met veel planking en een week na die workout heb ik nog steeds spierpijn in m’n bovenarmen? Als ik m’n armen voorlangs naar boven doe, doet het echt nog steeds veel pijn. Kan ik iets beschadigd hebben?
Ik maak me zorgen dat ik misschien een soa heb. Maar heb nog geen huisarts waar ik nu woon. Mn oude woonplaats is ver weg. En via de ggd kan ik niet online een afspraak maken (maandag zou ik kunnen bellen)
Heeft iemand ervaring met een zelftest? Of kan ik beter wachten tot ik maandag kan bellen, dat dat via de ggd sneller is?
Ja ik heb gewoon online een test besteld, ging super makkelijk.
Thanks!
Ik raakte in paniek, had een huisarts gebeld of ik client kon worden en ben meteen langsgeweest. Zo fijn!
Ze gaat me doorsturen naar een klinisch geneeskunde om eventueel DNA onderzoek te doen. Ze denkt dat dat aneurysma een onderliggende ziekte heeft (eds of iets dergelijks) en omdat ik mijn tante niet zie/spreek en ik er nu niet achter kan komen wat de naam is van haar aandoening, is dat nodig. Heftig.
Heel dapper dat je dit gaat doen! Lijkt me fijner om te weten waar je aan toe bent, dan kan er ook gescreend te worden zoals @Broodrooster ook al zegt en kan kan een aneurysma in een vroeg stadium gevonden en geopereerd worden!
Sterkte zeg, is niet niks. Aangezien je zegt weinig/slecht contact met je familie te hebben: heb je mensen in je omgeving waar je t een beetje kwijt kan?
Ik kom met mijn familie ook bij de klinische genetica. Heb er goede ervaringen mee. Ze bieden goede begeleiding en snappen dat je niet alles weet van je familie. Ze geven ook adviezen voor extra controles bij de soort kanker die bij mij in de familie voorkomt.
Ik heb dit ook gehad en ben ermee naar de fysio gegaan. Doordat het pijn deed, spande ik onbewust verkeerde spieren aan tijdens het lopen en stond ik in een verkeerde houding waardoor de belasting helemaal teveel werd en mijn heup gevoelsmatig op slot schoot. De fysio had het met een paar sessies verholpen met zowel massage als een paar oefeningen die ik zelf uit kon voeren.
Super spannend, kan ik me helemaal voorstellen! Maar wilde net als @tessel toch ook even zeggen dat ik ook hele goede ervaringen heb met de klinisch geneticus. Heel vriendelijk, goede uitleg en indien nodig ook goede begeleiding bij het natraject!