Het grote medische vragen-topic #2

Ze horen gewoon plekken voor spoedgevallen open te houden tot de dag zelf, ik vind dit een raar verhaal.

edit: Huisartsen en assistenten hanteren vaak het principe: als het echt niet gaat bellen ze wel terug. Dat kan je dus ook doen.

1 like

Ik heb net nog gebeld want was vergeten te melden dat mijn medicatie direct in de wc ligt.
Zegt ze het zijn maar twee daagjes wachten… Maar als er ontlasting moet worden ingeleverd gaat dat natuurlijk een heel weekend over. Sorry hoor maar nog een week met deze ellende. Meer zou ik ook niet echt volhouden, mijn anus is nu al kapot en ik ben super slap. Slaap wordt er door onderbroken en kan amper wat eten.
Ik heb ook wel eens dunne ontlasting (en dan weer obstipatie) en dit is echt iets anders dan anders.
Baal echt zo.

Er zijn geen alarmsignalen om me direct te zien, want geen bloed of slijm.
Ik hoef ook niet direct gezien te worden, ik hoopte dat het de assistente het kon bespreken met een
huisarts en dat die al een ontlastingsmonster ofzo kon doorzetten.

Dit is de richtlijn voor huisartsen.
Diarree is super kut en je weet je thuis geen raad, maar gelukkig maar zelden een medisch spoedgeval.

Ja van die neusstrips - die gebruik ik ook nu ik weer zwanger ben. En mag bij zwangerschap.

Ah dit stelt me wel gerust! Ik kan me wel vinden in jouw omschrijving en het klinkt heel logisch, dankjewel (:

1 like

Ik lees dit nu en moet morgen een gaatje vullen, ik word nu een beetje bang :face_with_hand_over_mouth:

Ik had 2 gaatjes en bij de ene waren ze ook veel meer aan het boren en deed het echt pijn (had geen verdoving) en de andere was echt zo klaar. Hopelijk zijn ze bij jou niet heel lang bezig :sweat_smile: Maar het is bij mij sowieso allemaal gevoelig omdat de verstandskiezen ook doorkomen

Hebben jullie weleens een doorverwijzing naar het ziekenhuis gehad en dat jullie heel lang moesten wachten? Een aantal jaar geleden had ik heel erg buikpijn, toen kon ik pas 6 weken later terecht.

Nu heb ik weer iets en moet ik weer zolang wachten. De dokter zei 3 kalenderdagen en nu moet ik dus 6! Weken wachten voordat er een foto gemaakt kan worden. Het is niet levensbedreigend maar ik kan toch niet 6 weken met pijn rondlopen? Paracetemol/ ibuprofen en diclofenac helpen niet, ik kan bijna niet lopen. Moeten jullie ook vaak lang wachten of stel ik mij aan?

Een keer toen het mogelijk iets ‘ernstigs’ kon zijn ging het wel vlug.
Maar de andere keren dat ik ben doorverwezen duurde dat ook echt wel even. Hoe lang precies weet ik niet meer, maar zeker wel 3/4weken. Kan me voorstellen dat het nu met Corona nog langer kan duren.
Al moet ik erbij zeggen dat het bij mij geen dingen waren waar ik pijn aan had. Ik had er hooguit wat ongemak van. Ik heb wel eens gehoord dat je zorgverzekering hierbij kan helpen, maar hoe dat werkt durf ik niet te zeggen.

Edit: ik lees je bericht nu nog een keer, maar dacht met foto’s/bloedprikken dat soort dingen dat het meestal wel sneller was inderdaad. Dan hoef je nog niet direct een arts te zien meestal.

1 like

Heb je echt oas over 6 weken een afspraak of stond dat ergens in een mail? Je hebt wel grote kans dat het niet klopt wat bv in een verwijs brief/contact wordt gezet. Ik kreeg ook wel eens te horen 2 maanden en dat is nu opeens maar 3 weken geworden. Wel heel vervelend probleem maar niet zo acuut als een pijnlijk voet/been. Dan zou je wel sneller verwachten ja.

Nee in de verwijzing stond 3 werkdagen en de afspraak kon pas over 6 weken. Maar ik heb net de huisarts gebeld en nu kan ik morgen al terecht, dus super fijn!

3 likes

Ik quote mezelf even maar bestaat er een logica dat ik elke nacht rond 03.00 hier last van heb?Meestal weet ik gewoon als ik wakker wordt van de pijn is het tussen 2.50 en 3.05.

De huisarts denkt aan een norovirus. Ik vind dat nogal lang voor een week en mijn vriend heeft geen last, dus ik vind het niet erg waarschijnlijk klinken.
Er kan pas na 10 dagen eventueel ontlastingonderzoek worden gedaan. Echt leuk zo met Kerst dat eraan zit te komen :+1:t4:

1 like

Ben geen dokter en dit kan natuurlijk van alles zijn. Maar het klinkt mij wel bekend want ook zelf allemaal gehad. In drie weken tijd echt kilo’s afgevallen. Kon niet eten, daarna supermisselijk steeds. Bleek na een simpel onderzoekje de parasiet Gardia Lamblia te zijn. Gewoon de meest reguliere parasiet die we in Nederland blijkbaar kennen, werd mij verteld. Dus niets exotisch, krijgen superveel mensen. Kun je bijvoorbeeld krijgen als je veel uit een plastic single-use waterflesje drinkt en die niet op tijdig weggooit maar eindeloos blijft hervullen. Zei de ha. Daarom diepe love van mij voor de Dopper sindsdien.

Een ab kuur en was er vanaf. Hoop dat je snel mag testen en als dit het is, dan ben je er binnen no time mee klaar.

1 like

Mijn man is arts. Als je nu niks levensbedreigends hebt dan heb je kans op een lange wachttijd. Alle reguliere zorg is vertraagd door de verminderde capaciteit in het ziekenhuis ivm corona. Hij moet superveel patienten met pijn of klachten teleurstellen nu. Alle artsen vinden het vreselijk. En hoe krijg je straks die enorme wachtlijst weg? Ze zitten al te denken om na de 2e covid golf in de avonden- en weekenden te gaan overwerken - dan kunnen ze extra de OK’s en andere onderzoeksapparaten inzetten. Of al die staf het allemaal gaat trekken… Maar om op je punt terug te komen, zou dus best kunnen helaas. Ik duim anders voor je.

Ja ik dacht ook aan deze. Ik heb trouwens, niet zo verstandig, een diarreeremmer genomen en volgens mij ben ik nu op weg naar obstipatie :’) en daarachter diarree want voel het al borrelen.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat want moet as week naar de gynaecoloog. Kun je je het voorstellen, vaginaal onderzoek en aan de diarree…

Pfft.
Ik kwam er vanochtend achter dat mijn dochtertje (10 maanden) een haar gewikkeld had om 3 tenen. Mijn man heeft het los kunnen knippen maar haar ene teen is nog steeds dik, paars en glanzend.

Huisarts zei vanmiddag dat we niet langs hoefde te komen omdat ze er niks mee doen verder, want de haar is al weg.

Maar nu heb ik het idee dat het paarser gaat worden, ben als dr dood dat het straks zwart wordt oid.

Hoe is het nu? Ze heeft het flink strak omgewikkeld zeg

Ik ben geen arts, maar misschien kun je de bloedtoevoer stimuleren door middel van warm/koud badjes? Voor zover dat lukt bij een kind natuurlijk.
Ziet er wel vervelend uit, heeft ze er ook pijn aan?