Het bij 1 kind houden

Nee hoor! Zitten voor een partner ook veel voordelen aan. Mijn vriend wilde er altijd per se twee, want alle cliche redenen. Maar heb hem ook wel eens het verschil tussen één en twee voorgespiegeld en hoeveel méér hij dan nog nodig is thuis en toen sloeg de twijfel er goed in.

Maar we zitten zelf nog heel erg in dubio. Willen er wel twee, maar vriend houdt ook veel van zijn vrijheid en met één lukt dat allemaal wel en ik twijfel omdat ik het haat aan ‘m aan zijn mouw te moeten trekken alsof hij mijn kind.

2 likes

Hahaha als iemand dat tegen mij durft te zeggen (zielig en mishandeling) dan ga ik echt met dingen gooien hoor.

4 likes

Zo jammer dat het niet tegen mij gezegd wordt. Heb wel zin om daar even op los te gaan.
Maar goed, op dat moment is het vast voldoende om te wijzen naar mijn kind en te vragen of zij er zielig en mishandeld uit ziet haha.

1 like

Hahahahaha ja ik mis echt iemand die een lompe opmerking tegen me maakt om helemaal op los te gaan maar iedereen met wie ik contact heb is eigenlijk heel normaal en ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dat zo recht in m’n gezicht durft te zeggen (nou ja daarna durven ze waarschijnlijk niet meer tegen me te praten)

7 likes

Saaame. Mensen maken die opmerkingen niet tegen mij omdat ze weten dat mijn tweede zwangerschap niet goed is gegaan, en die tweede er ook niet meer gaat komen. (We zijn alsnog zielsgelukkig met onze huidige gezinssituatie en zien 100% de silver lining van 1 kind hebben). Dan is 1 kind opeens niet zielig en komt die niets tekort. Zo’n bullshit, heb dan t lef om voet bij stuk te houden en je mening ook tegen mij te verkondigen. :grimacing:

2 likes

Denk dat ze het wel tegen @Cozycute durven te zeggen omdat dat ene kind er nog niet is. En het daardoor voor anderen misschien minder serieus voelt en als iets waar je iemand nog over kan overhalen ofzo?

Echt heel vervelend die oordelen van anderen. Bemoei je lekker met je eigen zaken (en nee oma, hoeveel kleinkinderen ik voor je broed zijn zéker niet jouw zaken, maar de mijne)

2 likes

Is zo hoor, ook @Koda , dat ze het nu zeggen omdat het kind er niet is. Maar het zegt mij wel iets over een soort ‘norm’ van 2 komma 3 kinderen en dat het toch heel logisch is dat mensen minimaal 2 kinderen krijgen.
En als je kind er is zeggen ze er niets meer van maar ben wel benieuwd of er toch (wel of niet bewust) geoordeeld wordt.

Een vriendin kwam laatst wel op bday visite bij mijn dochter met haar kinderen, ook al had haar oudste geen zin en wilde met een vriendje spelen. Toen zei ze dat ze hem had verteld/toegebeten dat mijn dochter “al geen broertjes of zusjes had en dat het dus wel gezellig was als hij mee kwam!” Je hoeft niet uit medelijden te komen hoor, mijn dochter is geen liefdadigheidsproject?

5 likes

Hier ook “maar” een kind door omstandigheden. En dan geeft iedereen me opeens groot gelijk dat we het hierbij houden en geen risico op herhaling willen lopen. Nee, vooral dankbaar en blij zijn met wat je hebt. Ben ik ook zeker!

2 likes

Ik ben heel erg benieuwd of hier nog knopen zijn doorgehakt en ervaringen qua gedachtegang. Ons zoontje is inmiddels bijna 3 en wij krijgen de vraag nu uiteraard heel vaak. Vind het niet vervelend meer, maar wel dat ik er voor mezelf geen antwoord op heb. Ik geniet gewoon zo van de vrijheid die we hebben nu hij wat ouder is. Voor hem zou ik graag een broertje of zusje willen, maar heb er zelf nog steeds niet echt behoefte aan. Ik vind het zoveel relaxter nu en heb helemaal geen zin om weer van voor af aan te beginnen🙈.

3 likes

Hmmm misschien heb je niet veel aan mijn ervaring. Misschien wel. We hebben straks ruim 5 jaar zitten tussen kind 1 en kind 2. Niet zo gepland, duurde veel te lang om zwanger te raken…. Maar in het laatste jaar neigde ik wel meer naar bij 1 kind houden. Deels doordat het mogelijk nooit zou lukken en deels dat het eigenlijk best fijn is. Ik heb een heel sociaal kind die ontzettend veel nichtjes en neefjes heeft, waarvan een groot deel in de buurt woont en ongeveer zelfde leeftijd hebben. We zijn nu een lange week weg met de auto en merk dat het met 1 kind al best pittig is. Ook met school en buitenschoolse activiteiten merk ik dat ik het net red om tijd vrij te maken voor 1 kind. Hoe het met de 2e zal gaan, zullen we wel zien. Maar kan mij echt goed voorstellen dat stellen het bij 1 houden.

1 like

Je zegt dat je voor jezelf geen antwoord op die vraag hebt, maar het klinkt als een heel goed antwoord :slight_smile: ik herken het helemaal. Het is zo lekker relaxed en dat beetje energie dat ik nog over heb vind ik heerlijk om in mijn eigen hobby’s en vrije tijd te steken en liever niet in nog een kind.

3 likes

Thanks voor jullie reacties! Ben heel benieuwd hoe het je straks zal vergaan met een 2e @Broodrooster! Keep us posted hier. :blush:

@anon18050057 ik snap wat je zegt. Iemand zei ooit; je moet ook niet van de korte termijnvisie uitgaan, maar van de lange. Als in: hoe zie je je leven over 10 jaar, zit er dan 1 kind op de achterbank of de auto vol? (Of ertussenin natuurlijk) Als ik daaraan denk klinkt het toch wel leuker met meer dan 1 kind. :woman_shrugging:t3: @anon18050057; hoe oud is jouw kind als ik vragen mag?

2 likes

Mijn kindje is nu 2 jaar :slight_smile: Ik ben het gedeeltelijk eens met de uitspraak die je deelt, natuurlijk is het goed om te kijken hoe je je leven straks voorstelt. Een volle tafel met 3 volwassen kinderen die op bezoek komen lijkt mij ook leuk. Maar ik vind de kortetermijnvisie die daar onvermijdelijk bij komt kijken ook wel héél belangrijk hoor, dat zijn namelijk weken-maanden-jaren met korte nachten en luiers en om slaapjes heen plannen. Dat vind ik ook een flinke investering!

7 likes

Ik ben zelf enig kind, mijn man heeft 1 broer maar heeft daar geen bijzondere band mee (wel prima, zien elkaar vooral op verjaardagen en feestdagen) en wij zijn er dus ook op dit moment van overtuigd dat we maar 1 kind willen.

Ik heb me in mijn jeugd nooit achtergesteld gevoeld omdat ik ‘alleen’ was, mocht juist altijd zelf kiezen welk vriendje/vriendinnetje er mee mocht naar een pretpark o.i.d.

Daarnaast willen we graag alle aandacht/financiële middelen/whatever die we hebben te verdelen aan 1 kind bieden.

Vind het irritantste nog wel als mensen nu al zeggen ‘wacht maar, straks heb je er 1 en dan wil je zeker nog een tweede’. Ja misschien wel Gerda, maar dat zien we dan wel weer. Sowieso is ‘willen’ en uiteindelijk doen en kunnen ook weer een tweede…

10 likes

Ja deze hoor ik nu al en ik ben pas zwanger van de eerste. :expressionless: Sowieso praten mensen altijd over ons en onze ‘kinderen’ in toekomstige vorm. Zal onschuldig automatisme zijn, maar voor familie en vrienden schijnt het ondenkbaar te zijn dat je hebt bij één houdt terwijl ik helemaal niet zo’n beeld voor me heb van een achterbank met meerdere kinderen.

2 likes

Absoluut waar, die eerste jaren heftig, maar straks naar school en alle clubjes/activiteiten zoals @Broodrooster benoemd lijkt me idd ook een heel gedoe. Dus kortetermijn zeker niet onderschatten😅.

3 likes

Wij hebben ook 1 kind en mijn vriend wil dat zo houden. Ze is wel wat jonger nog (1). Verstandelijk ben ik het met hem eens, maar bij mij beginnen nu ook wel vaker gedachten over een 2e te spelen en dan vooral omdat ik mijn dochter een broertje of zusje “gun”. Voor onszelf zou een tweede wel een hele grote belasting zijn, ik denk té groot. Dus dan bedenk ik me maar: vrolijke, gezonde ouders hebben is toch nog altijd belangrijker dan dat broertje/zusje. Wat soms ook wat opgehemeld wordt ik onze maatschappij heb ik het idee…?

Kort na haar geboorte voelde het voor mij al zó compleet. Her helpt me om daar aan terug te denken. En eigenlijk is dat nog zo. Alleen raak ik dat soms kwijt, door mijn eigen jeugdervaringen én de maatschappij/opmerkingen van anderen.

@copperboom bedankt voor het delen van je ervaring! Het helpt mij erg om dit soort verhalen te horen. Mijn vriend en ik hebben beide een broer waar we een goede band mee hebben, daardoor vind ik het denk ik moeilijker om een gezin met 1 kind voor me te zien en aan de wens om het hierbij te houden toe te geven. Mag ik vragen hoe je het nu als volwassene vindt om enigskind te zijn?

3 likes

Wat ik ook wel lastig vind soms is dat mensen met 1 kind zeggen ‘maar ons kind heeft wel heel veel neefjes/nichtjes dichtbij staan’. Ons kind heeft dat niet, is het dan niet oké om maar 1 kind te hebben? Zijn er dan te weinig familie-leeftijdsgenoten die door kunnen gaan voor broer/zus qua band? Dat zit mij soms wel dwars.

8 likes

Ik denk dat mensen dat ook vaak zeggen omdat het in een gesprek opkomt waarin een ander het dan zielig vindt dat het enig kind weinig kindjes om zich heen heeft, als soort van ‘goedpraten’. Volgens mij maakt het echt geen bal uit :slight_smile: die van ons heeft ook 1 neefje, hij maakt maar gewoon lekker zelf vrienden haha. Ik had als enig kind ook maar 2 neefjesnichtjes en die woonden aan de andere kant van het land. Ben echt nooit eenzaam geweest.

5 likes

Dat is goed om te horen!

1 like